Menü

A balett, mint mozgásforma

A legtöbb szülő már egészen kis korban elkezdi valamilyen szervezett mozgás irányába terelni gyermeke érdeklődését. Jellemzően az óvodás kor a kezdeti kísérletezgetések időszaka. Mikor és miért lehet jó döntés a sport, tánc, balett megismertetése gyermekünkkel? Ha gyermekünk elég fegyelmezett már a némileg irányított foglalkozásokhoz, akkor bátran kipróbálhatjuk ezeket. Persze nem kell menedzsernaptárban vezetett szoros órarend szerint felfűzni az ovi utáni különböző foglalkozásokat.

Az elsődleges cél az, hogy jól érezze magát gyermekünk. A másodlagos célok között szerepelhet a különböző készségek fejlesztése, mint például a koncentráció, tehetség felfedezése, az izomzat alakítása. Utóbbi főleg rossz testtartás, esetleg lúdtalp esetén lehet például erősen motiváló tényező.

A gyerekbalett

Különböző sportok és tevékenységek között válogathat a gyermekét ily módon fejleszteni vágyó szülő. Azonban minden sport és mozgásforma mögött sajátos szellemiség áll. Nincs ez máshogy a gyerekbalettel sem. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a balett nem sport, hanem táncművészet. Habár ugyanúgy önfegyelem, kitartás és alázat kell hozzá, mint bármelyik sporthoz, a balett esetében mély kulturális háttérrel bíró művészetről beszélünk.

A klasszikus balettkultúra magas szintű táncművészet, ennek alapjaival a saját szintjén ismerkedhet meg gyermekünk a balettórákon. A balett órák légköre, kulturális hatása segít, hogy a gyerekek a művészetek befogadására nyitott személyiséggé váljanak. A balett órák fegyelmezett mivolta a koncentrációt, önmegtartóztatást alakítja ki a gyermekben, emellett azonban a sikerélmény, a zene, illetve a mozgás öröme ellensúlyozza az életkori sajátosságokhoz mért fegyelmet. Így tehát a balett, amellett, hogy örömszerzés, kellemes mozgás, segít a megfelelő önfegyelem és munkamorál elsajátításában.

A balett jótékony hatásai

Az órai gyakorlatok átmozgatják az egész testet, a balett hosszútávon arányos izomzatot fejleszt.

A rendszeres mozgás pedig segíti a szellemi teljesítőképességet. A vázizmok rendszeres átmozgatása, karbantartása és fejlesztése javítja a testarttást. A jó testtartás feltétele lehet, hogy a testet arányosan erős lábizmok támasszák alá, a balett ebben is gyermekünk segítségére lehet. A balett és a lábfej kérdése is érdekes lehet néhány szülő számára. A tánc aprólékos és bonyolult mozdulatai minden izomra kihatnak, így a láb, lábfej, talp izmait is szépen megdolgozzák. A vékonytalpú balerinacipőben, szinte mezítláb elvégzett mozgások, spiccek és pipák, kiválóan mozgatják át a talp izmait. A talpizmok erősödése, alapos átmozgatása pedig alapfeltétele a lúdtalp és a bokasüllyedés megelőzésének, sőt, a kezelés céljából végzett gyógytornának is ez az alapja. Így a supinált cipő, supinált szandál hordására kényszerült gyermeknek különösen hatásosak lehetnek a balett órák.

A szakemberek, gyógytornászok, orvosok szerint 6 éves korig a szellemi fejlődés és a mozgásfejlődés közvetlenül egészítik ki egymást. A két teljesítmény szorosan összefügg egymással.

A mozgáskultúra alapjait pedig 12 éves korig sajátítjuk el. Az egyre összetettebb és bonyolultabb mozgásformák megismerése nem csak a gyermek tartását fejleszti, izmait erősíti, hanem komoly hatással van idegrendszerére is. Ahogy a gyermek egyre bonyolultabb mozgások szabályozására lesz képes, úgy fejlődik az idegrendszere is.

Ezáltal pedig még bonyolultabb mozgások megtanulására lesz képes a gyermek, így a már említett mozgásbéli alapokat a lehető legtökéletesebben az a gyermek fekteti le, aki kipróbál, huzamosabb ideig űz bonyolultabb mozgással járó sportokat vagy tornát, táncot.

Fontos kérdés például az idegrendszerrel összefüggésben a koordináció, egyensúlyérzék fejlődése, a finom motorika és társai. Ezek fejlesztésére kiválóan alkalmas a balett, melynek alapjai komoly segítséget jelenthetnek más mozgásformák elsajátításában.

És ez sem egy utolsó szempont… Mint ahogy az sem, amit a balett, mint fizikai mozgásforma nyújtani tud a gyermekeknek. Sokakat kifejezetten orvosi javallatra íratnak be balettozni, ettől remélve javulást.

Köztudott és csak megerősíteni lehet a tényeket, hogy a balett jó irányú változásokat eredményez a kezdődő lúdtalp, bokasüllyedés, gerincferdülés és hasonló gyermekkori problémák esetében. És ami a legfontosabb, ezek megelőzésére a legalkalmasabb. A lábizmok és a testtartás kérdése pedig erőteljesen függ össze a különböző, akár már gyerekkorban is kialakuló lábfejdeformitásokkal, például a bütyökkel, lúdtalppal, vagy a supinált cipőt.

A nyári szünet lehetőségei: pihenés vagy tanulás?

Június közepén elcsendesülnek az iskolák folyosói, elbúcsúznak a diákok, és kezdetét veszi a vakáció. Sokan ilyenkor csak a pihenésre és a kikapcsolódásra gondolnak, mások azonban abban látják a lehetőséget, hogy hasznosan, akár tanulással is eltöltsék ezt a közel két és fél hónapot.

Amit a slow living-ről tudni érdemes

Érezted már, hogy annyira akarsz teljesíteni az életed minden területén, hogy nem bírod tovább? Akkor slow living életforma segíthet, hogy jobban érezd magad!

A család, mint biztos háttér

A család az első közösség, ahová tartozunk. Itt tanuljuk meg az alapvető értékeket, a szeretetet, a támogatást, és azt, hogy mit jelent felelősséget vállalni. Egy támogató családi háttér rengeteget számít az élet más területein is, például a tanulásban vagy a sportban.

Felelősségteljes vezetés nyáron is!

A felelősségteljes vezetés nem csupán a közlekedési szabályok betartását jelenti – ennél sokkal többről van szó. Pécsről tartottam hazafelé a gyerekekkel ma délután, amikor megfogalmazódott bennem ez a cikk.

Az állásinterjú mint próbatétel

Az állásinterjú, sőt már a munkakeresés is sokakban feszültséget, szorongást generáló élethelyzet. Miért olyan stresszes szituáció ez a legtöbbünk számára? Miért befolyásolhatja – ha akár csak rövid ideig is – önértékelésünket egy sikertelen felvételi beszélgetés élménye? Ebben az írásban az állásinterjúkkal kapcsolatos negatív és stresszes gondolatokról tudhatunk meg többet.