Menü

Miért alszunk, ha sötét van, és miért ébredünk fel a fényre?

Mindenki számára természetes, hogy fényes nappal az utcán sétál, míg normális esetben éjjel, sötétben otthon alszik. De megfordult már valaha a fejünkben, hogy mitől ilyen természetes ez? Minek köszönhetjük, hogy gond nélkül képesek vagyunk erre?

Sok emberről halljuk manapság, hogy este küszködik az elalvással, reggel pedig a felkeléssel. Itt ne csak arra gondoljunk, hogy a rohanó mindennapokban nem tudunk kielégítően aludni,és a reggeli kávé illatánál is csalogatóbbnak tűnik a puha ágy melegsége, hanem jussanak eszünkbe a környezetünkben élő emberek, akik majdnem kivétel nélkül nap nap után arról panaszkodnak, hogy hajnalig el sem álmosodnak, és le sem tudják hunyni a szemüket. Orvosi értelemben ezt a cirkadián ritmus zavarának nevezzük. Ezek az emberek azonban viszonylag könnyen tehetnek azért, hogy a ritmusuk helyreálljon.

A melatonin egy, az agyban elhelyezkedő aprócska, borsónyi nagyságú szerv, a tobozmirigy által termelt természetes hormon. Ez felelős a megfelelő nappal - éjszaka ciklus váltakozásáért (cirkadián ritmus). Nappal a tobozmirigy inaktív, így nem termeli a melatonint, de amikor leszáll az est, egy speciális központ - melynek rövidítése SCN (angolul tudóknak suprachiasmatic nucleus) - beindítja a tobozmirigy működését, amely így termelni kezdi a melatonint, és folyamatosan a vérbe juttatja. Ez a legtöbb embernél körülbelül este 9 óra körül kezdődik. Ahogy a vér melatonin szintje folyamatosan emelkedik, úgy egyre kevésbé érezzük magunkat ébernek az este folyamán. Ez a szint körülbelül 12 órán keresztül marad emelkedett, és az előzőekből következően nagyjából reggel 9-re csökken le teljesen. Az emberi vérből napközben melatonin nem, vagy csak nagyon minimális mennyiségben mutatható ki.

A melatoninról tudjuk, hogy nemcsak a cirkadián ritmus szabályozásában van szerepe, de antioxidánsként is ismert (tehát a szervezet szabadgyökökkel szembeni védekezésében van szerepe), valamint az immunrendszerrel is kapcsolatban áll, ennek háttere azonban még a tudomány számára is egy kissé ködös terület.

Gyógyszertárakban kapható vény nélkül a melatonin filmtabletta formájában 30-as, 60-as, illetve 120-as csomagolásban. Ez megoldást jelenthet az alvászavarral küszködőknek, illetve segíthet a jet lag-gel (hosszú repülőutak, nagy időeltolódás) küszködőknek is, vagy a több műszakban dolgozó emberek esetében, ahol problémát okozhat az elalvás, és a normális napi ritmus beállása. Sokszor halljuk, hallottuk nagyszüleinktől, hogy képtelenek éjszaka álomba merülni. Egyes tanulmányok szerint a melatonin az ő esetükben is jótékony hatással lehet a normális cirkadián ritmus kialakítására.

Kis dózisban történő használatának legtöbbször semmilyen mellékhatása nincs, de mint minden készítménynél, itt is jelentkezhetnek enyhébb mellékhatások, mint például szédülés, fejfájás, álmosság, hányinger. Mielőtt magunktól úgy döntenénk, hogy veszünk belőle egy dobozzal, mindenképpen beszéljünk a házi orvosunkkal, esetleg kérjük gyógyszerész segítségét, ugyanis nem mindegy, hogy mellette milyen más gyógyszereket szedünk rendszeresen!

Előrelépés a szülés utáni depresszió kezelésében

A szülés utáni depresszió inkább a fiúgyermeknek életet adó nőket érinti. Ez azonban nem feltétlenül rossz hír, hiszen a szakemberek így a kezelésre is jobban fel tudnak készülni.

Miért jó, ha nincs „vakbelünk”?

Az emberi testet tekinthetjük a természet csodájának, de olykor gondolhatjuk, hogy egy meglehetősen pongyola verzió. Tökéletlenre lett tervezve, hajlamos a hibákra, és látszólag számos felesleges része van. S amíg azt gondoljuk, miért is vannak manduláink, van egy szerv, ami nélkül talán még is jobb lehet: a féregnyúlvány (a köznyelvben az úgynevezett vakbél).

Hogyan ne legyél éhes

Nem kell éhezni. Nem kell koplalós fogyókúrákkal gyötörni magunkat. Nem kell éhesnek lenni, nem kell egyoldalúan étkezni. Aki koplal, az az egészségével játszik. Vajon mely trükkökkel kerülhető el a nassolás?

Gyors szívverés – kezdjek aggódni?

Az egészségünkkel kapcsolatban soha nem lehetünk elég óvatosak, ezért minden apró jelre figyelmeztetésképpen kell tekintenünk. Így van ez a szívünk egészsége esetében is, hiszen szerencsére ez a szervünk szorgos munkája mellett azonnal jelez, ha valami gond van. Nekünk csak meg kell tanulnunk figyelni rá.

Az alkoholmentes élet titka

Az alkoholfogyasztás kultúránként változó van, ahol bárhol lehet inni, és a mennyiség miatt is elnézőbbek, máshol meg egyszerűen tilos. Tudjuk, hogy káros a szervezetre, a testünkre és a lelkünkre is, mégis hajlamosak vagyunk mértéktelenül is fogyasztani. Aztán jön a macskajaj, a megbánás– és a következő alkalom. De vajon mi történne velünk, az egészségünkkel, ha többé nem néznénk a pohár aljára?