Menü

Nem minden egészséges, ami annak látszik – ne hagyja magát becsapni!

Rengeteg olyan termék sorakozik az élelmiszerüzletek polcain, ami egészségesnek, vagy diétásnak látszik, de sajnálatos módon ezek jó része csupán egy marketingfogás, és az étel csak részben tartalmaz egészséges összetevőket. Cikkünkben felsorolunk néhány figyelemfelhívó példát, hogy Ön is tisztábban lásson!

Ha egészségesen szeretne táplálkozni, akkor bizony több időt kell a bevásárlásra szánni. Nem elég megfigyelni az élelmiszer egészséges mivoltára felhívó jelzőket a csomagoláson, vagy ellátogatni a diétás részlegre. Ha valóban ilyen ételt keres, akkor szükséges elolvasni a teljes összetevőlistát, rápillantani a kalória- és szénhidráttartalomra, sőt néhány alapanyag sem olyan kiváló, mint ahogy annak próbálják beállítani. Valamivel persze el kell adni, és különlegessé kell tenni a termékeket, erről szól a marketingszakma, így hát a vásárlónak kell tudatosnak lennie. Alábbiakban bemutatunk néhány példát, amely egy kissé csalóka lehet.

„Teljes kiőrlésű liszttel”

Nagyon sok terméken feltüntetik, hogy az élelmiszer teljes kiőrlésű lisztet tartalmaz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csak egészséges lisztet tartalmazna az étel, vagy hogy akár nagyobb arányban lenne benne teljes kiőrlésű liszt, mint finomliszt. Persze ez is jobb a semminél, legalább valamivel magasabb a rosttartalom, de egy cukorbetegnek például nem elégséges, hogy teljes kiőrlésű liszt IS van a termékben. Nézzük meg a csomagoláson, hogy hány százalékban tartalmaz finomlisztet, és hány százalékban egészséges lisztet az élelmiszer! Ha nem találunk erre vonatkozó leírást, akkor nézzük meg az összetevők listáját: fontos a sorrend, mert mindig az az összetevő szerepel legelőbb, amiben a legtöbb van az adott ételben.

„Csökkentett cukortartalommal”

Az előzőhöz hasonló szituáció a csökkentett cukortartalom feltüntetése. Nos, ez közel sem jelenti azt, hogy az adott élelmiszer nem tartalmaz cukrot! Csupán azt, hogy valamennyivel kevesebb van benne, mint a más hasonló termékekben, vagy mint ahogy korábban gyártották. Jó esetben feltüntetik, hogy hány százalékkal csökkentették a cukrot, de sokszor még erre sem találunk utalást. Azon azért érdemes elgondolkodni, hogy ez egy elég nehezen ellenőrizhető információ… Ha a cukrot szeretnénk elkerülni, akkor keressünk VALÓBAN cukormentes termékeket.

„Mesterséges színezéket nem tartalmaz”; „Tartósítószert nem tartalmaz”

Mindez általában igaz, és jó hír, de sok esetben mindez csak egy marketingfogás: több esetben ezeket a szlogeneket olyan ételekre írják rá, amelyeknek eleve sosincs szükségük tartósításra, vagy színezésre. Továbbá ez nem jelenti azt, hogy egyéb mesterséges adalékanyagot nem tartalmaz a termék! Olvassuk el az összetevők listáját ennek megállapítására, mert elképzelhető, hogy sok más „nem kívánatos elem” van a megvásárlásra szánt élelmiszerben.

„Bio összetevőkkel”

Lehetséges, hogy az összetevők egy része bio, ez azonban nem jelenti azt, hogy minden alapanyag az lenne! Általában megjelölik, hogy mi az, ami az összetevők közül valóban bio, például becsillagozzák ezeket az összetevőlistában. Mindez a kozmetikumokra is igaz! Szintén ugyanaz a megoldás: olvassuk el alaposan a termék összetételét, mert csak így kaphatunk valós képet arról, hogy mégis mennyire természetes az az étel, vagy akár kozmetikai termék, ami a kezünkbe akadt.

Ahogy mondani szokták tehát: Nem mind arany, ami fénylik! De azért kis odafigyeléssel lehet egészséges termékeket találni a piacon. 

Fotó:
pixabay.com

Tízórais doboz: van élet a szendvicsen túl!

Sokszor okoz fejtörést, hogy mit csomagoljunk iskolás gyermekünk tízórais dobozába. Nézzünk körül, mi mindent tehetünk egy picike uzsonnás dobozba, ami egészséges, finom és garantáltan megeszi a gyerekünk!

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.