Menü

A szoptatás nemcsak a babának jó

Köztudott, hogy az anyatej milyen fontos az újszülöttek számára, de a szoptatás egyéb szempontok miatt is nagyon kívánatos. A tejelválasztás serkentését, és az anyatej korai elapadásának megelőzését pedig néhány, egyszerű praktikával segíthetjük.

Visszatérve a szoptatás sokoldalú jótékony hatásaira, a kisbaba táplálása és megnyugtatása mellett, kifejezetten gyorsítja a szülésből való felépülést is. A mellbimbók stimulálása ugyanis gyorsítja a méh összehúzódását. Ráadásul a rendszeres, hónapokon át tartó szoptatatás „eltünteti” a várandóság alatt felszedett, felesleges plusz kilókat is. Fogamzásgátló hatása pedig ugyan nem egyértelmű, de mindenesetre a szoptatás esetén általában a menstruáció nem tér vissza a szülést követő hónapokban, ami egyúttal megakadályozza a súlyos vashiány kialakulását.

Tehát a szoptatásnak valóban fontos funkciói vannak, az általa kialakuló baba-mama kapcsolatról illetve kötődésről nem is beszélve. De mit tegyünk, hogy elősegítsük a tejelválasztást, és hogy ne apadjon el korán a tejünk?

A szülést követően a különböző hormonok hatására azonnal, vagy pár napon belül megindul a tejelválasztás. Hogy ezt elősegítsük fontos, hogy minél többet tartsuk babánkat a közelünkben, és tegyük őt mellre, akkor is, ha úgy érezzük, még nem termelődik az anyatej. Ezek az ingerek ugyanis erős hatással vannak a hormonális működésre. Az energia bevitel és a folyadékfogyasztás (legalább 2 liter naponta) már az első napokban és a későbbiek folyamán is nagyon fontos. Szakemberek szerint a szoptatás alatt is ajánlatos inni a kismamának, mivel a tejtermelődés leginkább a szoptatás alatt indul be.

Ha túl korán apad a tejünk, ne féljünk attól, hogy esetleg pótlásra van szükség, hiszen a szorongás még inkább gátolja a tejtermelést. Ha csökken az anyatej mennyisége, érdemes nem kihagyni az éjszakai szoptatásokat sem. Két mellből történő etetés során pedig mindig azt a mellet ajánljuk fel a babának elsőként, amiből utoljára szopizott, és emiatt kevesebb tej van benne.

És bár nem tűnik olyan hasznos tanácsnak, de mégis érdemes odafigyelni arra, hogy a kismama mennyit pihen. A szakemberek legalább 6-7 órás éjszakai alvást, és 1-2 órás napközbeni pihenést tartanak kívánatosnak a kismama számára. A pihenés ugyanis oldja a feszültséget, türelmesebbé teszi az anyukát, és jótékony hatással van a tejtermelődésre nézve is.

Fotó:
pixabay.com

Kismamából egyből bombanő. De miért is?

Szülés után a legtöbb nő nagy félelme, hogy nem tudja majd visszanyerni a teherbeesés előtti súlyát, ami érthető, de semmiképp sem szabad azonnal kemény edzésekbe és szigorú diétába kezdeni. Vajon tényleg az az elvárás, hogy szupermodellként nézzen ki egy frissen szült anyuka?

A születési súlyt befolyásoló tényezők

A születendő baba súlyát több tényező is befolyásolja, azonban sokszor meglepő dolgokat olvashatunk. Nézzük, mi mekkorát nyom a latban.

Játékok, amiktől falra mászunk

Már nem tudom hányadik éjjel kutatom félálomban, hogy honnan jön a furcsa búgás, zizegés. Idegtépő keresgélés... Vagy csak álmodtam? Nem. Már kezdtem aggódni, hogy normális vagyok-e, mikor rábukkantam a gyerekek apró vízi játékának zúgására. Nem először.

A szülők rémálma: gyermekkori cukorbetegség

A gyerekeket érintő leggyakoribb anyagcsere-betegség a diabétesz. Az esetek többségében 1-es típusú, inzulinhiányos, mai tudásunk szerint autoimmun eredetű betegségről van szó, amely megfelelő terápiával jól kontrollálható. Szemben a felnőtt – 2-es típusú formával, itt a kezdeti tünetek viharosak, gyorsan romló állapotot hoznak létre. Gyorsan kell lépni!

Anya, melegem van!

Beköszöntött az igazi kánikula. Nehéz sokszor elviselni a hőséget és a magas páratartalmat, de néhány tipp segítségével talán könnyebben átvészelhető ez az időszak!