Menü

Helytelen szokások, amelyeket egészségesnek hiszünk

„Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége. Azzá válunk, amit rendszeresen teszünk.”
/Arisztotelész/

Mindannyiunknak vannak olyan szokásai, amikről tudjuk vagy sejtjük, hogy egészségtelenek, mégis szinte nap, mint nap megtesszük őket. Ebből szedtem össze néhányat.

1. Rossz szokásaink egyike például az étrendünkből - a zsírtartalma miatt - száműzni a tojássárgáját. A tojás az egyik leggazdagabb és legtermészetesebb forrása két olyan antioxidánsnak, mely óvja a szemeket a káros UV-sugaraktól. Egyáltalán nem emeli meg a vér káros koleszterinszintjét, helytelen kivenni az étrendünkből. Akármilyen szigorú diétát folytatunk, a szervezetnek szüksége van zsírra, ezért érdemes telítetlen zsírsavakban gazdag ételeket választani. Nagyon jótékony hatásúak az olívaolaj, a hal, a dió- és olajos magfélék.

2. Nem jó ötlet kihagyni a reggelit. A fogyókúra nem azzal kezdődik, hogy nem eszünk semmit délelőtt. Az egészséges reggeli jót tesz a testnek, beindítja az emésztést, szabályozza az egész napi éhségérzetet.

3. Jól tudjuk, a D-vitaminra mindenkinek nagy szüksége van, ám a túlzott napozás, ami a bőr megégését okozza, növeli a bőrrák kialakulásának kockázatát.

4. Bevallom, velem gyakran előfordul, hogy elfelejtek inni, sokszor már fejfájással emlékeztet a szervezetem, hogy dehidratált. Ez probléma. Szervezetünk több mint két-harmada víz. Ha nincs elég víz a szervezetünkben, szinte minden funkció leáll. A napi minimum folyadékbevitel a szakemberek szerint (mozgás, izzadás nélkül) napi 2 liter.

4+1. Míg a kevés vízfogyasztás problémát okozhat, a túl sok vízivás sem egészséges, túlterheli a veséket, fellazíthatja a gyomorsavat, így befolyásolhatja az emésztést. Mint említettem, napi kb. 1,5-2 liter víz már elegendő.

5. Helytelen szokás nagyon megsózni az ételt. A túlzott nátriumfogyasztás emeli a vérnyomást, tönkre teszi az ereket és a szívet.

6. Rossz szokásaink egyike az is, ha túl erősen mosunk fogat. Nem szabad nagy nyomást kifejteni a fogsorunkra, különben megsérül a fogíny, vagy a fogzománc.

7. Oda kell figyelni a vitaminjaink, gyógyszereink együttes szedésére is, melyek egymás hatását befolyásolhatják, módosíthatják.

9. Nem előnyös szokás, ha nem szárítunk hajat hajmosás után, ezzel a fejbőr megfázása következhet be.

10. Helytelen mezítláb közlekedni otthon. Soha nem hagyom, hogy a gyerekek mezítláb járkáljanak a lakásban, a megfázás ugyanis „alulról” indul. Gyakori probléma a lábfejben lévő csontok-ízületek megfázása.

11. Egyik leggyakoribb rossz cselekedetünk a rendszertelen étkezés. Nem tanácsos kihagyni az ebédet, mert az esti vacsoránál sokkal többet fogunk enni, ezzel leterheljük a gyomrunkat, a kihagyott étkezéssel pedig felborul a szervezetünk napi biológiai ritmusa, melynek gyomorbántalmak, súlyproblémák, hormonzavarok lehetnek a következményei.

12. A mértékkel fogyasztott vörösbor egészségre gyakorolt jótékony hatását nem lehet megkérdőjelezni, ám nem teszünk jót az egészségünknek, ha közvetlenül alvás előtt borozunk. Ha fontos az alakunk és a diétánk, akkor nem jó döntés a napi kalóriabevitelt még akár 150-200 kalóriával megtoldanunk. Helyette igyunk inkább egy finom teát. Tévhit, hogy könnyebben elalszik az, aki iszik egy este pohár bort: az alkohol felpörgeti a szervezetet és rossz álmokat okozhat, nem beszélve arról, hogy mennyire dehidratál.

13. Hányszor ránk szóltak gyerekkorunkban, hogy ne rágjuk a körmünket és ne tépjük a körömágy bőrét! E rossz cselekvés a bőr elvékonyodásához, a bőr és a köröm károsodásához, fertőzéshez vezethet.

14. Talán túl intim téma, de előfordulhat velünk, hogy sokáig visszatartjuk a vizeletünket. A szakemberek szerint ez később vizelettartási problémákat is eredményezhet.

Sorolhatnánk még a rossz szokásaink sorát, azt gondolom, mindenki felismeri magát néhányban, kérdés csak az, hogy tudunk –e változtatni ezeken és vajon miért olyan nehéz új pozitív szokásokat kialakítani vagy a káros szokásokat elhagyni? Ti mit gondoltok?

Néhány hiba, amit elkövetünk szépségápolásnál

Számtalan médiumban hallani-látni-olvasni arról, hogyan ápoljuk bőrünket, hajunkat, milyen kencéket, kozmetikumokat kenjünk magunkra, hogy sminkeljünk. De ritkán esik szó azokról a mindennapi szépségápolási szokásainkról, amelyek –valójában- káros hatással vannak ránk. Nézzünk néhány hibát, amit ilyenkor elkövethetünk.

Két ízletes étel zsenge zöldbabból

Ha van a kertedben zöldbab, vagy nincs, de szereted, akkor ideje, hogy pár új receptet is kipróbálj. Szerencsére rengeteg módon fel lehet használni, így a kreativitásodat most a konyhában is kiélheted.Recept tippek következnek...

...meg a kakaósat, a fahéjasat, a lekvárosat....

Édesen és sósan is fogyasztjuk. Számtalan verziója létezik. Elkészítése országonként más és más. A legkedveltebb töltelékek a kakaó, fahéj, túró, mák, különböző pudingok. Sós változata közül ismert: a hortobágyi húsos palacsinta, de gombával, és más zöldségekkel megtöltve is elkészíthető. Gyerekkorodban melyik volt a kedvenced?

Nyári túlélőcsomag, melyet érdemes mindig magunkkal vinni

A víz és a naptej, csak az alapkellék a táskába. Mit vigyünk még, ami akár életmentő is lehet?

Minden, ami a sírással kapcsolatos

Minden ember életében van olyan pillanat, amikor elérzékenyül és könnycseppek jelenek meg a szemében. A nevetés és a sírás szinte édes testvérek, és mind a kettő valamilyen hatással van az őket átélő személyre. Most vegyük sorra, hogy mit tesz velünk a sírás folyamata.