Menü

Gyógynövény vagy gyógyszer?

Látszólag külön táborra oszlanak azok, akik a hagyományos, szintetikus gyógyszereket, s akik a gyógynövényeket pártolják. Pedig a képlet nem ilyen egyszerű... Dr. Csupor Dezső egyetemi docens előadásán jártunk, aki a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Kar Farmakológiai Intézetének munkatársa.

A gyógynövények pártolójaként örömmel hallgattam az előadót, aki saját bevallása szerint kedveli a gyógynövényes egészségmegőrzést és gyógyítást, de felhívta a figyelmet a megfelelő használat fontosságára. Beszámolt róla, hogy nem kérdés a gyógynövények fontossága, hiszen az utóbbi években gyógyszerészetileg engedélyezett hatóanyagok 63%-a valamilyen módon a természetes vegyületekhez kapcsolódik.

Ennek oka, hogy a természetes szerek könnyebben felfedezhetőek és nagyobb eséllyel hatnak a szervezetre, mint a szintetikus szerek. Hiszen a növényekben termelődő anyagok valamilyen módon hatnak a környezetükre - és ezzel együtt az emberre is. A kutatásoknak pedig gyakori kiindulópontja, irányadója az eredeti, hagyományos népi orvoslás. Míg a szintetikus szerek esetén nincs kiindulópont, és általában egy adott dologra hat egy-egy anyag.

Felhívta a figyelmet arra, hogy vannak félreértésekből, információhiányból adódó tévedések a gyógynövényhasználat terén, így fontos, hogy hiteles forrásból tájékozódjunk. Szó volt a Magyarországon ma már divatossá vált parlagfű használatról (következő cikkükben ezt is részletezzük), és sok más olyan tévedésről, amit érdemes elkerülni. Akár híres emberek és közismert könyvek is tartalmazhatnak tévedéseket, téves információkat - talán segíthet, ha nem csak egyetlen forrásból próbálunk tájékozódni. Az egyik ilyen tévút a sokak által ismert és kedvelt Maria Treben könyvben olvasható fekete nadálytő tea - noha kutatások igazolták, hogy ez három-négyszeresére emelheti a májrák kialakulásának kockázatát. Míg ugyanez a gyógynövény külsőleges használatra ténylegesen alkalmas.

Nehéz tehát megtalálni azt az egészséges egyensúlyt, amely nem ijeszt el a gyógynövényhasználattól, de a megfelelő felhasználáshoz nyújt segítséget. Ezért is találták ki, hogy minden évben kihirdetik az év gyógynövényét, s ezzel együtt a vele kapcsolatos tájékoztatásra is hangsúlyt lehet helyezni. A jelenlegi évben a mák az év gyógynövénye, erről és a korábbi évek "megválasztott" gyógynövényeiről ezen a honlapon olvashatnak: http://evgyogynovenye.hu

Esett szó természetesen olyan gyógynövényekről, amelyeknek használata javasolt, ilyen például hársfa (kivéve az ezüstlevelű hárs), a fahéj, a gyömbér vagy a kamilla. Igaz, utóbbi esetén is fontos például, hogy meg tudjuk különböztetni a hozzá nagyon hasonló ebszékfűtől, amelynek allergizáló hatása lehet.

Dr. Csupor Dezső kiemelte a gyógynövények fontosságát a prevencióban, tehát a betegségek, egészségügyi problémák megelőzésében és kockázatuk csökkentésében. Sok gyógynövény és növényi készítmény van, amely kifejezetten alkalmas a megelőző szakaszban, viszont hatástalan akkor, ha már kialakult a probléma. Ilyen például a zöld tea, amely a rák gyógyításában már hatástalannak bizonyult, de megelőzésképp valóban hatékony lehet.

18.000 növényi készítmény van jelenleg forgalomban - ha belegondolunk, ez igen nagy szám. Sajnos ezek közül sokak minősége nem megfelelő, vagy téves tájékoztatást, félinformációkat tartalmaznak. Ennek természetesen üzleti és piaci okai vannak, de azért tartja szomorúnak ezt a tényt, mert a helyzet (feleslegesen és irreálisan) rontja a gyógynövények presztizsét és hitelességét.

5 jó tanács az irodai ülőmunka egészségkárosító hatása ellen

Bár az állómunkánál kényelmesebbnek tűnhet, a folyamatos ülőmunka közel sem veszélytelenebb az egészségünkre nézve.

Minden, amit a B7-vitaminról tudni érdemes

A B7-vitamin vagy közismertebb nevén biotin, egy vízben oldható vitamin, amely elengedhetetlen a test normális anyagcseréjéhez és működéséhez. De vajon tudjuk-e milyen mennyiségre van szükségünk belőle, és azt hogyan tudjuk bevinni a szervezetünkbe?

Immunrendszerünk védelme

A nyárias időjárás ellenére mégiscsak ősz van, ami kedvez a vírusos megbetegedéseknek. Ha nem szeretnénk ezek áldozatául esni, akkor védenünk kell magunkat és a szervezetünket.

Hagyd magad aludni!

Abban a rohanó világban, amiben élünk, nem az alvás szerepel az első helyen a fontossági sorrendben. Pedig az alvás, a pihenés alapvető dolog, létszükséglet, az egészséges életünk alapja és egy fontos hormon termelődésének az ideje. Jó hír azonban, hogy megfelelő táplálkozással ezen is segíthetünk!

Kismamából egyből bombanő. De miért is?

Szülés után a legtöbb nő nagy félelme, hogy nem tudja majd visszanyerni a teherbeesés előtti súlyát, ami érthető, de semmiképp sem szabad azonnal kemény edzésekbe és szigorú diétába kezdeni. Vajon tényleg az az elvárás, hogy szupermodellként nézzen ki egy frissen szült anyuka?