Menü

Rövid lejáratú tejtermék - igen vagy nem?

Legtöbbször azért akciós egy termék, mert rövid lejáratú. Leggyakrabban a tejtermékek esnek ebben a kategóriába. Néhányan már kidobják a hűtőjükből az élelmiszereket, ha már lejártak, pedig pár napot rá lehet számolni a feltüntetett lejárati időpontra. Vagy mégsem? Hogy is van ez?

Kiváló dolog a hűtőszekrény, mert lelassítja a mikroorganizmusok (baktériumok és főképp penészgombák) szaporodását élelmiszereinken. A jégszekrények azonban csupán a múlt század első felében váltak közismertté. Előtte másképp kellett tartósítani. Ennek egyik módja az erjesztés volt.

Az emberiség legalábbis évezredek óta fogyasztja más állatok anyatejét. Ez az értékes tápanyag azonban korunk vívmánya, a hőkezelés nélkül igen hamar "tönkremegy". A tej, mint tápanyag más minőségben viszont tárolható. A legfrissebb és feltehetően legősibb tartósított tejszármazékok az aludttej, a joghurt, a kefir és az egyéb savanyútejek. Technológiailag magasabb tudást igénylő, ám még mindig egyszerű savanyítással elkészíthető friss tejtermék a túró. Míg a friss tej eltarthatósága szobahőmérsékleten kb. 2 nap, addig e savanyított tejszármazékok már akár több mint egy hétig is eltarthatók. A sajtok készítése magasabb technológiai ismereteket igényelnek a tejoltó ismerete és az érlelés feltételeinek biztosítása miatt. E termékek eltarthatóság pedig jellegtől függően 1-2 héttől évekig tarthat.

Ne ijedjünk meg tehát, ha a boltban egy eleve tartós tejterméken közeli lejárati időt látunk. Vegyük meg bártan, mert biztosan jó, és nem kell sietni az elfogyasztásával. A magam részéről ittam már 3 hete lejárt kefirt, és a kissé magasabb szénsavtartalom mellett semmi egyéb minőségi változást nem éreztem benne - vagyis érettebb lett a termék. A lágysajtok esetében pedig kifejezetten a lejáratosakat keresem, mert azokat már nem kell olyan sokáig érlelni, hogy igazán finomak legyenek.

A fentiek a gyümölcsjoghurtokra és egyéb cukrozott termékekre korlátozottan érvényesek. A cukrot ugyanis az élőflóra is szereti, így könnyen felfalhatja előlünk, ha sokat késlekedünk. Bár amíg a pohárban nincs túlnyomás és felpúposodott fólia, addig biztosan nincs baj.

Bízzunk hát őseink tartósítási módszereiben és szimatunkban!

Tízórais doboz: van élet a szendvicsen túl!

Sokszor okoz fejtörést, hogy mit csomagoljunk iskolás gyermekünk tízórais dobozába. Nézzünk körül, mi mindent tehetünk egy picike uzsonnás dobozba, ami egészséges, finom és garantáltan megeszi a gyerekünk!

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.