Menü

A sírás biológiája – 1. rész

A kontrollálhatatlan sírás elszomorító, kényelmetlen, zavaró és kimerítő lehet. Megkönnyebbülést érhetünk el azonban, ha megértjük, mi okozza, és megtanuljuk, hogyan lehet kordában tartani. Néha az ember akkor is sír, ha nem akar, és miközben nagyon fontos megértenünk, hogy a sírásban semmi rossz nincs, léteznek módszerek is, amelyek segítenek kontrollálni, illetve megelőzni a sírást. Meg kell említenünk, hogy a sírás egy mélyebben gyökerező probléma jele is lehet. Ilyen esetekben érdemes lehet szakorvoshoz fordulni.

Léteznek mindenki által ismert, általános, írással kapcsolatos tények, mégpedig:

Néhány ember alig tud, vagy nem tud sírni, még nagyon szomorú esetekben sem, míg másokat apró dolgok is sírásra késztethetnek.

A sírásra nincs specifikus gyógyír.

A sírás számos helyzetben normális válasznak tekinthető.

A kezelések segítenek, főleg, ha az adott személy hangulatzavarral küzd.

A sírásnak is vannak típusai?

Az ember biológiai értelemben a könnyeknek háromféle típusát tudja „előállítani”. Mindhárom típus külön céllal keletkezik.

Bazális könnyek: ezek teszik lehetővé, hogy a szem ne száradjon ki, tehát ott állandóan jelen van. Az ember naponta nagyjából 140-280 gramm bazális könnyet termel.

Reflexkönnyek: feladatuk a szem védelme. Ha füst, por vagy bármilyen irritáció éri a szemünket, a szaruhártyában lévő idegek üzennek az agynak, amely beindítja a reflexkönnyek termelését.

Érzelmi/emocionális könnyek: ha elérzékenyülünk, a nagyagy (=cerebrum, az agy elülső része) rögzíti az érzést, és egy specifikus hormon termelését indítja be, ami előidézi az emocionális könnyek megjelenését.

Miből áll a könny?

A könny négy fő összetevővel rendelkezik, ezek a következők: víz, fehérje, nyálka és olaj. A könny típusától függően annak összetétele is változik. A bazális könny például 98%-ban vizet tartalmaz, míg az „érzelmi” könnyek számos különböző fehérjét, hormont és különböző kémiai anyagokat is tartalmaznak.

Mennyi az annyi? – Amikor túl sok a sírás

Tulajdonképpen nincs írott szabály arra, hogy milyen mennyiségű sírást nevezhetünk túl soknak. Függ attól, hogy milyen érzelmi szinten vagyunk éppen, és attól is, hogy a sírással való megküzdésünk milyen mértékben befolyásolja a mindennapi tevékenységeinket, a kapcsolatainkat és hétköznapjaink egyéb állomásait.

A sírás normális, még akkor is, ha számos okunk adódik rá. Milyen okok válthatják ki leggyakrabban? Frusztráció, félelem, rossz hír, hiány, empátia, szomorú emlékek, harag, sokk, egy kapcsolat felbomlása, boldogság, túlterheltség. A sírás nem a gyengeség jele. A sírás egy olyan automatikus folyamat, amely megkönnyebbülést hozhat, és amelynek kordában tartására cikkösszeállításunk következő részében választ kaphatnak.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Gyors szívverés – kezdjek aggódni?

Az egészségünkkel kapcsolatban soha nem lehetünk elég óvatosak, ezért minden apró jelre figyelmeztetésképpen kell tekintenünk. Így van ez a szívünk egészsége esetében is, hiszen szerencsére ez a szervünk szorgos munkája mellett azonnal jelez, ha valami gond van. Nekünk csak meg kell tanulnunk figyelni rá.

Az alkoholmentes élet titka

Az alkoholfogyasztás kultúránként változó van, ahol bárhol lehet inni, és a mennyiség miatt is elnézőbbek, máshol meg egyszerűen tilos. Tudjuk, hogy káros a szervezetre, a testünkre és a lelkünkre is, mégis hajlamosak vagyunk mértéktelenül is fogyasztani. Aztán jön a macskajaj, a megbánás– és a következő alkalom. De vajon mi történne velünk, az egészségünkkel, ha többé nem néznénk a pohár aljára?

A sírás biológiája – 2. rész - Tippek

Habár a sírás sokaknak egy elkeserítő, esetleg szégyellnivaló téma, mégis léteznek olyan aspektusok, amelyek felől ezt is érdemes megközelíteni. Például, hogy hogyan érdemes kontrollálni. Tippek következnek.

Amit a vízről érdemes tudni

Naponta szajkózzuk, hogy eleget kell inni, napi 2-2,5 litert, de az igazi okát nem tudjuk. Csupán annyit, hogy ez így egészséges. Most többet is megtudhatunk a folyadékbevitel fontosságáról.

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?