Menü

Kalóriaszámlálás – igen, vagy nem?

A legtöbb fogyókúra arra épít, hogy az eddiginél kevesebb kalóriát fogyaszt a diétázó, ezáltal pedig fogyni fog. Ezt tartják a diéták alapelvének, de egyben ez az egyik legvitatottabb módszer. Az a kritikája, hogy ha a diétázó felhagy a fogyókúrával, akkor még az előzőekhez képest is könnyebben visszahízik, mivel hirtelen több kalóriát kezd fogyasztani, majd pillanatok alatt kialakul a jojó-effektus. Mi tehát az igazság?

A fogyáshoz tényleg többek között arra van szükség, hogy a diétázó csökkentse a kalória-bevitelét.  Azonban nem ez az egyetlen szempont, amit érdemes figyelni: fontos a szénhidrát-, valamint a rosttartalom, valamint az egészséges összetevők is. A kalóriaszámolás előnye és hátránya is egyben, hogy akár pizza, vagy túrós bukta fogyasztásával is elérhető, hogy valaki a korábbiaknál kevesebb kalóriát fogyasszon, ha elkezd kalóriát számolni. Ez azonban biztosan nem az egészséges fogyás titka.

Mikor és hogyan érdemes hát kalóriát számolni? Leginkább a diéta elején és végén. A diétát nem érdemes halogatni, hanem bele kell vágni, amikor éppen adott valakiben a lendület és a belső motiváció. Azonban segítség lehet a későbbiekre nézve, ha pár napig még a hétköznapi étkezés kalória-bevitelét számolja valaki. Elképzelhető, hogy meg fog lepődni: a legtöbb ember a diétáknál javasolt kalóriamennyiség sokszorosát fogyasztja. Ezután érdemes megvizsgálni a valószínűsíthető kalória-igényt. Ez a tévhittel ellentétben nemcsak a testsúlytól függ. Fontos szempont még a magasság, az életkor, a sportolási szokások, a munka típusa (pl. fizikai, vagy ülőmunkát végez-e valaki), valamint az anyagcsere gyorsasága. Hasznos lehet lépcsőzetesen csökkenteni a kalória-bevitelt, ha nagy a különbség a hétköznapi és a diétás kalóriamennyiség között.

A fogyás ugyanis az elején gyorsabb, amíg nagyobb testsúlyból kell veszíteni, később viszont belassulhat, amikor már kicsi a súlyfelesleg. Ezen a ponton érdemes tovább csökkenteni a bevitt kalóriát, azonban aki rögtön a legalacsonyabbal kezdi, az ezt nem tudja megtenni. Ráadásul sokkal nehezebb a diéta, ha hirtelen csökkenti a bevitt kalóriát, és nehéz hosszú távon fenntartani, sőt még az anyagcserét is összezavarhatja! A legjobb, ha a diéta előtti kalóriaszámolást nem mindennapos számlálás követi, hanem az étkezés megreformálása. Majd a diéta legvégén lehet fontos visszatérni a számoláshoz, amikor már az utolsó kilókkal küzd a diétázó, és az említettek szerint lassabb a fogyás üteme. A kalóriaszámolás azoknak lehet még praktikus, akiknek nehézséget okoz a megfelelő mennyiségű étel fogyasztása, és túl sokat (vagy túl keveset) esznek.

Abba azért gondoljon bele, hogy míg az egészséges étkezés lehet egy életmód, a kalóriaszámolás nemigen fenntartható egy életen át. Bármilyen, az otthonon kívüli étkezéseknél nehézség a számolgatás, és legtöbbször nem is kaphat valós eredményt. A számolás idején azonban sokat tanulhat az egészséges és kiegyensúlyozott étkezésről.

Ha nem előírt étrendet követ, akkor a kalóriaszámolás bonyolultnak tűnhet. Jövő heti cikkünkben ehhez adunk hasznos tippeket. 

Fotó:
pixabay.com

Az úszás jótékony hatásai

A sportok szerelmeseinek a tavasz még több lehetőséget szolgáltat szenvedélyük kibontakoztatására. Az úszás, azonban nemcsak a tavaszi időben tud jól esni. Jótékony hatását egész évben élvezhetjük, télen épp úgy, mint nyáron.

Testi-lelki harmónia

Mikor egészségről, vagy betegségekről beszélgetünk, gyakran a kézzel fogható dolgokban keressük a megoldást. Az egészséges reformételekben és gyógyszerekben, s megfeledkezünk sokszor arról, hogy testi állapotunk mellett, lelkileg milyen módon tehetünk saját életünkért. A testi-lelki harmónia szorosan összefügg, és nem működhet egyik sem a másik nélkül.

Tavaszi méregtelenítés

A hosszú tél után bevett szokás, hogy a természet megújulásával mi is megújuljunk kicsit, amit a szervezet méregtelenítésével érhetünk el. Nézzük is meg, hogyan!

Villámgyors diéták – villámgyorsan felejtsd el!

15 extra hatékony villámdiéta! A 3 leghatékonyabb villámdiéta Hollywoodból! A legjobb villámétrendek! Dobj le nyárig 10 kilót! Mínusz 4 kiló 3 nap alatt! 5 nap alatt 1 ruhaméret! 5nap alatt 5 kiló! Joghurtdiéta! Tojásdiéta! Fogyj dinnyediétával! 800 kalóriás étrend! Ismerősek ezek a mondatok?

"Én aztán nem fogok futni!", avagy 10 ok, amiért mégis!

A futás szó hallatán sokan azonnal hárítanak, pedig állíthatom, hogy igenis megfertőződhet vele az ember. Sokat fejlődhetünk tőle, egyre komolyabb szintekre léphetünk, egyre jobban bírhatjuk az iramot és főleg: rengeteget kaphatunk a futástól. Néhány ok következik, hogy - amennyiben egészségi állapotunk engedi -, megpróbáljuk ezt a sportot.