Menü

Tavaszi fáradtság? Tehetsz ellene!

A tavaszi fáradtság létező dolog, hogy tudjuk, mit tehetünk ellene, ismernünk kell a miértjeit.

Kezdjük a legkönnyebben érthetővel, a téli időszak kevésbé egészséges étkezései miatti vitaminhiány és salakanyag-felhalmozódás okozta energiahiányos állapottal. Testünk optimális működéséhez alaphelyzetben is meghatározott mennyiségű vitaminra, ásványi anyagra van szükség. Ezek a raktárak a tél folyamán még a sok zöldséget-gyümölcsöt fogyasztóknál is megcsappannak.

A magasabb zsír-, és fehérjetartalmú ételek emésztődése során az emésztőrendszer terhelődik, a máj a méregtelenítő funkcióját sokszorosan kihasználva tartja fent az egyensúlyt. Még így is halmozódnak fel méreganyagok, melyek kiürítése, semlegesítése energiaigényes folyamat, ezért a mindennapi tevékenységek elvégzésére kevesebb energia jut. Így, ezt az okot ismerve, már egyértelmű, hogy mit kell tennünk.

A vitaminraktárak feltöltése a friss zöldségek és gyümölcsök megjelenésével ez egyre könnyebb lesz, de tél végén is van lehetőségünk több friss zöldséget, gyümölcsöt magunkhoz venni. Mindig szezonális gyümölcsöket válasszunk! Télen és a tél végi időszakban a kiemelkedően magas C-vitamin tartalmú kivi és a citrusfélék különösen jó szolgálatot tesznek. Bár többnyire nem a teljesen érett gyümölcsöt szedik le, hogy az import után is élvezhető legyen, még mindig magasabb a vitamintartalmuk, mint a hónapok óta leszedett almának. A szárított gyümölcsök is jó szolgálatot tehetnek, ezeket viszont magas cukortartalmuk miatt csak mértékkel fogyasszuk. A szárított növényi részekből készült teák viszont kiváló vitaminforrások (pl. csipkebogyó), ezeket hideg vizes áztatással nyerjük ki, mert a C-vitamin hő labilis! 50-60 fokon már gyorsan bomlik, így hiába kerülne bele az italba, nagyon hamar megsemmisül (ugyanezért a citromos teát se igyuk tűz forrón).

A teázás azért is nagyon hasznos, mert a fokozott folyadékbevitel segíti a méreganyagok kiürülését is. A sok vizelettel kimosódnak a nehezen semlegesíthető „méreganyagok”. A májon kívül így a vesék is méregtelenítenek. Természetesen a tiszta víz fogyasztása éppolyan jó ilyen szempontból. Sőt, talán leginkább az ajánlható. Ha télen kicsit elhanyagoltad a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztását, különösen fontos, hogy a napi minimum 2-2,5 l folyadékmennyiséget bevidd. A kávé vízelvonó hatása miatt nem számít, sőt egy kávé plusz 2-2,5 dl (egy pohárnyi) vízszükségletet jelent! A gyümölcs-, zöldséglevek (frissen préselt, cukormentes), zöldséglevesek viszont beleszámítanak. Ezek az összes folyadékbevitel felét fedezhetik.

Étkezéseinket is igyekezzünk kiegyensúlyozott energiát biztosító, lassan felszívódó szénhidrátokkal kombinált étkezésekre átállítani a hirtelen energiát szolgáltató nagyobb étkezések helyett. Nem véletlen, hogy a „régiek” erre az időszakra időzítették a böjtöt, ez a legklasszikusabb méregtelenítő eljárás, ami revitalizálja a testet. A böjtnek számos formája létezik, melyek bemutatása jóval meghaladja a cikk kereteit. Inkább csak azt szerettem volna, ha megint ráeszmélünk, hogy a régen tapasztalatok alapján kitalált, szokássá vált dolgok többsége élettanilag is jól magyarázható. Mint a gyógynövényeknél, amiket ugye azelőtt is fogyasztottak, hogy a bennük lévő kémiai anyagot sikerült volna beazonosítani.

A másik, talán még jelentősebb, kicsit ismeretlenebb, de valójában szintén logikus, könnyen érthető ok a hormonális változásokban rejlik. Na, nem a „szerelem időszaka” az, amire gondolok, hanem az alvásért felelős melatonin és a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin arányának megváltozásáról. A téli depresszió kapcsán már szóba került, hogy a napos órák számának csökkenése ennek a hormonnak a csökkenésével is együtt jár. Most ahogy hosszabbodnak a nappalok, csökken a melatonin szint az erre való átállás az alvásigényünket megzavarja, fáradtabbnak, aluszékonynak érezhetjük magunkat. A vitaminoknál említett raktár-kiürülés pedig igaz a szerotoninra is. A szerotonin szint csak lassan tér vissza az optimálishoz. És igen! Étkezéssel ezt is támogathatjuk.

A szerotonin pontos kémiai neve 5-hidroxi-triptamin, ugyanis a triptofán nevű aminosav hidroxilálási folyamatával keletkezik. Nekünk ebből csak az a fontos, hogy a triptofánból képződik. Mivel maga a szerotonin nem jut át a vér-agy gáton, még gyógyszer formában sem tudnánk szintjét közvetlenül emelni. Az előanyaga az 5-hidroxi-triptofán viszont igen, így a triptofán mennyiségének növelése hozzájárulhat a magasabb szerotonin-szint kialakulásához, ezáltal pedig az jobb kedélyhez, energikusabb érzethez is.

Triptofán nagy koncentrációban található az olajos magvakban, a kesudióban, mandulában, úgyhogy a napi 1 szűk maréknyi ajánlott olajos magot se felejtsük ki étkezésünkből. Gyümölccsel kombinálva, csökkenti annak felszívódási sebességét, így nem emelik úgy a vércukrot, mint magok nélkül. Ráadásul a benne található jó zsírok segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását is. És, hogy mi serkenti még a napfényen és a triptofánon kívül a szerotonin-termelést?

Szerintem nem fogsz meglepődni, ha a „mindenre jó” mozgás/sport a jó válasz. Pezsdítsd fel a vérkeringésed minden nap egy kis szabadban végzett testmozgással (akár a tempós séta is megteszi), hamar észre fogod venni, hogy úgy hat rád, mint az akkumulátorra az igénybevétel, szépen feltölt. Kisebb fizikai fáradtság mellett szellemi frissesség, jobb közérzet veszi majd át az uralmat. Előtte egy kis gyümölcs magokkal, utána egy nagy pohár tea és mennyi mindent kipipáltál a feladatokból, igaz?

Vágjunk bele, számoljunk le ezzel a nyűgös időszakkal mihamarabb!

Nyár eleji kimerültség – hogyan jöjjek rendbe?

Hosszú, fárasztó tél és eseménydús tavasz után nem véletlenül vagyunk kicsit fáradtabbak, gyengébbek és olykor ingerültebbek. Pedig ilyenkor kell rákapcsolni, kicsit keményebben dolgozni, mielőtt a nyaralás ideje eljönne. Most adok pár tippet, hogy újult energiával indulj a nyárnak.

Hosszabbítsd meg az életed! Íme, öt dolog!

A Harvardi Egyetem kutatói közöltek egy mindenre kiterjedő tanulmányt, melyből kiderült a hosszabb élet öt kulcsa. A szakemberek szerint ezzel az öt szabállyal, évekkel is tovább élhetünk. Íme...

Most mit is akartam csinálni? Avagy: agytápláló ételek

Első körben talán furcsán hangzik, hogy az étkezésünkkel tehetünk a feledékenységünk ellen, pedig valóban megállapítható, hogy egyes tápanyagok hatására javul az agyi vérkeringés, a memória, a koncentrálóképességünk. A memória is befolyásolható az életmódunkkal, az elfogyasztott élelmiszereinkkel.

Te sem tudsz aludni?

Hullafáradtan ágynak esel. Csend, nyugalom, kényelem, gyerekeket is ágyba varázsoltad, végre pihenés! - gondolod. Már elszámoltál százig, ám valamiért mégis a plafont bámulod, nem tudsz aludni, ha mégis óránként felriadsz, folyton az időt nézed,másnap pedig alig bírsz kikelni az ágyból. Ismerős?

30 napig napi 3 liter víz kihívás

Nagyszabású kihívás indul, mindenkit várnak, aki szeretne egészségesebben élni.A kihívás neve: Idd magad egészségesre!
A célja pedig, hogy a résztvevők 30 napon keresztül napi 3 liter vizet igyanak.