Menü

Válasszunk alkatunknak megfelelő mozgásformát!

Sok minden befolyásolhatja, hogy milyen mozgásformát preferálunk. Van, aki mindig az aktuális divat sportok iránt érdeklődik, van, aki pedig kitartó egy régóta űzött sportág mellett. Személyiségünk és anyagi lehetőségeink is szűkítik a kört, de ne feledkezzünk meg az alkati sajátosságokról sem, amelyek szintén meghatározzák milyen sikereket érhetünk el egy adott mozgásformában.

Kezdjük egy kis elmélettel! A testalkatot környezeti és genetikai tényezők együttesen határozzák meg (például a csontváz mérete és arányai, fizikai aktivitás, egészségi állapot, izomfejlettség).

Mi ezúttal a tudomány eszköztárából merítve, három elméleti alaptípusból indulunk ki. Ezek az alkati típusok (ektomorf, mezomorf, endomorf) a valóságban erőteljesen keverednek egymással, nagyon ritka esetben különülnek el egyértelműen. Mégis ezek alapján körvonalazódnak bizonyos alkati sajátosságok, amelyeket nem árt figyelembe venni, mikor mozgásformát választunk.

Az ektomorf típusba azok tartoznak, akiknek hosszú végtagjaik vannak, kevésbé fejlett izomzattal és könnyű csontvázzal rendelkeznek. Azoknak, akik alkati sajátosságaik ezeket a jellemzőket mutatják, elsősorban állóképességet igénylő mozgásformákat ajánlanak a szakemberek, ami még kombinálható erősítéssel. Ebből kiindulva a következő konkrét sportok bizonyulhatnak ideálisnak: futás, röplabda, kosárlabda, balett.

A mezomorf kategóriába az elmélet szerint a következő tulajdonságok tartoznak, izmos, de karcsú testalkat, a vállak szélesebbek a deréknál, keskeny csípő. Az ilyen testalkat számára átfogó edzésprogram javasolt, amely különböző intenzitású, változatos mozgásformákat tartalmaz, beleértve a kardió edzést, valamint az erősítő edzést is. Javasolt sportok például, küzdő sportok, torna, rövidtávú futás.

Az endomorf típus alkati sajátosságai közé tartoznak: rövidebb végtagok, hiányos izomtónus, lassúbb anyagcsere. Célszerű erős sportokat választani az inkább ebbe a típusba tartozóknak, ahol a testméretek jól hasznosíthatóak. Ilyen sport például, a súlyemelés, birkózás, rögbi.

Ha sikerélményt szeretnénk elérni egy sportban, ami elég fontos, már csak azért is, hogy kitartóak legyünk, sok minden más mellet nem árt figyelembe vennünk testalkatunk sajátosságait is.

Fotó:
pixabay.com

Hagyd abba a kényszerevést!

A kényszer okozta étkezést egyfajta pótcselekvésnek nevezhetjük, hiszen ez a tevékenység mindig kompenzálni próbál valamit, általában lelki problémát. A kényszerevés gátat szab a diétának, fogyókúrának, nem is kérdés: mielőbb le kell szokni róla. De hogyan?

Nyújtás tökéletesítésének módszerei

Mint tudjuk a sport elengedhetetlen része a bemelegítés és a nyújtás. Sokan az idő hiányára való tekintettel elhanyagolják ezeket és egyből a futópadra ugranak. Viszont, hogyha jól végiggondoljuk, például a munkából hazaérve is általában leülünk egy percre és megállunk egy picit, ami segít abban, hogy ráhangolódjunk az elkövetkezendő feladatra. Testünk hálás lesz nekünk, hogyha időt szánunk rá. Ezért a továbbiakban bővebb információkat kaphatsz arról, hogyan tudhatod az edzésed végén az i-re a pontot tenni.

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Mesterséges édesítőszerek – inkább ne!

A legújabb kutatások szerint a sokak által előnyben részesített mesterséges édesítőszerek mégsem annyira kedvezőek. Az emésztő szervrendszerünk mikroorganizmusai ugyanis nem tolerálják ezeket az anyagokat. Új kutatási eredmények következnek.

A sikeres életmódváltás három fő szabálya

Amikor diétáról írunk, nem két hónapos fogyókúráról beszélünk. Életmódváltásról van szó, ami élethosszig tart. Hogy mindez sikeres legyen és hosszú távú, ehhez fejben is rendet kell tenni, s megfogadni három fő szabályt!