Menü

Aszalt gyümölcsök: a füge

Kedvelt téli csemegénk lehet az aszalt füge, ami a mellett, hogy egy egészséges édesség, nem elérhetetlen, hiszen a boltok polcain is az egyik leggyakrabban fellelhető (és megfizethető árú!) aszalt gyümölcs. (Persze ha valaki nem kedveli ilyen formában, és a nyár végén olyan szorgalmas volt, hogy fügedzsemet készített belőle, akkor azt fogyassza.)

A füge érdekessége, hogy annak ellenére, hogy hazánkban nem honos, az utóbbi évek forró nyarainak köszönhetően a napsütéses, időjárási szélsőségektől védett kertekben több helyen is beérik a gyümölcse.

A már a Bibliában is említett füge rendkívül gazdag vitaminokban. Megtalálható benne például az A-vitamin és előanyaga, a béta-karotin, mely a látáshoz szükséges, valamint E- és K-vitamin is viszonylag jelentős mértékben található benne. Ezek az egészséges bőrhöz, valamint az egészségesen „működő” véralvadáshoz szükségesek. A B-vitaminok közül is szinte valamennyi megtalálható a fügében, ami többek között az idegi működésekre fejt ki jó hatást.

A szilvához hasonlóan a füge is jótékony hatással bír a bélműködésre, akár néhány szemmel felvehető a harc a székrekedés ellen. Hashajtó hatását elsősorban magas pektin tartalmának köszönheti. A pektin, mint duzzadó rostanyag nem szívódik fel a bélből, hanem vizet köt meg a székletben és evvel lazítja azt. A benne található cukor pedig hasonló tulajdonságai révén ezt a hatást felerősíti.  

A fügénél nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy kiváló antioxidáns. Nagy mennyiségben tartalmaz úgynevezett antocián vegyületeket, melyek a szabad gyökök semlegesítésben játszanak szerepet. Ezek a vegyületek az aszalást követően is a gyümölcsben maradnak, sőt koncentrációjuk megnő. Ezek alapján feltételezik, hogy a nyers és szárított füge rendszeres fogyasztása jelentősen hozzájárulhat a szabad gyökök okozta betegségek (érelmeszesedés, rák, reuma, stb.) megelőzéséhez.

Kapcsolódó cikkünk: Nem csak friss gyümölcs helyett
Fotó: sxc.hu

5 egyszerű tipp az egészséges irodai táplálkozáshoz

Biztosan szembesültél már azzal a problémával, hogy a pörgős mindennapok során nemhogy egészségesen táplálkozni, de általában pár egészségtelen falatot bekapni sincs idő. Íme, pár egyszerű, életmódváltóknak kötelező tipp, amivel nem csak időt spórolhatsz, de az egészségedért is tehetsz, ha irodai étkezésről van szó!

Egyszerű pástétomok, krémek - dobjuk fel a vacsorát!

Gyakran komoly fejtörést jelent egy háziasszony számára a hétköznap esti főzőcske, hiszen ilyenkor az egész család számára laktató, gyors és egyszerű ételekre van szükségünk. Ebben is segítünk!

Tények és tévhitek a cukorról

A legtöbben ördögtől valónak tartják a cukrot, főleg, ha diétáról van szó. Nézzünk meg pár tévhitet, amit gyakran hallhatunk.Vajon van mögöttük igazság? Kiderül a cikkből!

Alma és az egészség viszonya

Igaznak bizonyul az a mondásunk, miszerint:„Minden nap egy alma, az orvost távol tartja!”. Hiszen, számos jótékony hatása van a szervezetünkre. Őseink gyógyszerként használták, több nép mitológiájában is megjelenik, illetve a Bibliában is kulcsszerepet kapott. De, most nézzük meg, mit is kell tudnunk erről a gyümölcsről.

Tavaszi méregtelenítés

A hosszú tél után bevett szokás, hogy a természet megújulásával mi is megújuljunk kicsit, amit a szervezet méregtelenítésével érhetünk el. Nézzük is meg, hogyan!