Menü

Helytelen szokások, amelyeket egészségesnek hiszünk

„Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége. Azzá válunk, amit rendszeresen teszünk.”
/Arisztotelész/

Mindannyiunknak vannak olyan szokásai, amikről tudjuk vagy sejtjük, hogy egészségtelenek, mégis szinte nap, mint nap megtesszük őket. Ebből szedtem össze néhányat.

1. Rossz szokásaink egyike például az étrendünkből - a zsírtartalma miatt - száműzni a tojássárgáját. A tojás az egyik leggazdagabb és legtermészetesebb forrása két olyan antioxidánsnak, mely óvja a szemeket a káros UV-sugaraktól. Egyáltalán nem emeli meg a vér káros koleszterinszintjét, helytelen kivenni az étrendünkből. Akármilyen szigorú diétát folytatunk, a szervezetnek szüksége van zsírra, ezért érdemes telítetlen zsírsavakban gazdag ételeket választani. Nagyon jótékony hatásúak az olívaolaj, a hal, a dió- és olajos magfélék.

2. Nem jó ötlet kihagyni a reggelit. A fogyókúra nem azzal kezdődik, hogy nem eszünk semmit délelőtt. Az egészséges reggeli jót tesz a testnek, beindítja az emésztést, szabályozza az egész napi éhségérzetet.

3. Jól tudjuk, a D-vitaminra mindenkinek nagy szüksége van, ám a túlzott napozás, ami a bőr megégését okozza, növeli a bőrrák kialakulásának kockázatát.

4. Bevallom, velem gyakran előfordul, hogy elfelejtek inni, sokszor már fejfájással emlékeztet a szervezetem, hogy dehidratált. Ez probléma. Szervezetünk több mint két-harmada víz. Ha nincs elég víz a szervezetünkben, szinte minden funkció leáll. A napi minimum folyadékbevitel a szakemberek szerint (mozgás, izzadás nélkül) napi 2 liter.

4+1. Míg a kevés vízfogyasztás problémát okozhat, a túl sok vízivás sem egészséges, túlterheli a veséket, fellazíthatja a gyomorsavat, így befolyásolhatja az emésztést. Mint említettem, napi kb. 1,5-2 liter víz már elegendő.

5. Helytelen szokás nagyon megsózni az ételt. A túlzott nátriumfogyasztás emeli a vérnyomást, tönkre teszi az ereket és a szívet.

6. Rossz szokásaink egyike az is, ha túl erősen mosunk fogat. Nem szabad nagy nyomást kifejteni a fogsorunkra, különben megsérül a fogíny, vagy a fogzománc.

7. Oda kell figyelni a vitaminjaink, gyógyszereink együttes szedésére is, melyek egymás hatását befolyásolhatják, módosíthatják.

9. Nem előnyös szokás, ha nem szárítunk hajat hajmosás után, ezzel a fejbőr megfázása következhet be.

10. Helytelen mezítláb közlekedni otthon. Soha nem hagyom, hogy a gyerekek mezítláb járkáljanak a lakásban, a megfázás ugyanis „alulról” indul. Gyakori probléma a lábfejben lévő csontok-ízületek megfázása.

11. Egyik leggyakoribb rossz cselekedetünk a rendszertelen étkezés. Nem tanácsos kihagyni az ebédet, mert az esti vacsoránál sokkal többet fogunk enni, ezzel leterheljük a gyomrunkat, a kihagyott étkezéssel pedig felborul a szervezetünk napi biológiai ritmusa, melynek gyomorbántalmak, súlyproblémák, hormonzavarok lehetnek a következményei.

12. A mértékkel fogyasztott vörösbor egészségre gyakorolt jótékony hatását nem lehet megkérdőjelezni, ám nem teszünk jót az egészségünknek, ha közvetlenül alvás előtt borozunk. Ha fontos az alakunk és a diétánk, akkor nem jó döntés a napi kalóriabevitelt még akár 150-200 kalóriával megtoldanunk. Helyette igyunk inkább egy finom teát. Tévhit, hogy könnyebben elalszik az, aki iszik egy este pohár bort: az alkohol felpörgeti a szervezetet és rossz álmokat okozhat, nem beszélve arról, hogy mennyire dehidratál.

13. Hányszor ránk szóltak gyerekkorunkban, hogy ne rágjuk a körmünket és ne tépjük a körömágy bőrét! E rossz cselekvés a bőr elvékonyodásához, a bőr és a köröm károsodásához, fertőzéshez vezethet.

14. Talán túl intim téma, de előfordulhat velünk, hogy sokáig visszatartjuk a vizeletünket. A szakemberek szerint ez később vizelettartási problémákat is eredményezhet.

Sorolhatnánk még a rossz szokásaink sorát, azt gondolom, mindenki felismeri magát néhányban, kérdés csak az, hogy tudunk –e változtatni ezeken és vajon miért olyan nehéz új pozitív szokásokat kialakítani vagy a káros szokásokat elhagyni? Ti mit gondoltok?

A hangészlelés és az alvás 'parazitája': a túlhallás

Sajnos a mindennapi köztudatban nem nagyon van benne az érzékeny hallás más néven túlhallás elváltozása/adottsága/betegsége. A helyzeten változtatni lehetne, de sajnos még maga a szakma se teljesen nyitott erre. Mi megtesszük a magunkét: jöjjön hát a túlhallás bemutatása a teljesség igénye nélkül.

Ahogy én azt elképzelem

Talán mindenki arról álmodik, hogy könnyen induljon a nap, jókedvűen kezdődjön a reggel, vidám hangulatban teljen a munka, stressz mentesen végezzük el a teendőinket, kiegyensúlyozottak legyenek a gyerekeink, harmonikus az otthon töltött idő. Vajon tényleg a stresszes rohanás a normális, vagy lehet másként is indítani a napot?

5 jó tanács az irodai ülőmunka egészségkárosító hatása ellen

Bár az állómunkánál kényelmesebbnek tűnhet, a folyamatos ülőmunka közel sem veszélytelenebb az egészségünkre nézve.

Legyél trendi

Legyél trendi! Ez ilyen egyszerű. Csak néhány női magazin kell hozzá.

Önzetlen ember=több gyermek?

Mi történik azokkal, akik önzetlenül viselkednek, és áldozatokat hoznak másokért? Egy friss kutatás eredményei szerint az önzetlen emberek hajlamosabbak több gyermeket vállalni, és magasabb fizetéseket is érnek el életük során, mint önzőbb társaik.