Menü

Hogyan éljük túl az éjszakai műszakot?

Valószínűleg egyikünknek sincs szüksége arra, hogy bemutassák neki az éjszakai műszak jellegzetességeit. Még ha nem is tapasztaltuk, hatásait láttuk családtagjainkon, barátainkon, hallottuk ismerőseink elbeszéléseiből. Nagyon nehéz egész éjszaka ébren maradni – de ami még nehezebb, hogy ehhez még egészséges életmódot is társítsunk.

A legtöbb ember ilyenkor vödörszámra issza a kávét, cukros ételeket fogyaszt, csak hogy kellő energiával lássa el szervezetét. De ébren maradni egy dolog – egy másik dolog pedig, hogy figyelembe kell venni az éjszakai műszak egészségünkre gyakorolt hatásait is. Sajnos ez a körülmény – mármint az éjszakai műszak – több betegség kialakulásához is hozzájárulhat, például elhízás, szív- és érrendszeri betegségek, 2-es típusú cukorbetegség, és még sorolhatnánk – de ami a legfontosabb, hogy a mentális egészségünk is megromolhat.

Mindegy, hogy éjszaka egy kórházban dolgozunk, egy területet őrzünk, vagy termékeket szállítunk, nagyon fontos, hogy napi szinten odafigyeljünk az étrendünkre, és mozogjunk is! A legtöbb rendszertelen műszakbeosztással járó probléma kiküszöbölhető egy kicsivel több figyelemmel, előretervezéssel és motivációval. Lessük meg a következő 5 tippet, melyek megkönnyíthetik a kimerítő műszakok okozta gondok megoldását!

1. Műszak előtt készítsük el az ételeinket!
Ez nemcsak azt jelenti, hogy nem lesz annyira csábító beugrani az éjjel-nappaliba egy péksütiért, de az is benne van, hogy egészségesebb táplálékot veszünk magunkhoz.

2. Fogyasszunk egészséges nasikat!
Ha fáradtak vagyunk, legtöbbször egészségtelen ételek után nyúlunk. A legtöbben csokoládét, különféle rágcsálnivalókat, chipset, édességeket vásárolnak ilyen esetekben. Természetesen néhány kocka csoki nem fog ártani, de a többit nyugodtan elhagyhatjuk, és helyettesíthetjük néhány karika banánnal, almaszeletekkel, sárgarépa rágcsálással vagy mandulaszemekkel.

3. Sétáljunk!
Ha irodában dolgozunk, és a cég invesztál is az alkalmazottai egészségébe, hogy hatékonyabban tudjanak dolgozni, akkor szerencsénkre van egy edzőterem az irodánk mellett. Mivel ez legtöbbünknek nem adatik meg, így óránként pattanjunk fel, és sétáljunk egy kicsit, például lépcsőzzünk egy emeletet le és fel. Ez segít a további koncentrációban, és a napi mozgáshoz is valamelyest hozzájárul.

4. Győződjünk meg róla, hogy nyugodt alvásban lehet részünk!
Nehéz pihentetően aludni, ha csiripelnek a madarak, és beszűrődik a fény az ablakon. Ha kénytelenek vagyunk éjszakai műszakban dolgozni, fektessünk be egy kisebb összeget abba, hogy a szobánk megfelelő sötétítéséről gondoskodjunk, és használjunk füldugót, így a zajok nagyobb részét is kizárjuk!
Fura ezt hallani, olvasni, de a szakértők azt mondják, nem kell egyben letudni az alvásigényünket. Egy éjszakai műszak után talán pihentetőbb lehet, ha kétszer is nekifutunk az alvásnak a nap folyamán.

5. Kerüljük a kávét és az energiaitalokat!
A magas koffeintartalmú italok fogyasztása rövidtávon talán segít, hogy helytálljunk, de negatív hatással lehet alvásunk minőségére és táplálkozásunkra is különösen akkor, ha magas zsírtartalmú vagy túl cukros. Próbáljunk meg megszabni egy határt, és az éjszakai műszak vége előtt körülbelül 4 órával igyuk meg az utolsó kávénkat. Garantáltan jobban fogjuk érezni magunkat, amikor reggel hazaérünk.

Forrás: patient.co.uk

Helytelen szokások, amelyeket egészségesnek hiszünk

Mindannyiunknak vannak olyan szokásai, amikről tudjuk vagy sejtjük, hogy egészségtelenek, mégis szinte nap, mint nap megtesszük őket. Vajon tudunk ezeken változtatni? S miért olyan nehéz új pozitív szokásokat kialakítani, vagy a károsakat elhagyni?

Hogyan vásároljuk és tároljuk az élelmiszereinket?

A minőségi élelmiszerek kiválasztása a vásárlásnál kezdődik, de oda kell figyelni a megvásárolt termékek megfelelő tárolásra, a hűtő tisztán tartására. Az alapvető élelmiszer-biztonsági szabályok betartásával elkerülhetőek az élelmiszerek okozta megbetegedések.

Dolce Vita testközelből – egészség olasz módra

Hogyan is élik valójában „édes életüket” az olaszok? S miért foglalnak el ma is magas helyet a hosszú élettartam toplistáján Európában? Cikkírónk, aki maga is ott él hónapok óta, testközelből ismeri a válaszokat.

Adjunk magunknak és gyermekeinknek esélyt az egészséges testsúlyra!

Az Elhízás Világnapját tavalyelőtt azzal a céllal hívták életre, hogy ösztönözze az embereket az egészséges testsúly megőrzésére, a súlytöbblet leadására, és felhívja a döntéshozók figyelmét a sürgős cselekvés fontosságára. Fontos a gyermekkori elhízás visszaszorítása is.

Zsírégetés? Na ne nevettess...

A fogyni vágyók kedvenc szakkifejezése a zsírégetés, és ezt a hatást meghatározott gyümölcsök, egyes ételek, speciális tabletták vagy eszközök segítségével kívánják elérni. Pedig a hozzáértők tudják: elég naiv próbálkozás.