Menü

A ghí vaj csodája

A világon mindenütt ismerik az indiai származású ghí vajat, amely valójában tisztított vajat jelent. A régi magyarság is készített ilyet, a távoli indiaiaktól függetlenül, azt jászvajnak hívták.

Az egészséges életmód hívei már régóta ismerik az úgynevezett ghee, magyarosítva ghí vajat. Ez egy rendkívül egészséges táplálék, amelyet fogyaszthatunk vajként, de süthetünk, főzhetünk vele, sőt akár házi krémek alapjául is felhasználhatjuk. Egyes helyeken vallási rituálékon is szerepet kap, sőt sebek gyógyítására, bőrvédelemre is kiváló, valamint a hagyományos orvoslásban is bizonyos készítmények nélkülözhetetlen hozzávalója.

A hagyományos vaj, amit teavajként is ismerünk, általában 82 százalékos zsírtartalmú. Ez azt jelenti, hogy a fennmaradó 18 százalékban még más egyéb anyagokat is tartalmaz. A pontos elemzések szerint a maradék 16 százalék vízből és a tej vízben oldódó, szilárd halmazállapotú részeiből áll két százalékban.

A ghí készítése során ezeket a maradék anyagokat távolítjuk el és tiszta vajat, minden mentes zsiradékot kapunk. A tiszta vajzsír nagyon kevés tejcukrot, valamint tejfehérjét tartalmaz, ezért mértékkel az erre érzékenyek is fogyaszthatják.

Hogy miért ghít fogyasszunk a hagyományos margarin helyett? Mert teljesen tiszta és nem tartalmaz semmilyen adalékanyagot. Ezen kívül akár egy, másfél évig is eláll hűvös helyen, vagy a hűtőben. Segíti az emésztést, a tápanyagok felszívódását. Tisztítja a májat, az epevezetéket. Igen gazdag antioxidánsokban, ráadásul sok esszenciális zsírsavat tartalmaz. A-, D-, E-, illetve K-vitamiban gazdag. Erősíti az immunrendszert, gyulladáscsökkentő.

Az elkészítése igen egyszerű. A vajat lassú tűzön melegítjük, s figyelmes kevergetés közben hagyjuk gyöngyözni. A nem kívánatos tej maradványok általában az edény alján megtapadnak, de habbal együtt is leszűrhetjük. Minél tovább főzzük a vajat, annál erősebb színe és aromája lesz. Főzés közben észrevehetjük, ahogy folyamatosan tisztul a vaj, és szép lassan aranyszínűvé válik. Ezután szűrjük le, majd öntsük egy zárható edénybe, üvegbe. Hűtőben, kamrában sokáig eltartható.

Fotó:
pixabay.com

Glutén hatása a pajzsmirigyre

Tudósok úgy gondolják, hogy amikor egy lisztérzékeny elfogyasztja a gluténnak nevezett búzafehérjét, amely ma már sok feldolgozott élelmiszerben megtalálható, az illető bélrendszere nem tudja azt rendesen feldolgozni.

Szervezetünk kálium forrásai

A kálium a szervezetünk számára egyik legfontosabb mikrotápanyag. Ez a 10 alapanyag segít abban, hogy sose szenvedj hiányt belőle!

Tökmag versus szotyi

Nagy meleg ide, kánikula oda egy valami nem megy ki a divatból a nasizás, nasolás. Mielőtt még a tükör előtt keseregnénk az alakunk miatt szép sorjában számba fogom venni kedvenc tradicionális rágcsánkat, itt az ideje megtudni, hogy még is mit eszünk valójában.

Tudnivalók a vegán életmódról

A veganizmus az állati eredetű termékek használatának mellőzése és az ehhez kapcsolódó filozófia, ami elutasítja az érezni képes állatok árucikk státuszát, amely megnyilvánul a táplálkozás, a szórakozás, a ruházkodás és a higiéniai termékek választásában is.

Olívaolaj kiváló gyógyhatásai

Az olívaolaj rengeteg zsírsavat és fontos vitamint tartalmaz, vagyis egy nagyon hasznos termék az egészségünkre nézve. Napjainkban Olaszországban és Spanyolországban termesztik a legtöbb olajbogyót. Az olívaolaj az olajfa csonthéjas terméséből előállított zöldessárga, jellemző illatú, kellemes, édeskés ízű folyadék, mely nagyon egészséges.