Menü

A ghí vaj csodája

A világon mindenütt ismerik az indiai származású ghí vajat, amely valójában tisztított vajat jelent. A régi magyarság is készített ilyet, a távoli indiaiaktól függetlenül, azt jászvajnak hívták.

Az egészséges életmód hívei már régóta ismerik az úgynevezett ghee, magyarosítva ghí vajat. Ez egy rendkívül egészséges táplálék, amelyet fogyaszthatunk vajként, de süthetünk, főzhetünk vele, sőt akár házi krémek alapjául is felhasználhatjuk. Egyes helyeken vallási rituálékon is szerepet kap, sőt sebek gyógyítására, bőrvédelemre is kiváló, valamint a hagyományos orvoslásban is bizonyos készítmények nélkülözhetetlen hozzávalója.

A hagyományos vaj, amit teavajként is ismerünk, általában 82 százalékos zsírtartalmú. Ez azt jelenti, hogy a fennmaradó 18 százalékban még más egyéb anyagokat is tartalmaz. A pontos elemzések szerint a maradék 16 százalék vízből és a tej vízben oldódó, szilárd halmazállapotú részeiből áll két százalékban.

A ghí készítése során ezeket a maradék anyagokat távolítjuk el és tiszta vajat, minden mentes zsiradékot kapunk. A tiszta vajzsír nagyon kevés tejcukrot, valamint tejfehérjét tartalmaz, ezért mértékkel az erre érzékenyek is fogyaszthatják.

Hogy miért ghít fogyasszunk a hagyományos margarin helyett? Mert teljesen tiszta és nem tartalmaz semmilyen adalékanyagot. Ezen kívül akár egy, másfél évig is eláll hűvös helyen, vagy a hűtőben. Segíti az emésztést, a tápanyagok felszívódását. Tisztítja a májat, az epevezetéket. Igen gazdag antioxidánsokban, ráadásul sok esszenciális zsírsavat tartalmaz. A-, D-, E-, illetve K-vitamiban gazdag. Erősíti az immunrendszert, gyulladáscsökkentő.

Az elkészítése igen egyszerű. A vajat lassú tűzön melegítjük, s figyelmes kevergetés közben hagyjuk gyöngyözni. A nem kívánatos tej maradványok általában az edény alján megtapadnak, de habbal együtt is leszűrhetjük. Minél tovább főzzük a vajat, annál erősebb színe és aromája lesz. Főzés közben észrevehetjük, ahogy folyamatosan tisztul a vaj, és szép lassan aranyszínűvé válik. Ezután szűrjük le, majd öntsük egy zárható edénybe, üvegbe. Hűtőben, kamrában sokáig eltartható.

Fotó:
pixabay.com

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.

Bulgur,a diétázók egyik kedvenc eledele

Eddig netán csak szemezgettél vele, de nem merted még kipróbálni? Vagy már jól ismered, és érdekel, hogy köreten kívül még hogyan tudod elkészíteni? Most minden kérdésedre választ kaphatsz.

Ebédopció egészségesen

Nincs lehetőség a munkahelyeden, hogy megmelegítsd az ebédedet, de nem akarod minden nap ugyanazt a sajtos szendvicset nyammogni? Úgy érzed, nem jó az emésztésed, és nem laksz jól, hiába fogyasztasz el 3 szendvicset is főétkezésként?

Péksütemény helyett

A heti öt munkanapból öt munkanapon péksüteményt vagy szendvicset majszolsz reggelire? Nem muszáj! Létezik alternatív megoldás. Megmutatjuk mi az!