Menü

Amit a petrezselyemről tudni érdemes

Ez a zöld levelű növény az egyik leghasznosabb fűszerünk, de emellett sokféle jótékony hatása révén egészségünk egyik őre is lehet.

A Földközi-tenger térségéből származik, legtöbben csak fűszernövényként használják, pedig igencsak értékes gyógynövény is. Már az ókori Rómában a lakomák után is fogyasztották, hiszen többek között segít a kellemetlen lehelet elűzésében és az emésztési is könnyíti. A középkorban petrezselyem ültetvényeken termesztették ezt a szupernövényt. Nagy általánosságban szárát és levelét fogyasztják, pedig virága és gyökere is ehető.

Én azért hívom szupernövénynek, mert rendkívül egyszerű termeszteni, nem igényel különösebb gondozást, sőt, még egy cserében is eléldegél egy balkonon, vagy ablakban, mégis minden részét megehetjük, emellett a legközelebbi szupermarketben, vagy piacon is be tudjuk szerezni pár szár forintért. Magas tápértékkel rendelkezik, ellenben alacsony a kalória tartalma. Jelentős vitaminforrás, mivel tartalmaz B-, C-, E- és K-vitamint is. Illóolajként is fontos szerepet játszik, hiszen kisajtolva fertőtlenítő hatással bír, segít kiüríteni a méreganyagokat a szervezetből, vízhajtóként funkcionál, és serkenti a vér- és nyirokkeringést. Ha étkezésünkbe iktatjuk, segítünk a nehéz ételek lebontását és megelőzhetjük a kellemetlen puffadási tüneteket. Fogyókúráknál hatásos módszerként ajánlják a petrezselyem tea fogyasztását. Hatóanyagai révén nem engedi, hogy vesénkben kövek rakódjanak ki, fokozza a vese és hólyag működését. Ne feledkezzünk meg méregtelenítő hatásáról, mely a tisztítókúrák alapja lehet, mert nem engedi felszívódni sem a májban, sem a bélrendszerben a méreganyagokat. A benne található klorofill tartalma csökkenti a rossz bélbaktériumok és gombák elszaporodását.

Ne álljunk meg ennyinél, mert szív- és érrendszerünk ápolójának is tekinthető, béta-karotin és folsav tartalma nem engedi, hogy ereinkben meszesedés alakuljon ki, és a vércukorszintet is szabályozza. Ha már a folsavnál tartunk, kalciumot is hordoz, ezek ketten pedig az osteoporosis, vagyis a csontritkulás megelőzésére szolgálnak.

Mi a helyzet a külsőnkkel?

A belőle készült teát nem csak iszogatni szabad, hanem vele öblögetni, borogatni, lemosóként használni is, mivel gyulladáscsökkentőként eredményes. Fogfájásnál, afták fájdalmas gyulladásainál nyugodtan öblítsük vele szánkat. Rovarcsípés okozta kellemetlen duzzanatokat borogathatunk vele, gyorsabban elmúlnak a tünetek. Pattanásos bőrre is csodaszer, levelével bedörzsölhetjük, teájával lemoshatjuk az érintett gyulladt területeket. A már említett benne található béta-karotin, C-vitamin és antioxidánsok fényessé teszik a hajat és egészségesebbé a bőrt.

Amellett, hogy mennyi mindenben segíti egészségünk megőrzését, a legelterjedtebb fűszernövényünk is. A magyar konyha elengedhetetlen tartozéka, leveseink egyik alappillére, főzelékeink ízesítője, salátáink fűszere. Csodálatos zöld levelének köszönhetően használhatjuk tálaláskor is, a pirospaprika, tejföl és petrezselyem egymás mellé illesztése a nemzeti színeket csempészi a tányérokra.

Maga, a növény nem túl igényes, nincs szüksége túlzott napfényre, metélőpetrezselyem változata kisebb növény, mint a konyhakertek fehérrépája, így egy árnyékosabb helyen álló cserépben is jól érzi magát.

A tea készítése roppant egyszerű, leveleit vízben főzzük pár percig, majd hagyjuk állni, leszűrjük és mézzel, citrommal ízesíthetjük. Naponta maximum két csészével szabad inni, mivel túlzott fogyasztás esetén hányingert, hányást okozhat. Terhesség és szoptatás alatt tilos a tea iszogatása, mivel stimulálja a méhet, ezzel összehúzódásokat eredményez, ez pedig a vetélés magasabb kockázatát hozza elő.

Sokszor halljuk, fűben-fában orvosság, ez pedig kimondottan igaz a petrezselyemre. Minden részét fogyaszthatjuk, vitaminokat pótolhatunk, méregteleníthetünk, gyulladást csökkenthetünk vele, mindezt úgy, hogy magunk is megtermelhetjük otthonunkban.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.