Menü

Barátunk a brokkoli

Sokan gondolják azt, hogy ősszel és télen nehezebb tartani a változatos étkezést és a kalóriaszegény étrendet. Pedig csak egy kis utánajárásra van csak szükség! Sokkal egyszerűbb mindig az évszakoknak megfelelő szezonális zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztani, mindössze csipetnyi kreativitással pedig egyáltalán nem unalmas.

A brokkolik, ezek a kis mini fák híresek arról, hogy a gyerekek tányérjain érintetlenül maradnak a világ minden táján, pedig a brokkoli az egyik legegészségesebb zöldség és fontos része az egészséges táplálkozásnak.

Miért hasznos?

A brokkoli a keresztesvirágúak családjába tartozik, amely magába foglalja karfiolt, a fejes káposztát, a bimbós kelt és a karalábét is. Rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, béta-karotint, folsavat, aszkorbinsavat, timaint, riboflavint, niacint, kálciumot és vasat. Fontos szerepe van a rákmegelőzésben is.

A kellő mennyiségű nyersrost fogyasztásához remek választás a brokkoli, hiszen elkészíthetjük levesnek, köretnek és főételként egyaránt. Alacsony kalóriatartalma miatt a fogyókúrázók is nyugodt szívvel ehetik.

Immunerősítő hatása a hideg őszi napokon nagyon hasznos és krémlevesként elkészítve forró felüdülést jelenthet. Leginkább a virágot fogyasztjuk, pedig a szárát és leveleit sem érdemes kidobni, hiszen a leveleiben magasabb a vastartalom.

Számos tanulmány azt javasolja a brokkoli fogyasztását, hiszen csökkenti az elhízás, a cukorbetegség, a szívbetegségek és az általános halálozás kockázatát, miközben elősegíti a bőr és a haj egészségét.

A rák elleni küzdelem

Tanulmányok azt sugallják, hogy a szulforafán, egy kéntartalmú vegyület, amely a keresztesvirágú zöldségek kesernyés ízét adja, rákellenes hatóanyag. Segíti a szervezet küzdelmét a tűdő – és vastagbélrák ellen.

A kutatók azt találták, hogy a szulforafán gátolhatja a hiszton deacetiláz (HDAC) enzimet, amelyről ismert, hogy részt vesz a rákos sejtek progressziójában. A HDAC enzimek leállításának képessége a szulforafán tartalmú élelmiszerekkel a jövőben, potenciálisan nagy hatással lehet a rák kezelésére. A szulforafánt most tanulmányozzák, amely képes lehet arra, hogy a melanóma, a nyelőcső, a prosztata és a hasnyálmirigyrák által végzett kísérletekben, késleltesse vagy megakadályozza a rákot.

Egy másik fontos vitamin, amelyet a brokkoli tartalmaz, a folsav. Erről kimutatták, hogy csökkenti a mellrák kockázatát a nőknél. Az étkezési folsav (élelmiszerek) megfelelő bevitele ígéretes adatokat mutatott a vastagbél, a gyomor, a hasnyálmirigy és a méhnyakrák elleni védekezésben is. Bár a védelem mechanizmusa jelenleg ismeretlen, a kutatók úgy vélik, hogy a folát védő hatásainak köze van a DNS- és RNS-képződésben betöltött szerepéhez és a nem kívánt mutációk megelőzéséhez. Nincs arra utaló bizonyíték, hogy a folsav kiegészítőként fogyasztása azonos rákellenes hatással rendelkezik.

A csontok egészségének javítása

A rossz K-vitamin bevitellel a csontok stabilitása csökken és megnő a kockázata a könnyen törésnek. Csak egy csésze apróra vágott brokkoli biztosít 92 mikrogramm K-vitamint, ami több mint a napi szükséglet. Megfelelő mennyiségű K-vitamin napi fogyasztása javítja a csontok egészségét a kalcium felszívódásának javításával és a kalcium vizeletbe történő kiválasztásának csökkentésével.

A brokkoli szintén hozzájárul a napi kalciumszükséglethez, és 43 milligrammot tartalmaz egy pohárban.

Fiatalít

Az antioxidáns hatású C-vitamin természetes táplálékában fogyasztva (friss termékekben a kiegészítő forma helyett) segíthet a napsütés és a szennyezés által okozott bőrkárosodás leküzdésében, csökkenti a ráncokat és javítja az egész bőr textúráját.

Sokunknak jut eszébe a citrusfélékről a C-vitamin, de tudta-e, hogy a brokkoli 81 mg-ot tartalmaz egyetlen pohárban? Ez több, mint amire szüksége van egy egész nap alatt! A C-vitamin létfontosságú szerepet játszik a kollagén kialakulásában, a bőr fő támogatási rendszerében. Az A-vitamin és az E-vitamin szintén fontos az egészséges bőrre nézve, a brokkoli mindkettőt biztosítja.

A nassolás és ami a háttérben van...

Megőrülünk egy szelet csokiért, sós mogyoróért vagy akár a kettőért egymás után? Vajon miért nassolunk? Valóban éhesek vagyunk, vagy valami egészen másról van szó? Mi lehet az oka a főétkezések közötti evéseknek és hogyan tudjuk kezelni, hogy felesleges kalóriákat fogyasszunk?

Karácsony pluszkilók nélkül

Megelőzhetjük-e valahogy a karácsonyi súlytöbbletet, amikor ott vannak a nagymama isteni süteményei, na és persze a jobbnál jobb receptek? Elképzelhető a január diéta nélkül? Néhány ötlettel segítünk, szuper receptek is a cikkben!

Barátunk, az omega-3 zsírsav

Az omega-3 zsírsav is egyike azoknak a fogalmaknak, amik az egészségtudatos fogyasztók fejében keringenek, mint egészséges tápanyag. Cikkünkben áttekintjük, mi is ez az anyag, hogyan szolgálja egészségünket, és miként juthatunk hozzá.

Kávé - inni, vagy nem inni, az itt a kérdés!

A kávéfogyasztás egészségességéről szóló viták bizonyos időközönként újra és újra fellángolnak. Tartották már az impotencia és az elmebaj okának éppúgy, mint mennyből kapott gyógyszernek. Lássuk, mi szól mellette és mi ellene!

Diéta-dilemma

Fehérjediéta, paleo, szénhidrátdiéta, makrobiotikus, vegán, az egyik szerint főleg gabonát kéne enni, a másik tiltja a gabonafogyasztást. Egy dologban egyeznek: mind a saját rendszerét tartja egyedüli üdvözítőnek a gyógyuláshoz vagy a fogyáshoz. Mindegyiknél számos emberrel találkozhatunk, akik csodás eredményeket értek el az adott életmóddal. Na, de akkor hogy válasszon az ember?