Menü

Mit egyenek az idősek?

Ki törődik az idősekkel? - vitattuk cikksorozatunk első részében. Megállapítottuk, hogy a média igen ritkán szól az ő korosztályukhoz, és korosztályukról, így most egy hiánypótló sorozatot indítottunk. A második rész témája az idősebb korosztály ajánlott, valamint jelenleg megfigyelhető étkezési szokása. A felmérések szerint a 60 év felettiek, valamint nyugdíjasok jellemzőe, hogy jobban ismerik a hagyományos ételeket. Gyakrabban készítik el a klasszikusnak számító ételeket, mint a fiatalabb generáció tagjai, és sok általuk már elfeledett ételt főznek és esznek szívesen.

A használt alapanyagok tekintetében szintén inkább a klasszikus vonalat követik: sok lisztet, cukrot, tésztát és süteményt, valamint lehetőség szerint húst fogyasztanak. További jellemzőjük a felmérések szerint, hogy elkényelmesedett étkezési szokásokat vesznek fel - ebben kevésbé követve a régi hagyományokat: szívesen vásárolnak szupermarketekben, ahol minden egy helyen kapható, örömmel vesznek könnyen hozzáférhető ételeket, mint pl. csomagolt felvágottak, szalámik, azonnal kenhető krémsajtok, stb. Figyelemmel követik az akciókat, egyrészt az anyagi lehetőségeik okán - úgy vélik, ezzel spórolhatnak - , másrészt ez egyfajta szórakozás is a számukra.

Az egészséges ételek kapcsán nagyon kevés információjuk van. Érdekes, hogy noha ők még jóval több teljes kiőrlésű gabonából készült ételt fogyasztottak korábban, mint a fiatalabb generáció, mégsem annyira kedvelik a rostdús liszteket. Nem szívesen használnak újabb, modernebb alapanyagokat, és nagyobb részt inkább ódzkodnak a kevésbé átlagos termékektől.

Ez csupán azért szomorú, mert a szakemberek szerint az életmódváltáshoz sosincs késő, és az idősebb korosztály természetesen magasabb betegségi kockázattal rendelkezik. Így számukra különösen fontos lenne az egészséges táplálkozás, odafigyelve a diétás, valamint kímélő szempontokra. Főleg, hogy általában keveset mozognak, az anyagcsere pedig az életkor előrehaladtával lelassul (főleg akkor, ha nem figyeltek oda az egészséges életmódra). Az időskori elhízás ezért is olyan gyakori, ami kis hazánkban igencsak elkeserítő mértékben jellemző, főleg a hasi elhízás tekintetében.

A megfigyelések szerint az idősebbeknek nincsenek is kellő, modern ismereteik az egészséges táplálkozásról, információik elavultak. Fontos lenne, hogy aktuális, és könnyen elsajátítható ismereteket szerezzenek a témáról, csakhogy kevésbé nyitottak, valamint nehéz megtalálni azokat a fórumokat, ahol ebben segíteni lehetne őket. A leghatásosabb az lenne, ha nem újfajta ételekre, hanem a meglévő, ismert fogások egészségesebb elkészítésére lehetne őket felkészíteni.

Tényleg napi 10.000 lépést kell sétálni?

A legtöbb okostelefon gyártója nagyon modern, a rendszerből eltávolíthatatlan alkalmazásokkal igyekszik megszínesíteni a mindennapjainkat. Sokunknak biztos lépésszámláló is található a telefonján. De vajon elég-e az általuk előírt napi 10.000 lépés az egészséghez? Erre keresünk most választ.

Segítség, kiégtem!

Kimerültnek érzed magad? Eltűnt a lelkesedésed, az életkedved? A kiégettség, vagy tipikus tünetei lehetnek ezek. Vajon mi az oka és hogy lehet tenni ellene?

A humor a legfontosabb! (és ez nem vicc)

A humor és a nevetés az életünk fontos része, segít átvészelni a szürke hétköznapokat, gyógyír a problémákra, nagyon pozitívan hat a párkapcsolatra, összefügg az immunrendszerrel

Neked mi a hobbid?

Nemcsak stressz-szintünket csökkenti, de életünket is változatossá teszi egy értelmes hobbi, egy hasznos szabadidős tevékenység, egy szórakoztató időtöltés. Neked mi a szenvedélyed?

8 ok, hogy miért menj táncházba egy sima buli helyett

Szórakozni mindenki szeret. Ennek vannak közismert, szűk körben ismert, és egészen sajátos módjai is. Kevesen tudnak ellenállni egy jó lagzinak, ahol élő zene és hangulatos díszítés biztosítja a táncos jókedvet. És ezt a hangulatot sok más buli is igyekszik megtartani. De ha valami újra vágysz, akkor mindenképpen próbáld ki a táncházat! Íme, nyolc érv, hogy miért.