Menü

Héja alatt van a vitamin

Annak ellenére, hogy napjainkban gyakran jelenik meg negatív kontextusban, az egyik legfontosabb növény és tápanyag a Földön. Több mint két magyarországi területen termesztik, és milliókat lát el.

A rengeteg névvel rendelkező burgonya Dél-Amerikában őshonos, Európába és a világ számos más tájára a spanyol hódítók közvetítésével jutott el. Érdekesség, hogy egy ideig dísznövénynek használták, akkor még nem is gondoltak arra, hogy később tömegeket táplál majd és éhínségeket akadályoz meg.

Gumóját fogyasztjuk (többi része méreganyagot tartalmaz), amely keményítőben gazdag, bőven van benne C és B-vitamin. Táplálkozásunk alapvető eleme, hiszen rengetegféleképpen hasznosítjuk, főzve, sütve, párolva, nyersen, alapanyagként, köretként és főételként is az asztalra kerül. Vitamin és ásványi anyag tartalma miatt abszolút egészséges élelmiszer, amely ráadásul tápláló is.

Ezek mellett több más jellegű előnye is van: jól alkalmazkodik a szélsőséges természeti viszonyokhoz, olcsó, és több mint 80 százaléka felhasználható táplálékként. Ezek miatt az éhínség elleni harc fontos eszköze, a történelem során rengeteg embert mentett meg az éhhaláltól, és manapság is kiemelt szerepet szánnak neki.

A rossz hírnevet a burgonya elsősorban a sült krumpli népszerűségének köszönheti, hiszen a forró olajban készülő „gyors étel” erősen hizlaló, kalóriában és zsírban gazdag. A burgonyát egyébként fogyókúrázók is nyugodtan fogyaszthatják, csak az elkészítésre kell odafigyelni. A vitaminokban és ásványi anyagokban leggazdagabb rész a héj alatt van, ezért nagyon jó héjában sütni, vagy csak nagyon vékonyan meghámozni. Túlzott felaprózása sem ajánlott, mert az csökkentheti az ásványi anyag mennyiséget. Könnyen emészthető és jó az eltartathatósága, viszont a hőmérsékletre ügyelni kell, mert a túl hideg és túl meleg egyaránt károsíthatja, csökkentheti értékét.

Az újburgonya egészségesebb, mint a téli, ajánlják többek között magas vérnyomásra, és veseelégtelenségre, mivel jó hatással van a szervezet vízháztartására.

Fotó:
pixabay.com

Légy nagyon óvatos a villámdiétával

A nagymértékű fogyást ígérő diéták mindig gyanúsak. A divatfogyókúrák ígéreteiben csak úgy röpködnek a kilók, amelyek gyors eredményt hoznak tömérdek mellékhatással. Az a pár plusz kiló nem ettől fog eltűnni, egészségünkben viszont könnyen kárt tehetünk.

Egészségtudatosan, de boldogan

Egészséges-e a tej? Együnk-e húst? Mennyi szénhidrát fogyasztása ideális? Kerüljük el a glutént? Kevés zsírt együnk magasabb szénhidrátbevitellel, vagy alacsony szénhidráttartalom mellett sok húst és zsírt fogyasszunk? És így tovább…

Lépcsőfokok a táplálkozási piramis legmagasabb szintjéhez

A helyes étrenddel fittséget, jó alakot és egészséges életet élhetünk, tele lehetünk energiával a nap folyamán. Kevesen ehetnek meg büntetlenül bármennyit, ha tudni szeretnéd, miből mennyit szabad enned, akkor érdekes lehet számodra a következő cikk.

Értékes ételek, amiket nem eszünk

Mindenkinek megvannak a kedvelt, bevált, gyakran elkészített vagy étteremben rendelt ételei, s természetesen azok is, amelyeket kevésbé szeret. Számos olyan tápanyagról lemondunk azonban, ami fontos lenne, hogy alkalmanként a tányérunkra kerüljön.

Attól, mert „mentes”, még nem fogyaszt

Nagy divat manapság a „mentes” étrend. Való igaz, a mentes ételek ugyan tehermentesítik a szervezetet számos allergén élelmiszertől, megszüntethetnek fennálló gyulladásokat, gyomorproblémákat, azonban biztos benne mindenki, hogy ettől fogyni is fog? Csak kérdezem.