Menü

Kalóriaszámlálás – igen, vagy nem?

A legtöbb fogyókúra arra épít, hogy az eddiginél kevesebb kalóriát fogyaszt a diétázó, ezáltal pedig fogyni fog. Ezt tartják a diéták alapelvének, de egyben ez az egyik legvitatottabb módszer. Az a kritikája, hogy ha a diétázó felhagy a fogyókúrával, akkor még az előzőekhez képest is könnyebben visszahízik, mivel hirtelen több kalóriát kezd fogyasztani, majd pillanatok alatt kialakul a jojó-effektus. Mi tehát az igazság?

A fogyáshoz tényleg többek között arra van szükség, hogy a diétázó csökkentse a kalória-bevitelét.  Azonban nem ez az egyetlen szempont, amit érdemes figyelni: fontos a szénhidrát-, valamint a rosttartalom, valamint az egészséges összetevők is. A kalóriaszámolás előnye és hátránya is egyben, hogy akár pizza, vagy túrós bukta fogyasztásával is elérhető, hogy valaki a korábbiaknál kevesebb kalóriát fogyasszon, ha elkezd kalóriát számolni. Ez azonban biztosan nem az egészséges fogyás titka.

Mikor és hogyan érdemes hát kalóriát számolni? Leginkább a diéta elején és végén. A diétát nem érdemes halogatni, hanem bele kell vágni, amikor éppen adott valakiben a lendület és a belső motiváció. Azonban segítség lehet a későbbiekre nézve, ha pár napig még a hétköznapi étkezés kalória-bevitelét számolja valaki. Elképzelhető, hogy meg fog lepődni: a legtöbb ember a diétáknál javasolt kalóriamennyiség sokszorosát fogyasztja. Ezután érdemes megvizsgálni a valószínűsíthető kalória-igényt. Ez a tévhittel ellentétben nemcsak a testsúlytól függ. Fontos szempont még a magasság, az életkor, a sportolási szokások, a munka típusa (pl. fizikai, vagy ülőmunkát végez-e valaki), valamint az anyagcsere gyorsasága. Hasznos lehet lépcsőzetesen csökkenteni a kalória-bevitelt, ha nagy a különbség a hétköznapi és a diétás kalóriamennyiség között.

A fogyás ugyanis az elején gyorsabb, amíg nagyobb testsúlyból kell veszíteni, később viszont belassulhat, amikor már kicsi a súlyfelesleg. Ezen a ponton érdemes tovább csökkenteni a bevitt kalóriát, azonban aki rögtön a legalacsonyabbal kezdi, az ezt nem tudja megtenni. Ráadásul sokkal nehezebb a diéta, ha hirtelen csökkenti a bevitt kalóriát, és nehéz hosszú távon fenntartani, sőt még az anyagcserét is összezavarhatja! A legjobb, ha a diéta előtti kalóriaszámolást nem mindennapos számlálás követi, hanem az étkezés megreformálása. Majd a diéta legvégén lehet fontos visszatérni a számoláshoz, amikor már az utolsó kilókkal küzd a diétázó, és az említettek szerint lassabb a fogyás üteme. A kalóriaszámolás azoknak lehet még praktikus, akiknek nehézséget okoz a megfelelő mennyiségű étel fogyasztása, és túl sokat (vagy túl keveset) esznek.

Abba azért gondoljon bele, hogy míg az egészséges étkezés lehet egy életmód, a kalóriaszámolás nemigen fenntartható egy életen át. Bármilyen, az otthonon kívüli étkezéseknél nehézség a számolgatás, és legtöbbször nem is kaphat valós eredményt. A számolás idején azonban sokat tanulhat az egészséges és kiegyensúlyozott étkezésről.

Ha nem előírt étrendet követ, akkor a kalóriaszámolás bonyolultnak tűnhet. Jövő heti cikkünkben ehhez adunk hasznos tippeket. 

Fotó:
pixabay.com

Tudnivalók az edzés előtti étkezésről

A kívánt álomalak eléréséhez tudatos tervezésre, tájékozottságra van szükség. Ha fejben már eldöntöttük, hogy mit szeretnénk nem mindegy, hogyan vágunk bele. Egy jól átgondolt program segítségével az eredmény magáért fog beszélni.

A bemelegítés elengedhetetlen fontossága

Miért kell bemelegíteni edzés előtt? Hogyan kell ezt végezni? Mit veszítesz, ha kihagyod? Remélem ez a cikk segítséget fog nyújtani abban, hogy ne ész nélkül kezdj neki az edzésnek.

Bulgur,a diétázók egyik kedvenc eledele

Eddig netán csak szemezgettél vele, de nem merted még kipróbálni? Vagy már jól ismered, és érdekel, hogy köreten kívül még hogyan tudod elkészíteni? Most minden kérdésedre választ kaphatsz.

Újévi könnyű falatok

A hagyományos, magyaros ünnepi menük bizony nem szűkölködnek kalóriával, nem csoda, ha a január elsejét bizonyos fogadalmakkal kezdjük. Fogyókúra helyett én azonban ésszerű diétát és kímélő ételeket készítsünk!

Semmi időm a mozgásra – többé nem kifogás

Fárasztó napok, hetek mellett nem mindig jut időnk hobbira, sportra meg még kevesebb. De mit tegyünk, hogy ne lustuljunk el? Hogyan szakíthatunk mégis időt a mozgásra?