Menü

Héja alatt van a vitamin

Annak ellenére, hogy napjainkban gyakran jelenik meg negatív kontextusban, az egyik legfontosabb növény és tápanyag a Földön. Több mint két magyarországi területen termesztik, és milliókat lát el.

A rengeteg névvel rendelkező burgonya Dél-Amerikában őshonos, Európába és a világ számos más tájára a spanyol hódítók közvetítésével jutott el. Érdekesség, hogy egy ideig dísznövénynek használták, akkor még nem is gondoltak arra, hogy később tömegeket táplál majd és éhínségeket akadályoz meg.

Gumóját fogyasztjuk (többi része méreganyagot tartalmaz), amely keményítőben gazdag, bőven van benne C és B-vitamin. Táplálkozásunk alapvető eleme, hiszen rengetegféleképpen hasznosítjuk, főzve, sütve, párolva, nyersen, alapanyagként, köretként és főételként is az asztalra kerül. Vitamin és ásványi anyag tartalma miatt abszolút egészséges élelmiszer, amely ráadásul tápláló is.

Ezek mellett több más jellegű előnye is van: jól alkalmazkodik a szélsőséges természeti viszonyokhoz, olcsó, és több mint 80 százaléka felhasználható táplálékként. Ezek miatt az éhínség elleni harc fontos eszköze, a történelem során rengeteg embert mentett meg az éhhaláltól, és manapság is kiemelt szerepet szánnak neki.

A rossz hírnevet a burgonya elsősorban a sült krumpli népszerűségének köszönheti, hiszen a forró olajban készülő „gyors étel” erősen hizlaló, kalóriában és zsírban gazdag. A burgonyát egyébként fogyókúrázók is nyugodtan fogyaszthatják, csak az elkészítésre kell odafigyelni. A vitaminokban és ásványi anyagokban leggazdagabb rész a héj alatt van, ezért nagyon jó héjában sütni, vagy csak nagyon vékonyan meghámozni. Túlzott felaprózása sem ajánlott, mert az csökkentheti az ásványi anyag mennyiséget. Könnyen emészthető és jó az eltartathatósága, viszont a hőmérsékletre ügyelni kell, mert a túl hideg és túl meleg egyaránt károsíthatja, csökkentheti értékét.

Az újburgonya egészségesebb, mint a téli, ajánlják többek között magas vérnyomásra, és veseelégtelenségre, mivel jó hatással van a szervezet vízháztartására.

Fotó:
pixabay.com

A mérleg mondjon le – avagy az ünnepi evészet

Hamarosan karácsony és szilveszter, ünnepi evészet és rokonság, diós bejgli meg töltött káposzta, szaloncukor és társai. Készülj fel, húzós lesz, de nem feltétlen jár plusz 4 kilóval megint. Néhány rövid tanáccsal megreformálható az ünnepi menü! Lássuk csak!

Nincs időm főzni – hogyan oldjam meg?

Jókat enni mindenki szeret, de megfőzni nincs mindig idő. Ebből a problémából élnek meg annyira jól az éttermek, és azok a kifőzdék, amelyek hétköznap kifejezetten azért vannak nyitva, hogy a gondterhelt, fáradt emberek betérhessenek egy tál főtt ételre, ami még viszonylag megfizethető árban van. Mégis sokkal jobban vágyunk egy nehéz hét után otthoni ízekre.

A gluténérzékenység rejtett tünetei

A gluténnal összefüggő betegségek mindegyike meglehetősen összetett, az egész szervezetet érintő problémák. A tünetek rendkívül változatosak lehetnek, és bármely életkorban jelentkezhetnek. Egyeseknél a jelek észre sem vehetőek, mások számára viszont megkeseríti a mindennapokat. Kezelése egyelőre csak a gluténmentes étrenddel megoldható, ezt egész életen át tartani kell. Ha a következő tüneteket érzékeled magadon, ajánlom, hogy egy szakembert keress fel és konzultálj vele!

A nagy kávékörkép – 2. rész

Latte és tejeskávé közt mi a különbség? Mi a risretto, és mi lehet a mocha? Egy kis magyarázat, hogy legközelebb már tudatosabban menjünk fogyasztani a kedvenc kávénkat.

A fahéj hatása szervezetünkre

Szeretjük meghitt, kellemes illatát, amellyel ünnepi hangulatot varázsolhatunk otthonunkba. De nem csak az illata miatt lehet jó és hasznos a fahéj, emellett még számtalan előnyös tulajdonsága is van, amiket nem árt tudnunk.