Menü

A ghí vaj csodája

A világon mindenütt ismerik az indiai származású ghí vajat, amely valójában tisztított vajat jelent. A régi magyarság is készített ilyet, a távoli indiaiaktól függetlenül, azt jászvajnak hívták.

Az egészséges életmód hívei már régóta ismerik az úgynevezett ghee, magyarosítva ghí vajat. Ez egy rendkívül egészséges táplálék, amelyet fogyaszthatunk vajként, de süthetünk, főzhetünk vele, sőt akár házi krémek alapjául is felhasználhatjuk. Egyes helyeken vallási rituálékon is szerepet kap, sőt sebek gyógyítására, bőrvédelemre is kiváló, valamint a hagyományos orvoslásban is bizonyos készítmények nélkülözhetetlen hozzávalója.

A hagyományos vaj, amit teavajként is ismerünk, általában 82 százalékos zsírtartalmú. Ez azt jelenti, hogy a fennmaradó 18 százalékban még más egyéb anyagokat is tartalmaz. A pontos elemzések szerint a maradék 16 százalék vízből és a tej vízben oldódó, szilárd halmazállapotú részeiből áll két százalékban.

A ghí készítése során ezeket a maradék anyagokat távolítjuk el és tiszta vajat, minden mentes zsiradékot kapunk. A tiszta vajzsír nagyon kevés tejcukrot, valamint tejfehérjét tartalmaz, ezért mértékkel az erre érzékenyek is fogyaszthatják.

Hogy miért ghít fogyasszunk a hagyományos margarin helyett? Mert teljesen tiszta és nem tartalmaz semmilyen adalékanyagot. Ezen kívül akár egy, másfél évig is eláll hűvös helyen, vagy a hűtőben. Segíti az emésztést, a tápanyagok felszívódását. Tisztítja a májat, az epevezetéket. Igen gazdag antioxidánsokban, ráadásul sok esszenciális zsírsavat tartalmaz. A-, D-, E-, illetve K-vitamiban gazdag. Erősíti az immunrendszert, gyulladáscsökkentő.

Az elkészítése igen egyszerű. A vajat lassú tűzön melegítjük, s figyelmes kevergetés közben hagyjuk gyöngyözni. A nem kívánatos tej maradványok általában az edény alján megtapadnak, de habbal együtt is leszűrhetjük. Minél tovább főzzük a vajat, annál erősebb színe és aromája lesz. Főzés közben észrevehetjük, ahogy folyamatosan tisztul a vaj, és szép lassan aranyszínűvé válik. Ezután szűrjük le, majd öntsük egy zárható edénybe, üvegbe. Hűtőben, kamrában sokáig eltartható.

Fotó:
pixabay.com

A saláta uncsi. Ja, nem!

Ha változatosan és laktatóan el tudsz készíteni egy salátát, már izgalmasabbá tetted a megszokott, napi étrended. Egy kis kreativitással különleges íz világú és változatos textúrájú salátákat állíthatsz össze. Néhány tipp ebben segíthet most!

A foci a konyhában kezdődik?

A mai sztárfocisták étrendje szigorú elvekre épül. A sporttáplálkozás fejlődött, a klubok már nemcsak dietetikusokat, hanem “teljesítményséfeket” alkalmaznak, akiknek az a feladatuk, hogy győztes formát és magas teljesítményt segítő fogásokat készítsenek a csapatoknak, s egyre nagyobb figyelmet kapnak a mérkőzések utáni gyulladáscsökkentő ételek is.

Édesség krumpliból? Igen!

Édesség egy krumpliból? Igen! Az édesburgonyáról gyűjtött tapasztalatok és receptek mindenkinek jól jöhetnek, akik foglalkoznak azzal, hogy mit esznek.

Gránátalma "fröcskölés mentesen"

A gránátalma egy olyan gyönyörű bordó gyümölcs, ami rengeteg magot rejt magában: egy átlagos méregtű gránátalmában közel 600 mag található. Ráadásul ezek a magok nemcsak ízletesek, hanem nagyon sok előnyös tulajdonságuk is van. Vajon melyek pontosan a gránátalma előnyei?

Búcsúzz el a jojó-effektustól!

Manapság sokan kezdenek bele pár napos, hetes sanyargató diétába a siker reményében. Viszont mint mindennek, ennek is böjtje van. A gyors, rövid idő alatt elért testsúlycsökkenés nem egészséges a szervezet számára. A lényeg a hosszútávon fenntartható életmód, amiből a jojó-effektust ki kell iktatnunk!