Menü

Barátunk a brokkoli

Sokan gondolják azt, hogy ősszel és télen nehezebb tartani a változatos étkezést és a kalóriaszegény étrendet. Pedig csak egy kis utánajárásra van csak szükség! Sokkal egyszerűbb mindig az évszakoknak megfelelő szezonális zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztani, mindössze csipetnyi kreativitással pedig egyáltalán nem unalmas.

A brokkolik, ezek a kis mini fák híresek arról, hogy a gyerekek tányérjain érintetlenül maradnak a világ minden táján, pedig a brokkoli az egyik legegészségesebb zöldség és fontos része az egészséges táplálkozásnak.

Miért hasznos?

A brokkoli a keresztesvirágúak családjába tartozik, amely magába foglalja karfiolt, a fejes káposztát, a bimbós kelt és a karalábét is. Rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, béta-karotint, folsavat, aszkorbinsavat, timaint, riboflavint, niacint, kálciumot és vasat. Fontos szerepe van a rákmegelőzésben is.

A kellő mennyiségű nyersrost fogyasztásához remek választás a brokkoli, hiszen elkészíthetjük levesnek, köretnek és főételként egyaránt. Alacsony kalóriatartalma miatt a fogyókúrázók is nyugodt szívvel ehetik.

Immunerősítő hatása a hideg őszi napokon nagyon hasznos és krémlevesként elkészítve forró felüdülést jelenthet. Leginkább a virágot fogyasztjuk, pedig a szárát és leveleit sem érdemes kidobni, hiszen a leveleiben magasabb a vastartalom.

Számos tanulmány azt javasolja a brokkoli fogyasztását, hiszen csökkenti az elhízás, a cukorbetegség, a szívbetegségek és az általános halálozás kockázatát, miközben elősegíti a bőr és a haj egészségét.

A rák elleni küzdelem

Tanulmányok azt sugallják, hogy a szulforafán, egy kéntartalmú vegyület, amely a keresztesvirágú zöldségek kesernyés ízét adja, rákellenes hatóanyag. Segíti a szervezet küzdelmét a tűdő – és vastagbélrák ellen.

A kutatók azt találták, hogy a szulforafán gátolhatja a hiszton deacetiláz (HDAC) enzimet, amelyről ismert, hogy részt vesz a rákos sejtek progressziójában. A HDAC enzimek leállításának képessége a szulforafán tartalmú élelmiszerekkel a jövőben, potenciálisan nagy hatással lehet a rák kezelésére. A szulforafánt most tanulmányozzák, amely képes lehet arra, hogy a melanóma, a nyelőcső, a prosztata és a hasnyálmirigyrák által végzett kísérletekben, késleltesse vagy megakadályozza a rákot.

Egy másik fontos vitamin, amelyet a brokkoli tartalmaz, a folsav. Erről kimutatták, hogy csökkenti a mellrák kockázatát a nőknél. Az étkezési folsav (élelmiszerek) megfelelő bevitele ígéretes adatokat mutatott a vastagbél, a gyomor, a hasnyálmirigy és a méhnyakrák elleni védekezésben is. Bár a védelem mechanizmusa jelenleg ismeretlen, a kutatók úgy vélik, hogy a folát védő hatásainak köze van a DNS- és RNS-képződésben betöltött szerepéhez és a nem kívánt mutációk megelőzéséhez. Nincs arra utaló bizonyíték, hogy a folsav kiegészítőként fogyasztása azonos rákellenes hatással rendelkezik.

A csontok egészségének javítása

A rossz K-vitamin bevitellel a csontok stabilitása csökken és megnő a kockázata a könnyen törésnek. Csak egy csésze apróra vágott brokkoli biztosít 92 mikrogramm K-vitamint, ami több mint a napi szükséglet. Megfelelő mennyiségű K-vitamin napi fogyasztása javítja a csontok egészségét a kalcium felszívódásának javításával és a kalcium vizeletbe történő kiválasztásának csökkentésével.

A brokkoli szintén hozzájárul a napi kalciumszükséglethez, és 43 milligrammot tartalmaz egy pohárban.

Fiatalít

Az antioxidáns hatású C-vitamin természetes táplálékában fogyasztva (friss termékekben a kiegészítő forma helyett) segíthet a napsütés és a szennyezés által okozott bőrkárosodás leküzdésében, csökkenti a ráncokat és javítja az egész bőr textúráját.

Sokunknak jut eszébe a citrusfélékről a C-vitamin, de tudta-e, hogy a brokkoli 81 mg-ot tartalmaz egyetlen pohárban? Ez több, mint amire szüksége van egy egész nap alatt! A C-vitamin létfontosságú szerepet játszik a kollagén kialakulásában, a bőr fő támogatási rendszerében. Az A-vitamin és az E-vitamin szintén fontos az egészséges bőrre nézve, a brokkoli mindkettőt biztosítja.

A böjt régen és ma, avagy a tisztítókúrák eredete

Nagyböjt, kisböjt, léböjt, böjtök mindenütt. De vajon mit is takarnak ezek a kifejezések? Mit jelentett a böjt régen, és mennyiben változott ez manapság?

Torkoskodás okosan

A „Torkos Csütörtök” hagyományosan hamvazó szerdát követő napon megtört böjt napja, idén február 15-re esik. Mivel a Magyar Turizmus Zrt. által újraélesztett ünnepnek már nincs központi szervezése, ezért a Valentin-nap miatt néhány étterem egy héttel előbb tartja a hagyományos féláras torkos csütörtöki akcióját.

Palacsinta mindenkinek

Palacsinta-nap. Tudtad, hogy ilyen is van? Bár még inkább csak az angolszász országokban tartják, egyre több magyar blog és kereskedő is foglalkozik vele. Nézzünk pár ötletet erre a kedvelt finomságra…

Kis lépés az emberiségnek, de nagy lépés az életmódnak!

A legnagyobb hiba az „egyből mindent” jelleg jellemzi a fogyni vágyókat, holott néhány apró szokás beiktatásával máris hatalmas eredményeket érhetünk el.

Izomépítéshez a teljes tojást válaszd!

Te is olvastad a fitneszmodellek étrendjét, amiben a reggeli rántotta tojásfehérjéből készült, a főtt tojássárgájáját is kidobták. Rá is jöttél, hogy neked se kell az a felesleges plusz zsír! Emiatt csak a színtiszta fehérjét etted a spenótodhoz? Hiba volt!