Menü

Ezt kell tudnod az ősz emblematikus gyümölcséről, a szőlőről!

A Szíriából Egyiptomon át Pannóniába került szőlő az alma mellett az emberiség legrégebbi növényi táplálékai közé tartozik. Az almához hasonlóan a Bibliában is találkozhatunk vele. Noé a világot elpusztító özönvíz után szőlőt ültet, és így köt szövetséget Istennel, a szőlőből készült bor ettől fogva kapcsolatot jelent a fenti hatalmakkal. Krisztus egyik szimbóluma a szőlőtőke, az utolsó vacsorán elfogyasztott bor pedig azóta része az egyházi liturgiáknak.

Az indiai ayurvédikus gyógyításban központi jelentőségű gyümölcsöt tisztító hatásúnak, a tüdő és a légutak tisztítójának és a szervezet általános erősítőjének is tartják.

A csemegeszőlő gyógyító hatóanyagai szinte felsorolhatatlanok. Viszonylag sok, 15-20 gramm szénhidrátot tartalmaz100 grammonként. Ennek a fele szőlőcukor, a másik fele gyümölcscukor; mindkettő gyorsan felszívódik, ezért a tápértéke, kalóriatartalma igen jelentős, így fogyókúrázóknak csak nagyon kis mennyiségben ajánlható a fogyasztása. A szénhidrátok mellett flavonoidokat, polifenolokat, aminosavakat, nyomelemeket, ásványi anyagokat (Na, K, Ca, P, Mg, Fe) vitaminokat (A, B1, B2, B6,B12 E, C) tartalmaz. Erős antioxidáns a benne található redsveratrol (főként a sötét színű, vörösfajtákban található nagy mennyiségben), védi a fehérjéket, és a sejtek genetikai állományát, segít a károsodott sejtek regenerálásában. Víz-és hashajtó hatású, javítja az emésztést, segíti a gyomor-, epe-, májműködést, valamint étvágyjavító, roboráló hatású.

Fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő, értisztító hatása is ismert, továbbá csökkenti a vér lipidszintjét, erősíti az érfalakat, késlelteti az érszűkület kialakulását, a vérlemezkék tapadóképességét csökkenti, így a vérrög-képződést gátolja. Ezért a szív-érrendszeri betegeknek fogyasztása kifejezetten ajánlott. Ha túlsúllyal is küzd a szívbeteg, akkor az említett magas szénhidrát-tartalom miatt viszont csak korlátozott mennyiségben fogyassza. A polifenol képes átjutni a vér-agy gáton is, ezért az agysejteket is védi védi a károsító hatásoktól. Ezek a védő hatású fenolos vegyületek a szőlőmagban halmozódnak fel, ezt tartalmazza koncentráltan a sötét színű, borízű szőlőmagliszt is, amit kiskanállal adagolva, vagy süteménybe sütve is fogyaszthatunk. A szőlőmag, szőlőmag-kivonat fogyasztása tehát különösen ajánlott: érbetegségek, szív- és érrendszeri betegségek, elváltozások (pl aranyér, visszér), érelmeszesedés, trombózis, infarktus, agyvérzés utáni rehabilitációban, a többi kezelés kiegészítéseként, a kiújulás megelőzésére.

Daganatos betegségek esetén is hatékony kiegészítésnek bizonyul. Szemgyulladás megelőzésére, sokat monitor előtt ülőknek szintén erősen javallt a fogyasztása. A rendszeres szőlőmag-fogyasztás hatására csökken a szem gyulladása, nő az alkalmazkodó- és látóképessége, és gátolja olyan időskori degeneratív szembetegségek kialakulását, mint a szürkehályog, vagy a sárgafoltsorvadás (makuladegeneráció).

Allergiásoknak is ajánlható fogyasztása, hiszen antihisztamin hatással is bír. Bár a szőlőmagliszt és a szőlőmag-kivonatok egész évben kaphatóak, azért jóvasl kellemesebb a friss gyümölcs fogyasztása, ami ráadásul a legerősebb, legtöbb embert érintő allergén pollennel, a parlagfűvel részben egy időben érik.

Aszalva minden hatóanyaga koncentrálódik, ezért a mazsolát igen egészséges élelmiszernek tekinthetjük. Vigyázat, az egyébként sem alacsony cukortartalma szintén koncentrálódik, így a kalória-, és szénhidrátszegény étrendbe csak nagyon nehezen illeszthető be! A fogyni vágyók ezért inkább kerüljék.

Az a bűvös nasidoboz…

Egy zöld műanyagdoboz. Vagy kék. Szögletes, vagy kör alakú. Nem túl kicsi. Tele nasikkal. Finom és üres kalóriák. Érzelmi evés. Stressz evés. Talán többen is szenvedünk néha ettől.. Mit lehet tenni ez ellen?

Zabkása, arcradír, hajpakolás

A zab nagyon népszerű, olcsó és egészséges élelmiszerünk. Magas rost és gazdag E- illetve B-vitamintartalma mellett számos gyulladáscsökkentő anyagot is tartalmaz, a bőrnek is valóságos csodaszer, ne csak együk, külsőleg is szépüljünk tőle!

…és nem lesz unalmas a cukkini!

A cukkini rendkívül népszerű zöldségünk, kalóriatartalma elenyésző, szénhidrát benne alig, zsír szinte nulla, diétázóknak valóságos főnyeremény. Miért ne használnánk, akár édes, akár sós ételekhez?

Vitaminok hatása szervezetünkre

Vitaminokat naponta viszünk be a szervezetünkbe, akár az étrendünkön keresztül, akár vitamin-készítmények formájában. Ám így is előfordulhat, hogy némelyikből hiányt szenvedünk. Hogy melyiknek milyen hatása van, és hogyan pótolhatjuk, az ebből a cikkből kiderül.

Furcsa ételek, melyeket szeretünk

Az emberek ízlése az ételek terén eléggé különböző. De néhányan vannak, akik a különösen szokatlan ízek párosítását kedvelik. És rá kell jönnünk, hogy néha nem is alaptalanul. Mutatunk néhány különös párosítást, amelyet sokan szeretnek.