Menü

Ezt kell tudnod az ősz emblematikus gyümölcséről, a szőlőről!

A Szíriából Egyiptomon át Pannóniába került szőlő az alma mellett az emberiség legrégebbi növényi táplálékai közé tartozik. Az almához hasonlóan a Bibliában is találkozhatunk vele. Noé a világot elpusztító özönvíz után szőlőt ültet, és így köt szövetséget Istennel, a szőlőből készült bor ettől fogva kapcsolatot jelent a fenti hatalmakkal. Krisztus egyik szimbóluma a szőlőtőke, az utolsó vacsorán elfogyasztott bor pedig azóta része az egyházi liturgiáknak.

Az indiai ayurvédikus gyógyításban központi jelentőségű gyümölcsöt tisztító hatásúnak, a tüdő és a légutak tisztítójának és a szervezet általános erősítőjének is tartják.

A csemegeszőlő gyógyító hatóanyagai szinte felsorolhatatlanok. Viszonylag sok, 15-20 gramm szénhidrátot tartalmaz100 grammonként. Ennek a fele szőlőcukor, a másik fele gyümölcscukor; mindkettő gyorsan felszívódik, ezért a tápértéke, kalóriatartalma igen jelentős, így fogyókúrázóknak csak nagyon kis mennyiségben ajánlható a fogyasztása. A szénhidrátok mellett flavonoidokat, polifenolokat, aminosavakat, nyomelemeket, ásványi anyagokat (Na, K, Ca, P, Mg, Fe) vitaminokat (A, B1, B2, B6,B12 E, C) tartalmaz. Erős antioxidáns a benne található redsveratrol (főként a sötét színű, vörösfajtákban található nagy mennyiségben), védi a fehérjéket, és a sejtek genetikai állományát, segít a károsodott sejtek regenerálásában. Víz-és hashajtó hatású, javítja az emésztést, segíti a gyomor-, epe-, májműködést, valamint étvágyjavító, roboráló hatású.

Fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő, értisztító hatása is ismert, továbbá csökkenti a vér lipidszintjét, erősíti az érfalakat, késlelteti az érszűkület kialakulását, a vérlemezkék tapadóképességét csökkenti, így a vérrög-képződést gátolja. Ezért a szív-érrendszeri betegeknek fogyasztása kifejezetten ajánlott. Ha túlsúllyal is küzd a szívbeteg, akkor az említett magas szénhidrát-tartalom miatt viszont csak korlátozott mennyiségben fogyassza. A polifenol képes átjutni a vér-agy gáton is, ezért az agysejteket is védi védi a károsító hatásoktól. Ezek a védő hatású fenolos vegyületek a szőlőmagban halmozódnak fel, ezt tartalmazza koncentráltan a sötét színű, borízű szőlőmagliszt is, amit kiskanállal adagolva, vagy süteménybe sütve is fogyaszthatunk. A szőlőmag, szőlőmag-kivonat fogyasztása tehát különösen ajánlott: érbetegségek, szív- és érrendszeri betegségek, elváltozások (pl aranyér, visszér), érelmeszesedés, trombózis, infarktus, agyvérzés utáni rehabilitációban, a többi kezelés kiegészítéseként, a kiújulás megelőzésére.

Daganatos betegségek esetén is hatékony kiegészítésnek bizonyul. Szemgyulladás megelőzésére, sokat monitor előtt ülőknek szintén erősen javallt a fogyasztása. A rendszeres szőlőmag-fogyasztás hatására csökken a szem gyulladása, nő az alkalmazkodó- és látóképessége, és gátolja olyan időskori degeneratív szembetegségek kialakulását, mint a szürkehályog, vagy a sárgafoltsorvadás (makuladegeneráció).

Allergiásoknak is ajánlható fogyasztása, hiszen antihisztamin hatással is bír. Bár a szőlőmagliszt és a szőlőmag-kivonatok egész évben kaphatóak, azért jóvasl kellemesebb a friss gyümölcs fogyasztása, ami ráadásul a legerősebb, legtöbb embert érintő allergén pollennel, a parlagfűvel részben egy időben érik.

Aszalva minden hatóanyaga koncentrálódik, ezért a mazsolát igen egészséges élelmiszernek tekinthetjük. Vigyázat, az egyébként sem alacsony cukortartalma szintén koncentrálódik, így a kalória-, és szénhidrátszegény étrendbe csak nagyon nehezen illeszthető be! A fogyni vágyók ezért inkább kerüljék.

Transz-zsírsavak és tévhitek

Ugye szinte mindenki evett már szendvicset, ami meg volt kenve vajjal/margarinnal? Vagy egy kis kekszet, ha édeset vagy sósat kívánt? Nézzük, mi a közös ezekben az élelmiszerekben!

Egészséges vendégváró falatok

Legyen szó akár szülinapi összejövetelről vagy rokon- és szomszédlátogatásról, az apró egyfalatos csemegék mindig jól jönnek. Lássuk, hogy válthatjuk ki a cukros, finomlisztes aprósüteményt, pogácsát, vagy a zsíros chipset valami egészségesebbel!

Jó nekünk a "mindenmentesség"?

A mindenmentes szó hallatán szinte hallom lelki füleimmel, ahogy Besenyő Pista bácsi azt mondja: a mindenmentes, az a semmi, ami mindentől mentes az nem, hogy nem étel, de amiben nincs semmi az a semmi. Hát noormális? Lássuk, mit is takar ez a megfogalmazás, és miért olyan népszerű mostanában!

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Milyen hatással vannak szervezetünkre az üdítőitalok?

Mik a szénsavas és cukros üdítők kedvező és kevésbé előnyös hatásai, tulajdonságai? Hogyan reagál a szervezetünk, ha rendszeresen fogyasztjuk ezeket a termékeket?