Menü

Nagyító alatt az antioxidánsok

Az antioxidáns fogalmát gyakran emlegetik az egészségmegőrzéssel kapcsolatban, de vajon milyen vegyületről is van szó, és miért is van szükségünk rá?

Valójában az antioxidáns egy gyűjtő név, mely számos vegyületet takar. Antioxidánsokra azért van szükségünk, mert szervezetünket számos káros oxidatív hatás (például: környezeti szennyezések, káros szenvedélyek, alkohol, cigaretta, UV sugárzás, stressz) éri.

Az antioxidánsok csoportjába tartoznak a vitaminok egy része: A-,C-, E-vitamin. A- vitaminhoz a következő ételek fogyasztásával juttathatjuk szervezetünket: sárgarépa, sütőtök, barack. C-vitamin megtalálható a citrusfélék gyümölcseiben (például: citrom, grapefruit, narancs), C-vitamin tartalommal bír továbbá a paprika, paradicsom és a burgonya is, a csipkebogyó pedig kifejezetten magas dózisban tartalmazza az értékes vitamint. Legfontosabb E-vitamin forrásaink a következő növényi olajok: olívaolaj, napraforgóolaj, tökmagolaj, ezeken kívül többek között mandula, mogyoró, máj és tojás fogyasztásával biztosíthatjuk a vitamin megfelelő pótlását szervezetünk számára.

Az úgynevezett karotinoidok és a polifenodok képesek lassítani a káros oxidációs folyamatokat, s mint ilyenek szintén az antioxidáns vegyületek közé tartoznak. Karotinoidokat tartalmaznak a következő zöldségfélék: spenót, brokkoli, saláta, bab. A polifenolokban gazdag étrend, vagyis a rendszeres gyümölcs illetve zöldségfogyasztás szintén számos betegség kockázatát csökkentheti.

Értékes antioxidánsokhoz juthatunk tehát megfelelő táplálkozással, de a természetes pótlást megfelelő étrend-kiegészítők szedésével is kiegészíthetjük. A szakértők azonban figyelmeztetnek arra, hogy az antioxidánsokat is túladagolhatjuk, vagyis bizonyos vegyületek túlzott bevitele hosszú távon káros is lehet. A túladagolt C-vitamin például a vese működést terheli meg, a tiszta formában és nagy dózisban bevitt polifenolok kísérleti eredmények szerint akár egészségkárosító hatással is lehetnek. Az A-vitamin túldozírozása csak mesterségesen lehet, vagyis az A-vitamin tartalmazó élelmiszerek fogyasztása nem rejti ezt a veszélyt. 

2-es típusú cukorbeteg? Figyel a vércukrára? Vigyázzon a szívére is!

Akár 6 évvel is tovább élne? Tartsa karban vércukorszintjét, csökkentse a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, hogy teljes értékű életet élhessen!

Transz-zsírsavak és tévhitek

Ugye szinte mindenki evett már szendvicset, ami meg volt kenve vajjal/margarinnal? Vagy egy kis kekszet, ha édeset vagy sósat kívánt? Nézzük, mi a közös ezekben az élelmiszerekben!

Egészséges vendégváró falatok

Legyen szó akár szülinapi összejövetelről vagy rokon- és szomszédlátogatásról, az apró egyfalatos csemegék mindig jól jönnek. Lássuk, hogy válthatjuk ki a cukros, finomlisztes aprósüteményt, pogácsát, vagy a zsíros chipset valami egészségesebbel!

Jó nekünk a "mindenmentesség"?

A mindenmentes szó hallatán szinte hallom lelki füleimmel, ahogy Besenyő Pista bácsi azt mondja: a mindenmentes, az a semmi, ami mindentől mentes az nem, hogy nem étel, de amiben nincs semmi az a semmi. Hát noormális? Lássuk, mit is takar ez a megfogalmazás, és miért olyan népszerű mostanában!

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?