Menü

Öntsünk tiszta kávét a pohárba! – Kávézás okosan

A kávézás kényes téma. Élvezetét beárnyékolja, hogy ártalmas és egészségtelen szokásnak kiáltotta ki a táplálkozástudomány.Részben igazuk van, azonban máig sem egységes a szakemberek álláspontja. Összegyűjtöttem az érveket, ellenérveket.

Általában azt javasolják az orvosok, hogy 2-3 csésze kávénál többet, egy nap ne fogyasszunk, s azt gondolom, ha nem lépjük túl a fogyasztással az ajánlott mértéket, akkor az egészséges életmódba is beilleszthető.

Az egészségre gyakorolt jótékony hatásairól számtalan tanulmány jelent már meg, említik gyakran, hogy a kávé kedélyjavító, hatásos a depresszió ellen. Tudományos kutatások sora mutatta ki, hogy napi 2-3 csésze kávé csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét. Érdekes, de ez valószínűleg nem a koffeinnek köszönhető, hiszen ez a hipotézis a koffeinmentes kávét fogyasztóknál is beigazolódott.

Aki szereti a kávét, s megadja a módját, annak igazi rituálé lehet a kávézás élménye.

Fogyasszuk forrón! A kávé kizárólag akkor mutatja meg minden értékét, ha friss és meleg, és csakis így tesz jót az egészségnek! Állítólag, amikor kihűl, olyan kémiai reakciók indulnak el benne, amelyek már nem jótékonyak a szervezetünkre. (Pedig velem gyakran előfordul, hogy elkészítem a forró italom, de csak egy órával később jutok el oda, hogy meg is igyam, ekkor már persze hideg.)

Az egészséges életmódra rákattant énem, nem tenne soha cukrot a kávéba, ezt másnak sem ajánlom! Többféle egészséges és természetes édesítőszer létezik, melyek mellékíz nélkül édesítik meg az életünket, válasszunk ezek közül a kávénk ízesítéséhez! Én nem kávézom gyakran, s legtöbbször koffeinmentes kávét fogyasztok, de nincs is jobb reggeli ital számomra, mint egy csésze koffeinmentes kávé édesítővel és kókusz- vagy mandulatejjel, esetleg kókusztejszínnel.

Fontos szabály, hogy mindenképp igyunk meg egy pohár vizet a feketénk mellé, ugyanis a kávé vízhajtó tulajdonsága miatt vizet von el, amit feltétlen pótolni kell. A legtöbb kávézóban már egy kis pohár víz is jár a kávé mellé. Nem árt rászoktatni magunkat erre a kis kísérőre.

Van, aki fahéjjal szórja meg a capuccinóját, nincs is ezzel baj, azonban aki ezzel teszi finomabbá az italát, számoljon azzal, hogy a kávé mellett, a fahéj is erősen vízhajtó hatású. A kettő együttes fogyasztása pedig, gyakori mellékhelység-látogatást fog előidézni.

A mértékletes kávéfogyasztás egészségre gyakorolt jótékony hatásai közül kiemelendő az antioxidáns tartalma, hogy élénkít, hogy elűzi a fáradtságot, hogy a koffein hatására javul a teljesítő- és koncentrálóképességünk. Állítólag fejfájás csökkentő is, de a mérleg másik oldalán pedig épp vízhajtó hatása miatti dehidratáltság okozhat fejfájást, ezt könnyen kiküszöbölhetjük elegendő vízfogyasztással. Tagadhatatlan, hogy a kávé emésztésjavító. Mint általában a meleg italok, egy csésze kávé is erőteljesebb bélmozgást idéz elő, ezért egy reggeli kávé ebből a szempontból jól jöhet. A másik jó hír, hogy a fogyókúrázóknak sem kell lemondaniuk a kávé élvezetéről. Merthogy ennek a fekete italnak a kalóriatartalma csekély, azonban emésztést elősegítő tulajdonsága miatt, ajánlott része a fogyókúrának. (Igaz ebben az esetbe,n pláne hagyjuk el belőle a két kanál cukrot, a tejet és a tejszínhabot!)

Egy csésze reggeli kávéval nemcsak a napunk indul jobban, de számos jótékony hatását is élvezhetjük a szervezetünkre nézve, azonban nem mindegy, hogy napi hány adag kávét fogyasztunk. Ki kell emelni, hogy csak a mérsékelt kávéfogyasztás jótékony számunkra. S nem utolsó szempont, hogy tök jó dolog a barátokkal beülni valahová egy kávéra ebédszünetben, vagy munka után. Én ma délután találkozom is velük. Nem baj, ha estébe nyúlik a társalgás, majd koffeinmenteset fogok kérni.

Levesek – amelyek lehetnének népszerűbbek

Egyes kultúrákban levest enni sem szokás. A franciák például leginkább valami könnyű salátát esznek előétel gyanánt. Mi viszont élünk-halunk az ízletes levesekért, sőt, újabb és újabb variációkat találunk ki, amelyeket elkészíthetünk. Pedig vannak hagyományos levesek, melyek a megérdemeltnél kisebb figyelmet kapnak. Belőlük láthatunk egy rövidebb összeállítást.

Betegek világnapja: sok népbetegség megelőzhető lenne helyes korai táplálással

Magyarországon a diabétesz, az elhízás és a kardiovaszkuláris betegségek is egyre többeknek okoznak problémát, pedig a népbetegségek megelőzésért mi magunk tehetünk a legtöbbet. Immunrendszerünknek fontos szerepe van többek között a betegségek elkerülésében és egészségünk megőrzésében, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani védekezőképességünk megerősítésére. 1993 óta február 11-én tartják a betegek világnapját, amelynek alkalmából az Első 1000 Nap elnevezésű egészségügyi tájékoztató kampány szakemberei a betegségmegelőzés és a kisgyermekkori immun erősítés fontosságára hívták fel a figyelmet.

Ne legyen stresszes kinyitni a ruhásszekrényt!

Gyakran érzed reggel, amikor kinyitod a szekrényt, hogy nincs mit felvenned? Mit gondolsz, miért van ez? Irtsd ki a stresszt a ruhásszekrényedből! Segítünk!

Stevia a diétázók kedvenc édesítőszere

A stevia egy nullkalóriás, természetes élelmiszer, ami hazánkban is nagyon elterjedt. A fogyókúra idejében hatalmas megerőltetést okozna, ha ki kellene teljesen iktatni az édes ízt. A következőkben be szeretném mutatni ezt a sokunk által kedvelt különleges növényt.

Érdekességek a grapefruitról

A citrusfélék magas C-vitamin-tartalmuk miatt sokkal hatásosabbak a vitamintabletták fogyasztásánál. Közkedvelt gyümölcs, sokak barátja fogyókúra idején. Viszont biztos vagyok benne, hogy a következőkben olyan információkat is olvashattok róla, amelyek újak lehetnek számotokra.