Menü

Mennyire jó eszköz a BMI testalkatunk meghatározására?

Napjaink egyik leggyakrabban emlegetett kérdése, illetve témája az elhízás. Tudjuk, hogy mi, magyarok Európa-bajnokok vagyunk, míg az amerikai kontinensen már az elhízás mértéke már csökkenő tendenciát mutat, az emberek inkább fogynak, mi pedig még mindig az élen járunk súlyfeleslegben.

Elszomorító a tény, hogy ha körbenézünk az utcán, mennyi egészségtelen testalkatú ember jön velünk szembe. Természetesen mindenki felírhatja a kifogások listájára a stresszes munkanapokat, az időhiányt, az egészségtelen étrendet, a rendszeres mozgás hiányát, és talán sorolhatnánk napestig. Valamiért azonban mégis vagyunk egy páran, akik kellő odafigyeléssel normális szinten tudjuk tartani a fizikumunkat (és itt nem a rubintrékás változatra gondolok!). :)

Amikor elemezni kezdjük testi adottságainkat, sokszor hívjuk segítségül a BMI-t (angolul Body Mass Index) vagy testtömeg kalkulátort, ami nagyon egyszerű, de frappáns módon egy táblázat alapján besorol minket egy kategóriába. Magasságunk és testtömegünk alapján dönti el, hogy kórosan soványak, normál testalkatúak, elhízottak vagy túlsúlyosak vagyunk-e. Sajnos nagyon sok weboldal is azt írja, hogy ezek az értékek életkortól és nemtől függetlenek. A legtöbb ilyen rendszer azonban megkülönbözteti a nőket a férfiaktól, viszont az életkort nem veszik figyelembe, pedig ha jobban belegondolunk, egy ugyanolyan „paraméterekkel” rendelkező 22 éves, illetve 65 éves ember nem feltétlenül tartozik ugyanabba a kategóriába. Ezek alapján is jó lenne ezeket a táblázatokat átalakítani, hiszen így a használók számára akár félrevezető is lehet.

Reménykedem abban, hogy a legtöbben alapvetően nem erre az egy értékre támaszkodva kezdenek el bármilyen, testalkatot átformáló folyamatot.

A BMI kitűnő eszköz, ha látni szeretnénk, valóban szükségünk van-e a fogyásra, és kicsit el akarunk szörnyülködni azon, mennyire elhanyagoltuk magunkat az utóbbi időszakban. Saját kategóriánk ösztönözhet minket az életmódváltásra.

A legveszélyesebb talán a kórosan sovány és a normál tartomány határa, ahová jómagam is tartozom. Egy-két kiló le vagy fel, és ingázom a két kategória között. Szemmel természetesen semmilyen változás nem figyelhető meg rajtam, és ami a saját megítélésemet illeti, legjobban akkor érzem magam a bőrömben, ha a kórosan sovány kategória felső tartományába sorol a rendszer. Azonban ha valaki hajlamos tartósan a kórosan sovány tartomány felé venni az irányt, figyelmeztessük, és tartsuk rajta a szemünket!

A konklúzió tehát, hogy azok után, hogy „bemértük” helyünket a rendszerben, gondoljuk át, nekünk melyik az a pont, ahol kitörő formában éreznénk magunkat – természetesen tartsuk magunkat az egészséges keretekhez – és próbáljuk meg ezt elérni! Az életmódváltás egy nehéz, de hosszútávon kifizetődő folyamat...

A kiégés ismertető jelei

A burnout nemcsak a munkamániások iszonyatos betegsége, mindenkit fenyeget, aki a magánélete és munkája között nem találja meg a harmóniát. A kiégés gyógyítása nehezebb, mint a megelőzése.

Az önbizalomhiány szembetűnő jelei

Ebben a cikkben megmutatom neked az önbizalomhiány egyértelmű jeleit. Ha úgy érzed, hogy ezek közül egy vagy több is igaz rád, akkor érdemes fejlődnöd benne. Már csak azért is, mert a magabiztosság hiánya az élet minden területére kihatással van.

A tudatos vásárlás nem pénztárca kérdése

Sok rákkeltő anyagot, „szemét” kaját, adalékanyagot, műételeket és temérdek édességet veszünk, hozzádobunk mindig egy újabb műanyag szatyrot, néhány csokit, kekszet és plusz két nápolyit a fizetésre várva. Nem megvesszük, amit kell, hanem vásárolgatunk. Ha van is cetlink, kétszer annyi termék kerül a kosárba. Miért?

A változókor testre és lélekre gyakorolt hatásai

A menopauza kezdete átlagosan az 50. év körüli időszakra tehető. Sokaknál viszont előbb is jelentkezhetnek a tünetek. Ez az állapot akár 10-15 évig is eltarthat, amit nem minden nő visel jól sem testileg, sem pedig lelkileg!

10 dolog, ami jobbá teszi az életedet

Átvergődni az életen egy művészeti forma, és amit legtöbbször kreálni próbálunk, nem publikus. De számos módja van annak, hogy javítsunk a léten. Lentebb néhány segítő tippet olvashattok.