Menü

Alapvető illemszabályok, amit a gyerekeknek tudnia kell

Ha gyermekünk segítőkész, udvarias, szépen használja az evőeszközöket, ismeri a köszönési formákat, akkor sokan észreveszik, megdicsérik, ami növeli az önbizalmát, mi pedig büszkék vagyunk rá. Ha nem tanítjuk meg csemetéinknek az alapvető illemszabályokat, bizony szégyenkezni fogunk olykor.

Amikor az illemszabályokra gondolok, nem a legújabb és legszigorúbb protokoll szerinti viselkedésmintákat várom el a 3 évestől, hanem csak annyit, hogy egy kisgyerek kérjen, köszönjön, kopogjon.

Ne szakítsa félbe a felnőtteket, legyen türelmes, ha valamit szeretne, kérdezze meg, kérjen engedélyt, használja az udvariassági formulákat.

Érdemes arra is felkészíteni, hogy nem szerencsés a negatív véleményét mindig kimondania, s bár aranyos lehet, mégsem helyes megjegyzéseket tenni másokra, hangosan, feltűnően.

Lehet, hogy vicces, ám sokszor kínos szituációba kerülhetünk, ha a gyermekekkel nem értetjük meg, hogy fontos a véleményük és érdekel minket, mégis megsérthet vele másokat.

Nem szabad megítélni embereket a külsejük alapján és nem szabad csúfolódni sem és gúnyolódni sem illik.

Alapvető dolog, hogy kopogjon be a zárt ajtókon, és várjon a válaszra, nem illik a szomszédhoz kopogás nélkül benyitni, sem otthon a mosdóba, fürdőszobába.

Nem illendő a csúnya beszéd sem, bizonyos szavakat és témákat kerülni kell a nyilvánosság előtt.

Ha valakit véletlen meglök, vagy ellök, vagy fellök, illik azonnal az illető segítségére sietni és elnézést kérni. Előfordulnak balesetek, de a bocsánatkérés alapszabály.

Közösségbe kerüléskor már illik tudnia használni a szalvétát, evőeszközöket, orrfolyásnál, tüsszögésnél a zsebkendőt. Köhögéskor, tüsszentéskor pedig tegye a szája elé a kezét. Ha valaki más tüsszent, akkor mondja neki, hogy „egészségedre” / „egészségére”!

Ha belép valahová, köszönjön, ha távozik, akkor szintén. Ha ez elmarad, udvariatlanság.

Játszótéren illik türelmesnek lenni, ne akarjon rögtön mindent, ahelyett, hogy lökdösné a másikat a csúszdán, mászókán.

A gyermek az összes fontos illemszabályt nem fogja tudni nyilván egyik napról a másikra elsajátítani. Ehhez sok emlékeztető beszélgetés, gyakorlás és főleg példamutatás szükséges. Főleg a példamutatásból fogja megtanulni. Mint sok más fontos dolgot is.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.