Menü

Ezt próbáld ki! - szánkózás

Következő górcső alá vett mozgásformánk nem klasszikus sport (vagy legalábbis nem így gondolunk rá), az emberek elsősorban szabadidős elfoglaltságként űzik. Mindegy, minek nevezzük, az igazság az, hogy remek és hasznos szórakozás.

Ha azt mondják, szánkózás, az emberek jelentős részének a gyermekkor és a felhőtlen (sokszor felelőtlen) szórakozás jut eszébe. Mindegy, hogy klasszikus, fából készült eszközzel, műanyag csodával, vagy esetleg autógumival a fenekünk alatt vágtunk bele a dologba, a lényeg a csúszás, a sebesség, a hó és a félelemmel vegyes könnyes nevetés kombinációja volt.

A szánkózás több szempontból is remek és hasznos elfoglaltság. Először is elsőrangú téli (szüneti) időtöltés, kiváló gyermek és családi program, s nem utolsósorban alaposan átmozgató testmozgás. Télen is jó sportolni, ennek ellenére a legtöbben ezekben a hónapokban mozgásszegény, egészségtelen életmódot folytatnak. Pedig nem kell más, mint megfelelő öltözet, egy jó (és eléggé biztonságos) lejtő, valamint egy szánkó. Néhány óra és máris mintha kicserélték volna az ünnepek alatt eltunyult, ellustult testünket.

Nem véletlenül említettük a biztonságot, ahhoz képest, hogy telente milyen sokan keresik fel a legjobb, legmeredekebb „pályákat”, a biztonsági felszerelések (például a bukósisak) használata egyáltalán nem terjedt el. Pedig súlyos sérüléseket is könnyedén össze lehet szedni.

A szánkózás ugyanakkor komoly sport is egyben, amely a 19. század végén alakult ki az egyszerű szórakoztató ősből. A helyszín Svájc volt, ahol angol fiatalok szánkózását ültették át versenykörülmények közé. Az átmenet persze fokozatos volt, az első világbajnokságot csak jóval később, 1955-ben rendezték meg a szánkósoknak, míg a sportág 1966-ban mutatkozott be a téli olimpiai programban. Népszerű, egyben nagyon nehéz sport. A legrangosabb versenyeken sokszor csak század, vagy ezredmásodpercek döntenek az indulók között.

Fotó:
pixabay.com

Motivációs tippek téli futáshoz

Mint sok minden másnak az életben, a futásnak is egyik legfőbb alapját képezi a motiváció. Sport nélkül nehezen létezik kiegyensúlyozott étrend is, mivel ez a kettő kéz a kézben jár. Télen még nehezebb elindulni, mert hideg van és sötét, ráadásul esik a hó. Hogyan lépjünk mégis ki az ajtón?

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.

Végeztem a vizsgákkal – hogyan tovább?

Bár az egyetemistáknak a vizsgaidőszak a legnagyobb mumus az évben, mégis megtörténhet, még ha ritkán is, hogy idő előtt végeznek a vizsgáikkal. Hogyan lehet a megmaradt időt a lehető legjobban kihasználni? Most erre mutatunk pár ötletet.

Dolgok, amelyek gátolnak a fejlődésben

Sokszor azt gondoljuk, mindent jól csinálunk: megfelelően táplálkozunk, az edzéstervünk is stimmel, sőt, még eleget is pihenünk, de valami még sincs rendben. Ez egy jel lehet arra, hogy igenis valamit gyökeresen meg kellene változtatnunk a siker érdekében.

A mérleg a barátunk? (Nem)

Egy ideje már nem vagyunk jóban. Nem szeretek vele konfrontálódni. Csak elszomorít, ha meglátom. Jobb, ha nem is találkozunk. Férjem szerint nem volt rám jó hatással. Furcsán viselkedtem közelében. Sokat aggódtam és idegeskedtem miatta. Hisztis is voltam. A mérleg már nem a barátom. Na és neked?