Menü

Tudod, hogy mit eszel? - az emulgeálószerről

Az ipari körülmények között előállított ételekben sok olyan mesterséges adalékanyag található, amelyről azt sem tudjuk, micsoda. Hiába próbálunk tudatos vásárlók lenni, és megvásárlás előtt elolvasni az élelmiszerek címkéjét, ha közben nem tudjuk, hogy mit jelentenek a különböző adalékanyagok, amelyek a legtöbb bolti termékben megtalálhatóak. Tartson velünk a következő hetekben, ha szeretne tudatosabb, és főleg egészségesebb vásárló lenni! Most induló cikksorozatunkban utánajárunk, hogy melyik adalékanyag pontosan mit takar, miért alkalmazzák, és vajon veszélyes-e a fogyasztása.

Első körben az emulgeálószert helyezzük górcső alá: vajon mit takar ez a furcsa elnevezésű adalékanyag, és miért teszik az ételeinkbe? Az emulgeálószerek a víz és az olaj keveredését szolgálják, és ezt a hatást hosszú távon biztosítják. Tehát javítják az ételeink állagát. Kérdés, hogy ez jó-e nekünk...

Sajnos a kevésbé tudatos fogyasztónak elvárása is, hogy a megvásárolt élelmiszer sokáig tartós legyen, az állaga pedig kívánatos maradjon, pontosan annyira, mint vásárláskor. Igen ám, de ennek ára van, és mindehhez nem csupán tartósítószert kell használni, hanem más egyéb adalékanyagokat is - mint például az emulgeálószert. A legnehezebb sok E-betűs adalék esetén, hogy azok nagyrészének valódi hatásmechanizmusa nem ismert, vagy maguk a gyártó cégek végeztek kutatásokat, akiktől nyilván kevésbé várhatunk objektivitást, hiszen a profitszerzés az első számú cél.

Ez a helyzet az emulgeálószerek esetén is. Az már biztosnak mondható, hogy ez az adalékanyag bélproblémákhoz és allergiához vezet. Mindezt az okozza, hogy az emulgeálószerek megváltoztatják a belek hasznos baktériumflóráját, és a belfelület módosulásával az átjárhatóbb, érzékenyebb és fogékonyabb az allergén, szennyező anyagok számára. Lefordítva tehát úgy lehet ezt elképzelni, hogy a belek védekező- és szűrőképessége csökken.

Talán nem véletlen, hogy épp az emulgeálószerek elterjedésével egyidőben kezdtek el elterjedni a bélgyulladásos megbetegedések, mint a Chron-betegség, továbbá a vastagbélrákos betegek száma is növekszik. Noha vélhetően ennek a problémának a hátterében egy komplex folyamat áll, és nem egyedül az emulgeálószerek a felelősök, talán ezek után jogos azt állítani, hogy érdemes inkább kerülni, mint kultiválni az olyan élelmiszereket, amelyek emulgeálószereket tartalmaznak.

További rossz hír, hogy az állatkísérletek szerint az emulgeálószerek fogyasztása elhízáshoz vezet. Vélhetően az okozza a problémát, hogy az anyagcserét lassítja, rontja a gyomorba, vagy a bélrendszerbe jutva. Így azok számára, akik nem tudnak fogyni, vagy csak nehezen, mindenképp érdemes kerülni az olyan ételeket, amikben megtalálható ez az adalékanyag.

Végül pedig a kérdés, hogy általában mely élelmiszerekben található meg az emulgeálószer, mikor érdemes figyelnünk rá? Használják általában majonézek, szószok, fagylaltok, margarinok esetén.

Az egyik legszuperebb fehérjeforrásunk, a tojás

Nem a legolcsóbb fehérjeforrás, de az egyik legjobb. Egy átlagos, és rendes tojás ~60 gramm. Sajnos sokan az olcsóbbat veszik meg, de az „S” méretűek többnyire még az 50 grammot se érik el.

Évezredes csodaszernek mondható a kefir

Ha az egészséges táplálkozásról beszélgetünk, amely elősegíti a megfelelő emésztést is, akkor rövid időn belül a kefir is szóba kerül, amit már nagyon régóta az emberek. De mit is érdemes tudnunk róla?

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A fehérjeporok körüli mítoszok

Még ha csak kedvtelésed a testépítés és a sport, akkor is nagy eséllyel megemelted már a fehérjebeviteled egy nem sportoló emberéhez képest. Viszont minden étel káros, nagy mennyiségben.

A túl sok vitamin veszélyes!

Az emberek többsége általában rendszeresen fogyaszt valamilyen mesterséges vitaminkészítményt. A túlzott vitaminbevitel azonban ugyanolyan káros lehet, mint a vitaminhiány.