Menü

Együnk zöldséget, gyümölcsöt a nyár után is!

Bár a téli időszakban kevesebb lehetőségünk van friss zöldségek, gyümölcsök fogyasztására, mint a tavaszi és nyári hónapokban, a megfelelő mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztására a téli időszakban különösen érdemes odafigyelni, hiszen azok vitamin- és ásványianyag-tartalma hozzájárul immunrendszerünk megfelelő működéséhez.

Első körben a gondolkodásunkat érdemes átállítani „téli üzemmódra” Hiába kapható például paradicsom egész télen, azok íze és vitamintartalma össze sem hasonlítható a nyáron szedett, napérlelte paradicsoméval. Ilyenkor szendvicsfélékhez részestsük előnyben a káposztaféléket (akár friss zöldként a kínai kelt, akár savanyúságként a savanyú káposztát). Főétkezéseinkbe csempészünk minél több zöldséget, hogy a szükséges napi 400 gramm zöldségfogyasztásunk a friss zöldfélék kiesésével is garantált legyen.

A hidegben egyébként is jól esnek a levesek, ezeket igyekezzünk változatosan, sok zöldséggel készíteni. Húslevesek, ragulevesek klasszikus sárgarépa, fehérrépa, zeller, karalábé zöldségei is tökéletesek, de még nagyobb tömeget jelentenek a zöldség-krémlevesekben megbúvó zöldségek. A krémlevesek esetében sem kell magas zsírtartalmú tejszínt használni. Elegendő csak némi vajon átpirítani a zöldségeket, majd vízzel felengedni, fűszerezni, puhára főzni és az egészet turmixolni. Így egy magasabb zöldség- és rosttartalmú levest kapunk alacsonyabb zsír és kalóriatartalommal. Tálaláskor szórjuk meg valamilyen olajos maggal, amit hozzá illőnek érzünk (pl.: sütőtök krémleves-tökmag, brokkolikrémleves-mandula, karfiol-leves-karamellizált dió, gombakrémleves-fenyőmag). Ezek zsírtartalma segíti a zöldségekben található zsíroldékony vitaminok felszívódását, és csökkenti a szinte csak szénhidrátot tartalmazó étel glikémiás indexét.

Leveseink készülhetnek akár mirelitből is (pl. brokkoli, karfiol). Ezeket a gyerekek sokszor jobban elfogadják, mint a gyökérzöldséges változatokat. Fűszerezzünk bátran! Melegítő hatású fűszerekkel (fokhagyma, gyömbér, chili) fokozhatjuk kellemes átmelegítő hatásukat, és kiegészíthetjük, pikánsabbá is tehetjük őket. A fűszereken kívül más zöldségeket, esetleg gyümölcsöt is társíthatunk egy-egy zöldséghez. Nagyon finom például a narancsos sütőtök-krémleves, de az almás karfiolkrém leves is ínycsiklandozó étek. Általánosságban elmondható, hogy a finom krémes-állag mellé érdemes némi savasságot hozó alapanyagot társítani. Ugye milyen finom a közkedvelt téli édesség, a gesztenyepüré is a savas karakterű meggyel kombinálva? A család ízlésének megfelelően variáljuk bátran az alapanyagokat, fűszereket!

Transz-zsírsavak és tévhitek

Ugye szinte mindenki evett már szendvicset, ami meg volt kenve vajjal/margarinnal? Vagy egy kis kekszet, ha édeset vagy sósat kívánt? Nézzük, mi a közös ezekben az élelmiszerekben!

Egészséges vendégváró falatok

Legyen szó akár szülinapi összejövetelről vagy rokon- és szomszédlátogatásról, az apró egyfalatos csemegék mindig jól jönnek. Lássuk, hogy válthatjuk ki a cukros, finomlisztes aprósüteményt, pogácsát, vagy a zsíros chipset valami egészségesebbel!

Jó nekünk a "mindenmentesség"?

A mindenmentes szó hallatán szinte hallom lelki füleimmel, ahogy Besenyő Pista bácsi azt mondja: a mindenmentes, az a semmi, ami mindentől mentes az nem, hogy nem étel, de amiben nincs semmi az a semmi. Hát noormális? Lássuk, mit is takar ez a megfogalmazás, és miért olyan népszerű mostanában!

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Milyen hatással vannak szervezetünkre az üdítőitalok?

Mik a szénsavas és cukros üdítők kedvező és kevésbé előnyös hatásai, tulajdonságai? Hogyan reagál a szervezetünk, ha rendszeresen fogyasztjuk ezeket a termékeket?