Menü

Válasszunk alkatunknak megfelelő mozgásformát!

Sok minden befolyásolhatja, hogy milyen mozgásformát preferálunk. Van, aki mindig az aktuális divat sportok iránt érdeklődik, van, aki pedig kitartó egy régóta űzött sportág mellett. Személyiségünk és anyagi lehetőségeink is szűkítik a kört, de ne feledkezzünk meg az alkati sajátosságokról sem, amelyek szintén meghatározzák milyen sikereket érhetünk el egy adott mozgásformában.

Kezdjük egy kis elmélettel! A testalkatot környezeti és genetikai tényezők együttesen határozzák meg (például a csontváz mérete és arányai, fizikai aktivitás, egészségi állapot, izomfejlettség).

Mi ezúttal a tudomány eszköztárából merítve, három elméleti alaptípusból indulunk ki. Ezek az alkati típusok (ektomorf, mezomorf, endomorf) a valóságban erőteljesen keverednek egymással, nagyon ritka esetben különülnek el egyértelműen. Mégis ezek alapján körvonalazódnak bizonyos alkati sajátosságok, amelyeket nem árt figyelembe venni, mikor mozgásformát választunk.

Az ektomorf típusba azok tartoznak, akiknek hosszú végtagjaik vannak, kevésbé fejlett izomzattal és könnyű csontvázzal rendelkeznek. Azoknak, akik alkati sajátosságaik ezeket a jellemzőket mutatják, elsősorban állóképességet igénylő mozgásformákat ajánlanak a szakemberek, ami még kombinálható erősítéssel. Ebből kiindulva a következő konkrét sportok bizonyulhatnak ideálisnak: futás, röplabda, kosárlabda, balett.

A mezomorf kategóriába az elmélet szerint a következő tulajdonságok tartoznak, izmos, de karcsú testalkat, a vállak szélesebbek a deréknál, keskeny csípő. Az ilyen testalkat számára átfogó edzésprogram javasolt, amely különböző intenzitású, változatos mozgásformákat tartalmaz, beleértve a kardió edzést, valamint az erősítő edzést is. Javasolt sportok például, küzdő sportok, torna, rövidtávú futás.

Az endomorf típus alkati sajátosságai közé tartoznak: rövidebb végtagok, hiányos izomtónus, lassúbb anyagcsere. Célszerű erős sportokat választani az inkább ebbe a típusba tartozóknak, ahol a testméretek jól hasznosíthatóak. Ilyen sport például, a súlyemelés, birkózás, rögbi.

Ha sikerélményt szeretnénk elérni egy sportban, ami elég fontos, már csak azért is, hogy kitartóak legyünk, sok minden más mellet nem árt figyelembe vennünk testalkatunk sajátosságait is.

Fotó:
pixabay.com

Edzés a nyaralás alatt? Na ne...

A nyaralás elsősorban a pihenést jelenti, a hétköznapi mókuskerékből való kiszakadást, azonban létezik a vakációnak nagyon sok fajtája, akár aktív, akár passzív kikapcsolódást keresünk. Akik ekkor sem szeretnének ellustulni, vagy kiesni a formájukból, nekik szánjuk elsősorban ezeket a sorokat.

Egészséges édesség

Ki ne álmodna egy olyan nassolnivalóról, amely egészséges, gyógyító hatása van, finom is és még édességnek is nevezheti? Az édességek igen csábítóak tudnak lenni, az emberek pedig olykor-olykor el is csábulnak, és a kosarukba teszik vásárlás közben a nyalánkságokat.

Ellenségünk a szénhidrát?

A zsír után most új ellenséget választott a fitneszipar. Igen, megint az ételek egyik fő összetevőjét, a szénhidrátot tesszük felelőssé minden egészségügyi problémáért. Lássuk csak, hogy is van ez!

Mit és hogyan igyunk sportoláskor

Szakemberek szerint a sportolásra előre fel kell készülni, a testmozgáshoz ugyanis érdemes jól hidratált állapotban hozzákezdeni, persze ez nem azt jelenti, hogy teleisszuk magunkat.
Az arányos folyadék beviteli terv éppolyan fontos, mint egy jó edzésterv.

Kalóriaszámolás - miért és hogyan?

A kalóriák rabja vagy, vagy fittyet hánysz az ételek pontos összetételére? Vajon a kalóriaszámolás jó módszer a fogyáshoz, s ha igen, mennyire hatékony? Ezekre kerestük a választ.