Menü

Milyen hatással vannak szervezetünkre az üdítőitalok?

Talán nincs is olyan ember, aki nem ivott még üdítőt, legyen az szénsavas vagy rostos. Azonban tudjuk-e, hogyan reagál a szervezetünk, ha rendszeresen fogyasztjuk ezeket a termékeket?

A szénsavas üdítőitalok – legalábbis a gyümölcs ízű üdítők esetében – úgy készülnek, hogy a gyümölcs-sűrítményt mint alapanyagot visszahígítják vízzel. Ez a hígítás általában 2-5 %-os gyümölcstartalmat eredményez az egész procedúra végén. Ezt azután nyomás alatt szén-dioxiddal dúsítják, majd cukrot vagy valamilyen mesterséges édesítőszert, aromát, színezéket, étkezési savat és tartósítószert adnak hozzá. Ezt vesszük mi meg palackozott formában.

Sajnos azt a „kedvező” tulajdonságát, hogy finom, nagyon sok kedvezőtlen hatás ellensúlyozza.

Lássuk, mik ezek a hatások:

A kólafélék például hozzáadott koffeint tartalmaznak, ami egy alkaloid. Az alkaloidok nagyon különböző vegyületek, a közös viszont mindegyikben az, hogy valamilyen növényből származnak és valamilyen élettani hatással rendelkeznek. A koffein esetében például ez az élettani hatás a vizelethajtó, vagy más néven diuretikus hatás, ami fokozza (!) a kiszáradást. Értágító hatása is van, ezért élénkít, ami - ha túl sokat fogyasztunk belőle - káros hatással lehet a vérnyomásunkra.

Az ilyen üdítők nagy mennyiségben tartalmaznak általában cukrot, azaz üres energiát. Ez hozzájárul az egyre nagyobb számban megfigyelhető népbetegséghez, az elhízáshoz, ami Magyarországot is jelentős mértékben érinti.

A savanyúságot foszforsav hozzáadásával szabályozzák. Ezen anyag megköti a szervezetben lévő kalciumot, így az kiürül, ennek következtében pedig kalciumhiány léphet fel. A kalciumról általában a csontok és a fogaink épsége juthat eszünkbe, azonban sok más szervünk működéséhez is elengedhetetlen.

Alacsony kalciumszint esetén például memóriazavar vagy depresszió is felléphet, de fontos szerepe van az izomműködésben, véralvadásban és a vérnyomás szabályozásában is.

Összegezve tehát ha szomjasak vagyunk, inkább igyunk egy kis vizet, s ha lehet, kerüljük a szánsavas/cukros üdítőitalokat!

Szerző: Balogh Emese

Hagyd abba a kényszerevést!

A kényszer okozta étkezést egyfajta pótcselekvésnek nevezhetjük, hiszen ez a tevékenység mindig kompenzálni próbál valamit, általában lelki problémát. A kényszerevés gátat szab a diétának, fogyókúrának, nem is kérdés: mielőbb le kell szokni róla. De hogyan?

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Energiaital a gyerekek kezébe nem való?

A tinik nagy része gyakran iszik energiaitalt, és sajnos a termékek marketingkampánya is egyre jobban a fogyasztásukra buzdít. Azzal pedig, hogy milyen következményei lehetnek ennek hosszú távon csak kevesen foglalkoznak.

Szíverősítő ételeket a mindennapokba!

A szív- és érrendszeri megbetegedések már-már népbetegségnek számítanak Magyarországon, bármelyik társadalmi rétegről is legyen szó. Pedig az étkezés odafigyelésével, és néhány finomsággal könnyen csökkenthetjük a kockázatát.

Badacsonyi bortriatlon

Ha valaki eddig is fontolgatta, hogy részt vesz a bortriatlonon, de még nem tette, az sajnos idén már lemaradt róla. De reméljük, hogy egy élménybeszámoló meghozza a bátorságát, és jövőre az elsők közt csap le a lehetőségre, hogy részt vegyen.