Menü

Tanulj meg stressz nélkül élni!

Világszerte azt gondolják az emberek, hogy a stressz külső forrásokból származik. Talán tévúton járunk...

Tudta, hogy a macskák is stresszelhetnek?

Tapasztalta, hogy egy megszokottól eltérő helyzet miatt cicája viselkedése hosszabb-rövidebb időre feltűnően megváltozott? A „Nagy Macskás Felmérés” válaszadói közül sokan vettek már észre kedvencüknél olyan tüneteket, mint például a karmolászás vagy az elrejtőzés. Valószínű, hogy ezek a cicák stressztől, szorongástól szenvedtek.

A szívinfarktus előjelei

Bár a szívinfarktus nagyon hirtelen, a semmiből előtörő dolognak tűnik, de azért akadnak előjelei. Érdemes tudni róluk és odafigyelni rájuk, hiszen akár napokkal, hetekkel előbb is jelentkezhetnek ezek a tünetek.

Relaxálni a suliban?

Az iskolai stressz levezetésének új formáira hívja fel a figyelmet a Magyar Diáksport Szövetség, amely támogatja a személyiségfejlesztésre koncentráló pedagógiai újdonságok gyakorlati megvalósítását.

Ha semmibe veszed saját magad, másoktól se várd az ellenkezőjét

Problémáink sokasága fakad az önbecsülés hiányából. Bagdi Bella személyiségfejlesztő tréner eseménye segíthet abban, hogy értékelni tudd önmagad!

A dohányzás lelki háttere

Mindenki tudja, hogy a dohányzásról leszokni nem sétagalopp - főleg azok, akik cigarettáznak, vagy valaha rendszeresen szívták a cigit. Igen ám, de a függőség oka nemcsak az a bizonyos nikotin - a háttérben komoly lelki okok állnak. Ezek megértése, felismerése és kezelése sokat segíthet abban, hogy végleg letegye a cigarettát.

10 egyszerű szokás az egészségesebb életért

Tudjuk, hogy az egészséges ember nem dohányzik, normális testsúllyal rendelkezik, mozog, és egészségesen étkezik. Ugye milyen könnyűnek hangzik? Iktass be a mindennapjaidba tíz egyszerű dolgot, hogy egészségesebb lehess!

Használd a fogaidat!

A statisztikák azt mutatják, hogy a magyarok egészségügyi tendenciáján belül növekszik az elhízás mértéke, szaporodnak az emésztési problémák, és romlik a fogazat állapota az életkorhoz viszonyítva. Az egyik ok a háttérben: keveset rágunk, de sokat rágódunk.

A legjobb okok, hogy többet mosolyogjunk

Lehet, hogy a mindennapi mosolygás nem óv meg minket az orvosoktól, de mindenképpen jobbá teszi a napjainkat, eléri, hogy mások még inkább bízzanak bennünk, és hosszabb élethez is vezethet.

Tragédia utáni felépülés kutyákkal – miért jó?

Számos tanulmány jelent már meg arról, hogy a kutyák különleges képességgel megáldott lények, mellyel hatást gyakorolnak az emberi érzelmekre, hangulatra és a stresszre. Miért és mivel képesek erre?

A frontok az étvágyunkra is hatással vannak

Nem érted, hogy miként változik az étvágyad, miért vágysz egyik nap több ételre, máskor pedig kevesebbre? Nos, mindehhez még a fronthatásoknak is köze lehet! Természetesen sok más tényező is közrejátszik, amivel érdemes foglalkozni.

Rákbetegség esetén fontos a lelki segítség

Rákbetegség esetén nem elegendő a testi okokat kezelni, és orvosi segítséget kérni. A gyógyuláshoz, a lehető legkiegyensúlyozottabb életmód fenntartásához fontos, hogy a beteg lelki segítséget is kapjon.

A horkolás is intő jel

Az alvászavar annyira elterjedt probléma modern társadalmunkban, hogy kutatása hamarosan külön tudománnyá növi ki magát. Nem csoda, bőven van mit elemezni.

Pihenéssel a hosszú életért

"A lustaság fél egészség" - ismerjük a mondást, s bizony van igazságtartalma. Így, szó szerint. Ha túlhajszoljuk magunkat, éveket vehetünk el az életünkből.

Természet-adta nyugtatók

A stresszel, a negatív érzelmekkel a táplálkozásunk is segíthet megküzdeni. Együnk-igyunk úgy, hogy nyugodtak legyünk!

Értelem és érzelem

A mai kor technikai fejlettsége, számítógép-központú életvitele egyoldalúan veszi igénybe agyunk működését. Pedig emberi mivoltunk fontos része az is, hogy érzelmi lények vagyunk. Ha túlságosan eltolódik a hangsúly a logikus gondolkodás irányába, megnő a frusztráció szintje, és alapvető érzelmi szükségleteink háttérbe szorulnak.

Súlyos problémák vannak az iskolarendszerrel

A szakemberek nem értenek egyet az iskolákban zajló tendenciákkal. Tudja a szülő, és tudja a terapeuta, hogy rossz az irány, de mintha fal lenne köztük és a pedagógusok, valamint a döntéshozók között. Most első kézből olvashatjuk a gyermekpszichológus tapasztalatait. Deliága Éva írása.

Városból a meditatív természetbe

Hivatalosan is itt a tavasz, ne késlekedjen maga mögött hagyni a várost és friss levegőt szívni, vagy akár meditálni a természetben! Az egészségének is jót fog tenni.

Stressz alatt és stressz után

A stressz mindennapi rizikófaktor lett a modern ember életében. Egyre többet tudunk róla és egyre inkább meg kell tanulnunk védekezni vele szemben.

Hogyan hat a környezetváltozás az egészségünkre?

Jót tesz-e az egészségünknek a környezetváltozás? Az attól függ. Egy rövidebb utazás kifejezetten segíthet, amíg a költözés megviselheti a szervezetünket. Mi ennek az oka?

Konfliktus a félévi bizonyítvány miatt - megéri?

Kiosztották a félévi bizonyítványokat. Ha jól sikerült, akkor felmerül a kérdés: mit kellett ezért megtennie a gyereknek és a szülőnek? Ha pedig rosszul, akkor az, hogy vajon megéri emiatt konfliktusba keveredni a gyermekünkkel?

Termeljünk idegsejteket a jókedvünk érdekében!

Korábban a tudósok meg voltak róla győződve, hogy új idegsejtek termelődése nem lehetséges. Erre azonban rácáfoltak a legújabb kutatások, sőt az is kiderült, hogy mi fokozza és mi csökkenti az új idegsejtek kialakulását.

Rák: csökkenthető a kockázat

Magunkban hordozzuk a rák kialakulásának lehetőségét, vagy életmódunk, környezetünk a ludas a betegség kifejlődésében? Az orvosok nincsenek egy véleményen a kérdésben.

Ne féljünk, mozogjunk!

Sokan gondolnak rossz érzéssel, remegő gyomorral a közelgő karácsonyi szezonra, pedig nem szabad megijedni az ünnepi időszaktól. Legalábbis, ez semmiképpen sem jelent megoldást.

Rendszeres hajvágás, szebb hajkorona

Számít-e hajunk egészsége szempontjából a rendszeres hajvágás, vagy ez csak egy tévhit?

Az allergia lelki okai

Sokan nem is tudják, hogy az allergiát sok esetben lelki okok váltják ki. Az ember valamilyen élethelyzetre, lelki tényezőre lesz allergiás, ennek pedig csak információ-továbbítója az allergén anyag. Érdemes ennek utánajárni.

Döntési nehézségek – mit tegyünk, hogy megtaláljuk a helyes utat?

Mindannyian kerültünk már olyan élethelyzetbe, amikor döntenünk kellett két, vagy több lehetőség közül. Mit tehetünk azért, hogy könnyebben tudjunk dönteni? Most induló cikksorozatunk a segítségére lehet!

Stresszmentesítés

A stresszes életmód egészségkárosító hatására sokan, sokféle módon figyelmeztetnek minket, mégis néha megfoghatatlannak tűnik a stressz szerepe az életünkben.

Halasszuk el a halogatást!

Önre is jellemző a halogatás? Holnap, holnapután, a jövő héten, majd, és az utolsó másodpercben, vagy inkább az utolsó utániban… Közben pedig elkésünk. Lemaradunk a lehetőségekről, vagy tartós stresszt okozunk magunknak azzal, hogy mindig görgetjük magunk előtt a teendőinket, valamint a vágyainkat. A jó hírünk, hogy a halogatás megelőzése tanulható.

Az akvárium nyugtató hatása

Már rengeteg kutatás igazolta az állattartás nyugtató hatását. A jó hír az, hogy ehhez nem kell mindenkinek valamilyen szőrös háziállatot tartania otthon, ugyanis az akvárium mind közül az egyik leghatásosabb módszer a stresszoldásra.

A fejfájást gyakran a nyakmerevség okozza

A fejfájás oka nagyon sok esetben valahol máshol keresendő, mint magában a fejben. Valamilyen hiánybetegséget, szervi elváltozást is jelezhet, de sok esetben az izmok megfeszülése, vagy nyaki problémák okozzák a rendszeres fejfájást. Sokszor a kulcs túlságosan is hétköznapi dolgokban rejlik…

Amikor egy gyerek kórházba kerül...

Különösen nehéz helyzet, ha egy gyerek kerül be a kórházba, hiszen a gyerekek számára a betegség mellett az idegen helyzet is komoly megpróbáltatást jelent.

Elfáradunk évvégére

Ön is számolja már a napokat a karácsonyi szabadságig, és alig várja, hogy pihenhessen egy kicsit? Úgy érzi, tartalékolnia kell az erejét, hogy kitartson az év utolsó napjaira? Nos, mindez nem meglepő, pedig ez az állapot egy egyszerű pszichológiai tényező eredménye.

Meddőség: a biológia nem követi a változó társadalmi szokásokat

Aggasztóak a meddőségi statisztikák: körülbelül a nemzőképes korban lévő párok 18%-ának nem sikerül egy éven belül a gyermeknemzés. Ennek az okát leginkább a gyermekvállalási életkor kitolódására vezetik vissza. Mint láthatjuk, a biológia nemigen alkalmazkodik a megváltozott társadalmi szokásokhoz.

A stressz aftát okozhat

Régóta tudjuk, hogy a stressz fizikai tüneteket is produkál, és különféle betegségeket, elváltozásokat okozhat. Ilyen például a szájban keletkező afta is, amely igen kellemetlen és fájdalmas. Akinek gyakran van aftája, az próbálja meg megfigyelni, mikor keletkezik, ugyanis összefüggést mutathat különböző ételekkel, immunrendszeri problémával, vagy vitaminhiánnyal, de a stresszel is.

Te hogyan osztod be az idődet?

Azt szokták mondani, hogy a napok egyre gyorsabban telnek az idő előrehaladtával. 17 évesen még nem tűnik fel az, ami 30-40-50 évesen, hogy mily gyorsan peregnek a napok. Hát még akkor, ha rengeteg a teendő!

Tavaszi fáradtság egész évben?

Mindenki ismeri a tavaszi fáradtság jellegzetes érzését, pedig az energia elvesztése nemcsak abban az év eleji időszakban van jelen. Mi az oka annak, ha elfogy az erőnk?

Spirituális sorozat: a Transzcendentális Meditáció

A tudatossággal foglalkozó sorozat keretében ezúttal a Transzcendentális Meditációt (hivatalos rövidítéssel a TM-et) próbáltam ki. Vagyis csak majdnem… Mint kiderült, ez nem egy olyan módszer, amit csak úgy ki lehet próbálni. Meg kell tanulni, ami bizony nem olcsó mulatság. De hírességek állítják világszerte, hogy megéri.

A tudatosság ára

Cikksorozatunk első részében azzal foglalkoztunk, hogy a tudatos gondolkodás önmagunkról, a lelkünkről egyre inkább elterjedni látszik. Mindez szép és jó – de vajon mennyibe kerül, ha valaki el akar indulni a „lelki úton”? Megteheti-e ingyen, vagy egyáltalán megéri-e fizetni érte?

A tudatosság kora – ébredező világ

Azt mondják, ez az a kor, amikor az emberek a „tudatukra ébrednek”. Hogy mindez mit takar?

A lélek homeosztázisa – keressük, vagy kerüljük az egyensúlyt?

A homeosztázis alapvetően egy biológiai élettani fogalom, amit eredetileg belső környezet (milieu intérieur) néven definiáltak.

A sírás egészségmegőrző hatása

Tévedés azt hinni, hogy a sírás csak a gyerekek esetén támogatott érzelmi reakció: a felnőttek egészségére jó hatással van, ha engedik eleredni a könnyeiket.

Az unokájának is árthat, ha dohányzik terhesség alatt

Döbbenetes módon még mindig téma az, hogy a terhesség alatti dohányzás biztosan ártalmas-e a babának.

Ne váljon Önből programkényszeres szülő!

A szülők rohanó életmódja hatással van a gyermekeikre is, és nemcsak olyan szempontból, hogy a csemeték kevesebbet látják szüleiket, vagy hogy a feszültség az otthoni hangulatra is hatással van.

Természetes álomhozók

Az alvászavar nem csak kellemetlen, hanem hosszabb távon komolyabb egészségi károsodást okozhat. Mi tehet az ellene, aki nem akarja gyógyszerrel tömni magát?

A füstölés jó, mert...

A szenvedélybetegségekre jellemző, hogy valami téves, pozitív, vagy annak tűnő állítással igyekszünk igazolni létezésüket. A cigarettázásra több ilyen is akad.

Fogyassza az élet italát, a matéteát!

Sokak számára nehezen fogyasztható a zöldtea, túlzottan természetes, „fű-szerű” íze miatt. A maté még nekik is ajánlott, ugyanis az átlagos zöldteákhoz képest kellemesebb az íze, bár sokan kesernyésnek mondják, és nagyon egészséges. Nyáron lehűtve kiváló frissítő, ráadásul a reggeli kávét is kiválthatja

Stressz: több, mint közhely

Köztudott, hogy a stressz a mai világban egy civilizációs probléma, és az egészségügyi kockázatairól is széleskörű irodalom áll rendelkezésre. Az sem újdonság hogy a stressz és a népbetegségnek számító szívbetegségek között szoros összefüggés mutatható ki, de vajon pontosan hogyan hat életminőségünkre a stressz?

Empátia, valóban női tulajdonság?

Az empátiát, mióta világ a világ, tipikus női tulajdonságként tartják számon. De a pszichológiai kutatások alátámasztják, hogy többről van szó, mint egy nemi sztereotípiáról.

Újabb tippek a stressz ellen!

Mértéktelen evéssel, alkohollal, agresszivitással...Csak néhány rossz példa arra, mivel igyekszik az emberek többsége levezetni a feszültséget. Mi inkább az egyszerű, egészségmegőrző stresszoldó praktikák háza táján néztünk szét!

Tégy a stressz ellen!

A stressz rossz, energiapazarló, ráadásul árt az egészségnek is. Elkerülését persze könnyebb mondani, mint csinálni. Másoknak hogy sikerül?

A cigitől nem leszünk boldogabbak

Sorra dőlnek meg a cigarettázással kapcsolatos hitek. A dohányosoknak egyre kevesebb mentsváruk marad, igaz, ez most még nem jelenti egyenes arányosan azt, hogy megnő a leszokási hajlandóság.

Így oldjuk feszültségeinket

A hatékony stresszkezelés nemcsak a mindennapi feszültségek csökkentése miatt fontos, hanem egészségünk megőrzése és életminőségünk javítása érdekében is.

Egyszerű stresszkezelő technikák a mindennapokra

Ezeket az egyszerű módszereket bevethetjük, amikor a vizsgadrukk eluralkodik rajtunk, amikor egy kihívást jelentő feladat során össze kell szednünk a koncentrációnkat, vagy más stresszhelyzetekben, amikor elvesztjük a kontrollt érzelmeink és testi tüneteink felett.

Oldj stresszt egyszerűen!

Mint oly sok minden mást, a stressz bizonyos formáit is meg lehet előzni, vagy megszüntetni némi egyszerű életmódváltással.

Védőfalak a stressz ellen

A stressz természetes velejárója az emberi életnek. Kiiktatni életünkből nemcsak, hogy nem lehet, de nem is érdemes, mivel fontos funkciót tölt be. Ahogy korábbi cikkünkben már részletesen kifejtettük, tulajdonképpen a környezettel való érintkezésünk során belső aktivációs szint változásáról van szó. Olyan fiziológiai, pszichológiai és viselkedéses válaszokról, amelyek az élethelyzetekhez való alkalmazkodást segítik.