Menü

Édes gyerekeink, avagy miért NE dugjuk el a csokit?

„A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a lapos csokoládét és minden olyan csokoládét, amit csak készítenek a világon…
Köszönöm, ebben a sorrendben kérném. Pedig diétázom.

Mielőtt bárki is azt gondolná, az édességeket száműzni kell a diétából, az téved. Egy egészségesen és változatosan felépített étrendben az efféle nyalánkságok megfelelő és mértékletes fogyasztása nem tilos, a fontos sokkal inkább az, hogy már egészen a kisgyermekkorban kialakuljanak az édességfogyasztással kapcsolatos helyes táplálkozási attitűdök. Az egészségre nevelés pedig a szülő feladata.

A gyermekkori étkezési szokások kihatnak a felnőttkori egészségi állapotunkra. Nagyon fontos már gyermekeinknél elkezdeni a tudatos táplálkozásra való nevelést, s ezzel számos betegséget megelőzhetünk.

8 éve váltottam életmódot, a szokásrendszert átvette a család, az egészséges étrendhez kötődő elveim és nézeteim fokozatosan átvezettem a gyermekeim életébe, azóta azonban gyakran tapasztalok ilyen és hasonló kérdéseket, megnyilvánulásokat:

"Most akkor Te nem adsz csokit a gyerekednek?"
"A Te gyereked soha nem ehet cukrosat?"
"Minek tiltod, az oviban úgyis kap"
"Nem tudod eldugni Tőle, mert ha nem látod, úgyis fog venni magának

Sorolhatnám. De nem vitatkozom. Ehelyett elárulom az én módszeremet.

Elsőként nem tiltom meg a cukros édességet a gyerekeimnél. Tudjuk, hogy kap az oviban, meg a nagyinál és a dédinél. És igen! Kap csokit otthon is alkalmanként. Sőt, hogy összezavarjam az erről kérdezőket, gyakran elmondom, hogy én saját kezűleg teszek ki egy kosár csokit otthon, a gyerekek számára elérhető magasságban, közelségben. Édességet nem vásárolok, de ünnepekkor, alkalmakkor mindig összegyűlik egy adag ezekből a csemegékből, melyet illetlenség lenne nem elfogadni, vagy kidobni. De nem is szükséges.

A gyermekeket már egészen pici korban meg lehet tanítani arra, hogy az édességnek is megvan a helye a táplálkozásban. Soha nem főétkezés helyett fogyasztjuk és nem nagy mennyiségben, hanem kisebb adagokat, heti 1-2 alkalommal.

Eltiltani nem kell és nem is érdemes őket az édességtől, hiszen a tiltás még inkább felkelti a vágyat és az érdeklődést, de ha a gyermeknek ésszerűen elmagyarázzuk, megérti, hogy a mértékletes édességfogyasztás beilleszthető az étrendbe. Különösen, ha az akkora aktivitással jár, mint amilyen aktív és mozgékony a kisgyermekek élete általában.

A szűk és a távolabbi családot mindenképp tanácsos bevonni az egészségre nevelés folyamatába, nálunk szerencsére még a 82 éves nagymamám is megérti, elfogadja, hogy a gyerekeimnek alkalmakkor egy kiló banánt, almát, mandarint, kivit, aszalt gyümölcsöt, gyümölcschipset és tejterméket vegyen.

A megoldás szerintem ennyire egyszerű.

Elmagyarázom a gyermekeimnek, hogy mit tesz a fogainkkal a mértéktelen édességevés, miből készül a gumicukor (Te tudod?) milyen rossz, ha valaki kövér és nehezen mozog, vagy beteg, gyógyszert szed, vagy sajnos cukorbeteg és nem ehet azt és akkor és annyit, amit és amikor szeretne, milyen rossz, ha megfájdul a hasunk, ha hasmenésünk van, ha fáj a fogunk...stb.

A gyerek ezt megérti, hidd el, neki is fájt már a hasa, látott kövér nénit, volt már valószínűleg fogorvosnál (érdemes ezt is időben elkezdeni) s tökéletesen felfogja, hogy amit mondasz-teszel-kérsz, azzal csak jót akarsz neki, mert szereted.

És ott a kosár csoki, nem tilos, nincs elrejtve, lehet enni belőle, csak néha, apránként, mértékkel és keveset.

Nagyobbacska gyermekekkel már meg lehet értetni azt is, hogy léteznek más alternatívák is, egészségesebb finomságok, cukormentes házi desszertek, izgalmas pohárkrémek, együtt készített linzerek, kekszek, saját magunk formázta csokigolyók, ezerféle muffin, egészséges házilekvárok, ínycsiklandó turmixok, hűsítő házifagyik és még sorolhatnám, s ha együtt készítjük el ezeket, a gyermekünk inkább abból kér.

Nagyon finom cukormentes házi bonbonjaim receptjét bárki kipróbálhatja: olvasztunk diétás-cukormentes csokit, egy bonbonforma alját kikenünk vele, fagyasztóba tesszük pár percre, majd a közepébe töltelékként gyakorlatilag bármi mehet, amit szeretnénk: túró, vagy dió, diétás mogyorókrém, meggylekvár, kókuszos töltelék vagy akár aszalt gyümölcs. A töltelék után olvasztott csokival "lezárjuk" a formát és ismét fagyasztóba tesszük pár percre.

A mutatósabb-formázott bonbonokhoz egy jó szilikonos bonbonforma kell, de golyókat - házi bonbonokat kézzel, forma nélkül is készíthetünk, mely remek közös elfoglaltság a gyermekeinkkel, s díszes papírba csomagolva ötletes és egészséges ajándék lehet ünnepekkor, alkalmakkor.

Helytelen szokások, amelyeket egészségesnek hiszünk

Mindannyiunknak vannak olyan szokásai, amikről tudjuk vagy sejtjük, hogy egészségtelenek, mégis szinte nap, mint nap megtesszük őket. Vajon tudunk ezeken változtatni? S miért olyan nehéz új pozitív szokásokat kialakítani, vagy a károsakat elhagyni?

Motiváció a mozgáshoz

Manapság egyre több helyen látni, hogy a mozgás az emberek nagy hányadát érdekli, de mi a kiváltó ok? Túlontúl sokat olvashatjuk talán az ezekkel kapcsolatos cikkeket, megnyilvánulásokat a közösségi médiában? Vajon régen is ennyi „Gyurma Gyuri és Iron Lady” volt, csak kevesebb figyelmet kaptak?

Miért eszünk többet, mint amire szükségünk van?

A túlsúly oka nem csak az, hogy hizlaló ételeket fogyasztunk, hanem az is, hogy jóval többet eszünk, mint amire szükségünk lenne. Ezen a téren a változást nem a gyomrunknál, hanem fejben kell elkezdeni.

Hogyan vásároljuk és tároljuk az élelmiszereinket?

A minőségi élelmiszerek kiválasztása a vásárlásnál kezdődik, de oda kell figyelni a megvásárolt termékek megfelelő tárolásra, a hűtő tisztán tartására. Az alapvető élelmiszer-biztonsági szabályok betartásával elkerülhetőek az élelmiszerek okozta megbetegedések.

Adjunk magunknak és gyermekeinknek esélyt az egészséges testsúlyra!

Az Elhízás Világnapját tavalyelőtt azzal a céllal hívták életre, hogy ösztönözze az embereket az egészséges testsúly megőrzésére, a súlytöbblet leadására, és felhívja a döntéshozók figyelmét a sürgős cselekvés fontosságára. Fontos a gyermekkori elhízás visszaszorítása is.