Menü

A jó és a rossz szénhidrát (h)arca

A szénhidrátokról a leggyakrabban negatív összefüggésben beszélünk. Pedig a fogyókúrázók ellensége voltaképpen szervezetünk egyik legfontosabb energiaforrása. Persze nem mindegy, hogy milyen.

Napi energiánk jellemzően több mint a felét szénhidrátokból nyerjük. A szénhidrátok között ugyanakkor megkülönböztetünk jó és rossz szénhidrátokat, természetesen egyáltalán nem mindegy, miből milyen mennyiséget fogyasztunk.

A jó szénhidrátok jellemzője, hogy nem dobják fel, nem emelik a magasba hirtelen a vércukorszintünket, hanem hosszabb távon lakatnak jól, ami nagyon fontos az egészség szempontjából. Vitaminokat, ásványi anyagokat, rostokat tartalmaznak. Ilyen például a rizs, a zöldségek, és a teljes kiőrlésű kenyér.

A rossz szénhidrátok ezzel szemben gyors vércukorszint emelkedés idéznek elő, nem kívánt súlygyarapodáshoz vezetnek és kevés bennük, vagy hiányzik belőlük a szervezetünk számára értékes, hasznosítható összetevő. Sajnos nehéz lekerülni őket, hiszen a szénsavas üdítők, a péksütemények és az egyéb lisztes-cukros készítmények szinte mindenütt jelen vannak, mindennapjainkban szerves részét képezik, ráadásul nagyon népszerűek.

A fogyókúrázóknak tehát nem kell kiiktatniuk a szénhidrátokat, hiszen energiára nekik is szükségük van, ugyanakkor nagyon oda kell figyelniük, hogy mit és mikor esznek, isznak.

A zöldségek, illetve a zabhely például hasznos lehet minden étkezésnél, de legfőképp reggel és délben ajánlatos a fogyasztásuk.

Fotó:
pixabay.com

Két ízletes étel zsenge zöldbabból

Ha van a kertedben zöldbab, vagy nincs, de szereted, akkor ideje, hogy pár új receptet is kipróbálj. Szerencsére rengeteg módon fel lehet használni, így a kreativitásodat most a konyhában is kiélheted.Recept tippek következnek...

...meg a kakaósat, a fahéjasat, a lekvárosat....

Édesen és sósan is fogyasztjuk. Számtalan verziója létezik. Elkészítése országonként más és más. A legkedveltebb töltelékek a kakaó, fahéj, túró, mák, különböző pudingok. Sós változata közül ismert: a hortobágyi húsos palacsinta, de gombával, és más zöldségekkel megtöltve is elkészíthető. Gyerekkorodban melyik volt a kedvenced?

Ez zsír!

A zsír a barátunk. Hallani gyakran. Mondjuk én azért ezt így soha nem jelenteném ki, de tény, hogy bizonyos zsírsavak nagyon jótékony hatásúak számunkra, míg más zsírok igencsak kerülendők! Most akkor, hogy is van ez?

Grillszezon-nemcsak húsimádóknak!

Bár a kerti grillezés, tárcsán sütés összekapcsolódik nálunk a gondosan bepácolt húsokkal, szalonnasütéssel, ám nem feltétlen kell kizárólag húsos fogásokban gondolkodni, a vegetáriánusoknak is jutnak finom falatok egy kerti partin. Tűzzünk néhány vegetáriánus ételt a nyársra!

Rostban gazdag ételek

A növényi rostok a szervezet számára nem hasznosítható anyagok közé tartoznak, fogyasztásuk mégis elengedhetetlen azok számára, akik egészségesen szeretnének étkezni. Mutatok pár ötletet, ha nem tudod, hogyan fedezd a napi rostbeviteledet.