Menü

Barátunk a brokkoli

Sokan gondolják azt, hogy ősszel és télen nehezebb tartani a változatos étkezést és a kalóriaszegény étrendet. Pedig csak egy kis utánajárásra van csak szükség! Sokkal egyszerűbb mindig az évszakoknak megfelelő szezonális zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztani, mindössze csipetnyi kreativitással pedig egyáltalán nem unalmas.

A brokkolik, ezek a kis mini fák híresek arról, hogy a gyerekek tányérjain érintetlenül maradnak a világ minden táján, pedig a brokkoli az egyik legegészségesebb zöldség és fontos része az egészséges táplálkozásnak.

Miért hasznos?

A brokkoli a keresztesvirágúak családjába tartozik, amely magába foglalja karfiolt, a fejes káposztát, a bimbós kelt és a karalábét is. Rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, béta-karotint, folsavat, aszkorbinsavat, timaint, riboflavint, niacint, kálciumot és vasat. Fontos szerepe van a rákmegelőzésben is.

A kellő mennyiségű nyersrost fogyasztásához remek választás a brokkoli, hiszen elkészíthetjük levesnek, köretnek és főételként egyaránt. Alacsony kalóriatartalma miatt a fogyókúrázók is nyugodt szívvel ehetik.

Immunerősítő hatása a hideg őszi napokon nagyon hasznos és krémlevesként elkészítve forró felüdülést jelenthet. Leginkább a virágot fogyasztjuk, pedig a szárát és leveleit sem érdemes kidobni, hiszen a leveleiben magasabb a vastartalom.

Számos tanulmány azt javasolja a brokkoli fogyasztását, hiszen csökkenti az elhízás, a cukorbetegség, a szívbetegségek és az általános halálozás kockázatát, miközben elősegíti a bőr és a haj egészségét.

A rák elleni küzdelem

Tanulmányok azt sugallják, hogy a szulforafán, egy kéntartalmú vegyület, amely a keresztesvirágú zöldségek kesernyés ízét adja, rákellenes hatóanyag. Segíti a szervezet küzdelmét a tűdő – és vastagbélrák ellen.

A kutatók azt találták, hogy a szulforafán gátolhatja a hiszton deacetiláz (HDAC) enzimet, amelyről ismert, hogy részt vesz a rákos sejtek progressziójában. A HDAC enzimek leállításának képessége a szulforafán tartalmú élelmiszerekkel a jövőben, potenciálisan nagy hatással lehet a rák kezelésére. A szulforafánt most tanulmányozzák, amely képes lehet arra, hogy a melanóma, a nyelőcső, a prosztata és a hasnyálmirigyrák által végzett kísérletekben, késleltesse vagy megakadályozza a rákot.

Egy másik fontos vitamin, amelyet a brokkoli tartalmaz, a folsav. Erről kimutatták, hogy csökkenti a mellrák kockázatát a nőknél. Az étkezési folsav (élelmiszerek) megfelelő bevitele ígéretes adatokat mutatott a vastagbél, a gyomor, a hasnyálmirigy és a méhnyakrák elleni védekezésben is. Bár a védelem mechanizmusa jelenleg ismeretlen, a kutatók úgy vélik, hogy a folát védő hatásainak köze van a DNS- és RNS-képződésben betöltött szerepéhez és a nem kívánt mutációk megelőzéséhez. Nincs arra utaló bizonyíték, hogy a folsav kiegészítőként fogyasztása azonos rákellenes hatással rendelkezik.

A csontok egészségének javítása

A rossz K-vitamin bevitellel a csontok stabilitása csökken és megnő a kockázata a könnyen törésnek. Csak egy csésze apróra vágott brokkoli biztosít 92 mikrogramm K-vitamint, ami több mint a napi szükséglet. Megfelelő mennyiségű K-vitamin napi fogyasztása javítja a csontok egészségét a kalcium felszívódásának javításával és a kalcium vizeletbe történő kiválasztásának csökkentésével.

A brokkoli szintén hozzájárul a napi kalciumszükséglethez, és 43 milligrammot tartalmaz egy pohárban.

Fiatalít

Az antioxidáns hatású C-vitamin természetes táplálékában fogyasztva (friss termékekben a kiegészítő forma helyett) segíthet a napsütés és a szennyezés által okozott bőrkárosodás leküzdésében, csökkenti a ráncokat és javítja az egész bőr textúráját.

Sokunknak jut eszébe a citrusfélékről a C-vitamin, de tudta-e, hogy a brokkoli 81 mg-ot tartalmaz egyetlen pohárban? Ez több, mint amire szüksége van egy egész nap alatt! A C-vitamin létfontosságú szerepet játszik a kollagén kialakulásában, a bőr fő támogatási rendszerében. Az A-vitamin és az E-vitamin szintén fontos az egészséges bőrre nézve, a brokkoli mindkettőt biztosítja.

Ez zsír!

A zsír a barátunk. Hallani gyakran. Mondjuk én azért ezt így soha nem jelenteném ki, de tény, hogy bizonyos zsírsavak nagyon jótékony hatásúak számunkra, míg más zsírok igencsak kerülendők! Most akkor, hogy is van ez?

Grillszezon-nemcsak húsimádóknak!

Bár a kerti grillezés, tárcsán sütés összekapcsolódik nálunk a gondosan bepácolt húsokkal, szalonnasütéssel, ám nem feltétlen kell kizárólag húsos fogásokban gondolkodni, a vegetáriánusoknak is jutnak finom falatok egy kerti partin. Tűzzünk néhány vegetáriánus ételt a nyársra!

Rostban gazdag ételek

A növényi rostok a szervezet számára nem hasznosítható anyagok közé tartoznak, fogyasztásuk mégis elengedhetetlen azok számára, akik egészségesen szeretnének étkezni. Mutatok pár ötletet, ha nem tudod, hogyan fedezd a napi rostbeviteledet.

Mindennapi, egészséges kenyerünk

Sok rémhírt hallani, hogy színezik a teljes kiőrlésű kenyeret, kakaóval. Ha az ember nem olvassa el az összetevők listáját a kenyér csomagolásán, akkor könnyen lehet, hogy egy színezett fehér lisztes kenyeret emel le a polcról. Az egészség pedig, amúgy is drága…vagy talán mégsem az?

Egészséges édességek

Sokan azt hiszik, az egészséges táplálkozás egyet jelent azzal, hogy kizárjuk a finom ételeket, különösen az édességeket. De ennek nem kell így történnie. Ha pár dolgot megváltoztatunk az étkezési szokásainkkal kapcsolatban, akkor továbbra is fogyaszthatjuk a kedvenc édességeinket.