Menü

Téli sportok veszélyei

A téli sportok szépségeit nem lehet vitatni. Van, aki kifejezetten várja, hogy beköszöntsön a hideg, s leessen a hó. A téli sportok bármely életkorban elvégezhetőek, többféle sporttevékenység közül is választhatunk, nem kell lemondani a mozgás öröméről a hideg évszakban sem, azonban nem árt betartani néhány szabályt a sérülésmentesség érdekében. Hiszen nem szeretnénk a szép tavaszi sportolást a télen elkövetett hibákból adódó sérülések miatt kényszerpihenővel kezdeni! Tapasztalatból tudom...

Manapság egyre népszerűbb téli sport a síelés, aki csak teheti, már az első hóesés alkalmával lécet csatol. A korcsolyázás is rendkívül népszerű, hogy a szánkózásról ne is beszéljünk! A síelés, vagy a korcsolyázás olyan dinamikus sporttevékenység, amely szinte az összes izomcsoportunkat megdolgoztatja, ugyanakkor számtalan veszélyt is hordoz magában.

A futás szerelmesei általában télen is hódolnak kedvenc sportjuknak, s megfelelő télies futóöltözetre, cipőre beruházva, a téli hónapokban is élvezhetik a lefutott kilométereket, azonban is itt érdemes jó néhány dologra odafigyelni!

A sportbalesetek és sérülések többsége azért következik be, mert nem melegítünk be, vagy nem alaposan, ezzel pedig növelhetjük a sérülések kialakulását. A leggyakoribb sérülések a térd, comb, boka, váll sérülései, izomhúzódások, szakadások, rosszabb esetben törések.

Síeléskor legtöbben esés vagy ütközés miatt sérülnek meg, de a nagy hideg is okozhat komoly gondokat. A téli időjárással együtt járó baleseti forrás az utak, járdák síkossága. Téli futásnál, de akár gyaloglásnál, sétánál is, külön figyelmet fordítsunk a megfelelő lábbeli használatára, jeges, ónos időben pedig inkább maradjunk otthon és tartsunk pihenőnapot.

Téli sportolás alkalmával nem lehet elégszer kihangsúlyozni a megfelelő védőöltözetet, meleg aláöltözőket, kesztyűt, sálat, sapkát, ám a túlöltözést is feltétlen kerülni kell, s ügyeljünk arra, hogy orron át vegyük a levegőt. Futás közben télen figyeljünk arra, hogy kimelegedve, kiizzadva ne álljunk meg beszélgetni, a sport befejeztével pedig mielőbb vegyük le a vizes ruházatot, s vegyünk meleg fürdőt, igyunk forró teát, levest.

Hasznos és praktikus kiegészítői a téli mozgásnak a különböző melegítő zselék és krémek, edzés utáni regeneráló készítmények, lazító-és masszázskrémek, ezeket is érdemes kipróbálni!

Sporttevékenység után, legyen az bármilyen típusú mozgás, elengedhetetlen a testünk és izmaink megfelelő nyújtása, nyújtógyakorlatok vagy akár henger segítségével.

Még a legnagyobb hidegben se fogyasszunk alkoholt a téli edzés előtt, és vegyük komolyan a test jelzéseit, fáradtságot, sérülésre utaló jeleket, fájdalmat vagy meghúzódást.

Semmi máshoz nem hasonlítható élmény télen sportolni, a havas tájakon futni, síelni, gyönyörű befagyott tavakon korcsolyázni, azonban ahogy a nyári sportszezonnak, úgy a télinek is megvannak a maga feltételei, betartandó szabályai. Ha ezekre odafigyelünk, sérülésmentesen élvezhetjük kedvenc sportjainkat, téli edzéseinket!

Edzés a nyaralás alatt? Na ne...

A nyaralás elsősorban a pihenést jelenti, a hétköznapi mókuskerékből való kiszakadást, azonban létezik a vakációnak nagyon sok fajtája, akár aktív, akár passzív kikapcsolódást keresünk. Akik ekkor sem szeretnének ellustulni, vagy kiesni a formájukból, nekik szánjuk elsősorban ezeket a sorokat.

Egészséges édesség

Ki ne álmodna egy olyan nassolnivalóról, amely egészséges, gyógyító hatása van, finom is és még édességnek is nevezheti? Az édességek igen csábítóak tudnak lenni, az emberek pedig olykor-olykor el is csábulnak, és a kosarukba teszik vásárlás közben a nyalánkságokat.

Ellenségünk a szénhidrát?

A zsír után most új ellenséget választott a fitneszipar. Igen, megint az ételek egyik fő összetevőjét, a szénhidrátot tesszük felelőssé minden egészségügyi problémáért. Lássuk csak, hogy is van ez!

Mit és hogyan igyunk sportoláskor

Szakemberek szerint a sportolásra előre fel kell készülni, a testmozgáshoz ugyanis érdemes jól hidratált állapotban hozzákezdeni, persze ez nem azt jelenti, hogy teleisszuk magunkat.
Az arányos folyadék beviteli terv éppolyan fontos, mint egy jó edzésterv.

Kalóriaszámolás - miért és hogyan?

A kalóriák rabja vagy, vagy fittyet hánysz az ételek pontos összetételére? Vajon a kalóriaszámolás jó módszer a fogyáshoz, s ha igen, mennyire hatékony? Ezekre kerestük a választ.