Menü

Kalóriaszámlálás – igen, vagy nem?

A legtöbb fogyókúra arra épít, hogy az eddiginél kevesebb kalóriát fogyaszt a diétázó, ezáltal pedig fogyni fog. Ezt tartják a diéták alapelvének, de egyben ez az egyik legvitatottabb módszer. Az a kritikája, hogy ha a diétázó felhagy a fogyókúrával, akkor még az előzőekhez képest is könnyebben visszahízik, mivel hirtelen több kalóriát kezd fogyasztani, majd pillanatok alatt kialakul a jojó-effektus. Mi tehát az igazság?

A fogyáshoz tényleg többek között arra van szükség, hogy a diétázó csökkentse a kalória-bevitelét.  Azonban nem ez az egyetlen szempont, amit érdemes figyelni: fontos a szénhidrát-, valamint a rosttartalom, valamint az egészséges összetevők is. A kalóriaszámolás előnye és hátránya is egyben, hogy akár pizza, vagy túrós bukta fogyasztásával is elérhető, hogy valaki a korábbiaknál kevesebb kalóriát fogyasszon, ha elkezd kalóriát számolni. Ez azonban biztosan nem az egészséges fogyás titka.

Mikor és hogyan érdemes hát kalóriát számolni? Leginkább a diéta elején és végén. A diétát nem érdemes halogatni, hanem bele kell vágni, amikor éppen adott valakiben a lendület és a belső motiváció. Azonban segítség lehet a későbbiekre nézve, ha pár napig még a hétköznapi étkezés kalória-bevitelét számolja valaki. Elképzelhető, hogy meg fog lepődni: a legtöbb ember a diétáknál javasolt kalóriamennyiség sokszorosát fogyasztja. Ezután érdemes megvizsgálni a valószínűsíthető kalória-igényt. Ez a tévhittel ellentétben nemcsak a testsúlytól függ. Fontos szempont még a magasság, az életkor, a sportolási szokások, a munka típusa (pl. fizikai, vagy ülőmunkát végez-e valaki), valamint az anyagcsere gyorsasága. Hasznos lehet lépcsőzetesen csökkenteni a kalória-bevitelt, ha nagy a különbség a hétköznapi és a diétás kalóriamennyiség között.

A fogyás ugyanis az elején gyorsabb, amíg nagyobb testsúlyból kell veszíteni, később viszont belassulhat, amikor már kicsi a súlyfelesleg. Ezen a ponton érdemes tovább csökkenteni a bevitt kalóriát, azonban aki rögtön a legalacsonyabbal kezdi, az ezt nem tudja megtenni. Ráadásul sokkal nehezebb a diéta, ha hirtelen csökkenti a bevitt kalóriát, és nehéz hosszú távon fenntartani, sőt még az anyagcserét is összezavarhatja! A legjobb, ha a diéta előtti kalóriaszámolást nem mindennapos számlálás követi, hanem az étkezés megreformálása. Majd a diéta legvégén lehet fontos visszatérni a számoláshoz, amikor már az utolsó kilókkal küzd a diétázó, és az említettek szerint lassabb a fogyás üteme. A kalóriaszámolás azoknak lehet még praktikus, akiknek nehézséget okoz a megfelelő mennyiségű étel fogyasztása, és túl sokat (vagy túl keveset) esznek.

Abba azért gondoljon bele, hogy míg az egészséges étkezés lehet egy életmód, a kalóriaszámolás nemigen fenntartható egy életen át. Bármilyen, az otthonon kívüli étkezéseknél nehézség a számolgatás, és legtöbbször nem is kaphat valós eredményt. A számolás idején azonban sokat tanulhat az egészséges és kiegyensúlyozott étkezésről.

Ha nem előírt étrendet követ, akkor a kalóriaszámolás bonyolultnak tűnhet. Jövő heti cikkünkben ehhez adunk hasznos tippeket. 

Fotó:
pixabay.com

Az a bűvös nasidoboz…

Egy zöld műanyagdoboz. Vagy kék. Szögletes, vagy kör alakú. Nem túl kicsi. Tele nasikkal. Finom és üres kalóriák. Érzelmi evés. Stressz evés. Talán többen is szenvedünk néha ettől.. Mit lehet tenni ez ellen?

Nem kerül ennyibe, hogy lefogyj!

A diéták és fogyókúrák útvesztőjében gyakran választjuk a kényelmesnek tűnő, gyors megoldásokat, még akkor is, ha rengeteg pénzünkbe kerül. Biztosan nincs más megoldás?

Újratervezés

Az őszi időszak is lehet kedvcsináló, mind a sportban, mind a diétában, sosem késő belevágni abba a bizonyos újévi, vagy jövő nyári formába. S mégis, hogyan is kellene elkezdeni, vagy újrakezdeni a mozgást?

Nem eszem húst, baj?

Gyakori manapság, ha valaki elvből, vagy egészségügyi okokból, illetve bármilyen más megfontolásból nem eszik húst, sem állati eredetűt, vagy egyszerűen csökkenti az étrendjében a húsételek fogyasztását. Fehérjére azonban a szervezetünknek szüksége van, hogyan tudjuk pótolni ezt, ha nem eszünk húst?

Kiegészítők edzéshez

A testépítők esküdnek a kiegészítőkre, a kezdő sportolók pedig szeretnének minél hamarabb olyan szintre kerülni, mint az ideáljuk. Azonban biztos jó ötlet kezdőként is azt szedni, mint a profik?