Menü

Már megint mi ez a hülyeség?

Új őrület van kibontakozóban az interneten. Az úgynevezett plank (magyarul hídtartás) önmagában nem hülyeség, de arra, amire most használni akarják, nagyjából értelmetlen. Ráadásul megtévesztő és potenciálisan veszélyes.

A közösségi oldalakon máris vírusként terjedő új és népszerű divatnak valószínűleg rengeteg követője lesz. A szervezők februárra egy plank kihívást hirdettek, ami abból áll, hogy az első nap 20 másodpercet töltesz el hídtartásban (ennek magyarázatáról később), majd fokozatosan növekszik az időtartam. A kihívás 28 napos, az időszak végére az öt percet kell elérni. Pihenőnapok is vannak a programban.

A plank kihívás szervezői a testmozgás fontosságának hangsúlyozása mellett a népszerű „kockahas” szlogennel igyekeznek minél több próbálkozót bevonzani. Azt mondják, hogy a program elvégzői nagyot fejlődhetnek e téren, sőt tested szinte minden izma remek formába kerül a 28. nap végére, ami azért egy igen komoly csúsztatás.

Kezdjük ott, hogy az emberek edzettségi szintje széles skálán mozog. Másra van szüksége egy heti rendszerességgel sportoló huszonévesnek és megint másra egy mozgásszegény életmódot folytató negyvenesnek, de ezek csak szélsőségek. Rengeteg minden számít, egy valamirevaló edzésprogram az egyén képességeinek, állapotának felmérésével kezdődik. Na, most ennél a kihívásnál ez erősen hiányzik, mindenki ugyanazt a programot csinálja.

A plank pofonegyszerűnek hangzik, de korántsem az. A szakemberek figyelmeztetnek, hogy a hídtartást nem könnyű helyesen csinálni és a gyakorlat helytelen elvégzése (mint az összes többi) visszafelé süti el a puskát, azaz a nulla eredmény mellett kárt is okozhat, sérüléshez vezethet. Miről van szó? A hídtartás hasonló, mint a fekvőtámasz, csak a könyökön kell támaszkodni úgy, hogy izmaink megfeszüljenek, a derekunk, lábunk és nyakunk egyenes legyen.

A plank challenge egyébként egy érdekes kihívás, de csak azoknak, akik edzésben vannak és képesek helyesen végrehajtani a gyakorlatot. A legfőbb probléma az, hogy egyszerűnek van beállítva, kevés információt adnak hozzá, így megtévesztik azokat, akik azt gondolják, hogy pár perc gyakorlat 28 napon át elhozza a várva várt fogyást/izomnövekedést.

Fotó:
Veszprém Kettlebell

Hagyd abba a kényszerevést!

A kényszer okozta étkezést egyfajta pótcselekvésnek nevezhetjük, hiszen ez a tevékenység mindig kompenzálni próbál valamit, általában lelki problémát. A kényszerevés gátat szab a diétának, fogyókúrának, nem is kérdés: mielőbb le kell szokni róla. De hogyan?

Nyújtás tökéletesítésének módszerei

Mint tudjuk a sport elengedhetetlen része a bemelegítés és a nyújtás. Sokan az idő hiányára való tekintettel elhanyagolják ezeket és egyből a futópadra ugranak. Viszont, hogyha jól végiggondoljuk, például a munkából hazaérve is általában leülünk egy percre és megállunk egy picit, ami segít abban, hogy ráhangolódjunk az elkövetkezendő feladatra. Testünk hálás lesz nekünk, hogyha időt szánunk rá. Ezért a továbbiakban bővebb információkat kaphatsz arról, hogyan tudhatod az edzésed végén az i-re a pontot tenni.

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Mesterséges édesítőszerek – inkább ne!

A legújabb kutatások szerint a sokak által előnyben részesített mesterséges édesítőszerek mégsem annyira kedvezőek. Az emésztő szervrendszerünk mikroorganizmusai ugyanis nem tolerálják ezeket az anyagokat. Új kutatási eredmények következnek.

A sikeres életmódváltás három fő szabálya

Amikor diétáról írunk, nem két hónapos fogyókúráról beszélünk. Életmódváltásról van szó, ami élethosszig tart. Hogy mindez sikeres legyen és hosszú távú, ehhez fejben is rendet kell tenni, s megfogadni három fő szabályt!