Menü

Egészséges vendégváró falatok

Ahhoz, hogy vendégeink jól érezzék magukat, elengedhetetlen, hogy valami étellel, itallal kínáljuk őket. S ha már mi magunk egészségtudatosan élünk, miért ne ültetnénk ezt át a vendégvárásra is? Vendégség tartásakor viszont nem csak a főételről kell gondoskodni (sőt, van, hogy arról nem is kell). Az apró partyfalatok, amit jártában-keltében felkaphat az ember, mindig jól jönnek. Ha mindez még jól is néz ki, nyert ügyünk van!

Régóta olyan pogácsát sütsz a nagyi receptje alapján, hogy megszólal, de most szeretnél inkább valami olyat, amit az alakjukra figyelők, esetleg inzulinrezisztensek vagy ételérzékenységben szenvedők is ehetnek?

Sósak esetében a legegyszerűbb tálba is kihelyezhető nasit a különféle magok jelentik. Mandula, kesudió, dió, mogyoró, mind-mind értékes omega-3 zsírsavakban gazdag, jó zsírokat tartalmazó alacsony szénhidráttartalmú, remek energiaforrás, ami borkorcsolyának sem utolsó.

Hasonlóan egyszerű, de sokkal mutatósabb, ha 2-3 szelet kenyérből készített emeletes szendvicset kockázol, és az 1x1 cm-es alapú miniszendvicskéket fogpiszlálóra tűzve egy fél fej káposztába szúrkálod. Látványos, de könnyen bekapható, igazi partyétel. Az egészségességéről a „szendvics” összeállítása gondoskodik. Használj diétádnak megfelelő kenyeret (teljes kiőrlésű, gluténmentes, paleo, stb), magas hústartalmú felvágottat/kolbászt, zöldségeket, vagy akár krémeket. Na, ettől lesz igazán különleges, hisz senki nem számít rá, hogy egy ilyen apróság meg lesz kenve avokádókrémmel, vagy bármivel! Te viszont még a kockázás előtt, teljes szeletként könnyen felvihetsz rá ilyesmit is. Akkor mutat a legjobban, ha szép színes lesz. Mondjuk ha barna a kenyér, akkor lehet fehéres krémsajtszerű krém, majd valami rózsaszín (húsféle), aztán zöld, stb., mivel több emeletes, igen gazdagon variálhatod. A káposztából kiálló piszkákon lévő szendvicskék, csak úgy kínálják magukat, ezért készülj több szendviccsel és szükség esetén pótold a káposzta lukjaiból kifogyott pálcákat!

A ropi analógiájára tegyél poharakba zöldséghasábokat (répát, uborkát, zellerszárat) és hozzájuk legyenek kisebb és nagyobb tálakban is különféle krémek, amikbe ezeket mártogatni lehet. A krémek, mártogatósok készülhetnek zöldségekből (padlizsánkrém, avokádókrém, stb.), de húsféléből is (májkrém, húskrém, tonhalkrém) és tejtermékekből is (krémsajt-szerűségek, fűszeres tejföl, stb.) Ez esetben használj laktózmentes termékeket, vagy, ha lehet tejmentes, növényi, vagy tojásalapúakat, mert nagyon sok a laktózérzékeny, vagy olyan, aki csak önszántából, diétás megfontolások miatt kerüli a tejcukrot (utóbbiak általában a tejtermékeket utasítják el, így a laktózmentes nekik nem is elég, hanem növényi kell). Persze mindenkire nem lehet külön készülni, de kis figyelmesség beleférhet. A tejterméket nem fogyasztók egyébként is megszokták, hogy az ilyesmiből egyszerűen nem esznek, szóval azért nem kell kabinetkérdést csinálni ebből. Pláne, hogy nem az egyetlen fogás lesz a palettán.

Nagyon vonzó az is, ha apró szendvicskéket készítesz kiflikarkákból. Ezeket előre elkészítve, akár melegszendvicsként is felszolgálhatod, frissen a sütőbe tolva, lenyűgözve a meleg olvadó sajttal minden vendéget. Csak ha betetted sülni, ne felejtsd el, mert a tűzoltók hívása ugyan később jó sztori lesz, de most megöli a bulit. Ez pedig könnyen előfordul jó társaságban egyéb házigazdai teendők közepette. Állítsd be a telefonod, hogy jelezzen 20 perc múlva! Vagy engedd el - melegszendvicskék nélkül is perfekt lesz a party. Persze süthetsz kis pogácsákat, sós sütiket is is egészséges alapanyagokból. Ezekhez több gasztroblog kínál már receptet. A legtöbbnek a nevében is szerepel, hogy nem egy szimpla receptesblog, hanem valamilyen tematikának megfelelő recepteket találhatunk benne. Itt van például szerzőtársam, Martinka Diána blogja, melynek címe a „Diéta én így szeretlek”. Vagy Burján Szafi „Éhezésmentes karcsúság” című blogja, de a fittkonyha.com is igen beszédes nevű, jó recepteket tartalmazó oldal, ahonnan a régi ételeinknek megfelelő, de egészséges alapanyagból készülő recepteket találhat a sütögetésre vállalkozó életmódváltó. A beszédes nevűeken kívül megemlíteném még a halmaireka.blogspot.hu és az afonyamamora.blogspot.hu blogokat is, amik szintén jól használható recepteket tartalmaznak. Lesz miből csemegézni! :)

Édes és egészséges? Egyből jön a válasz: gyümölcs. Mutatós és egészséges a gyümölcsnyárs. Ehhez bármilyen idénygyümölcsöt kockázva, szeletelve húzz egymás után saslikpálcára, vagy kisebb falatokhoz fogpiszkálóra, és a káposztába szúrt szendvicskékhez hasonlóan szúrd több fél pomeloba, vagy ha találsz, sárgadinnyébe, esetleg állítsd poharakba. Ezeket a nyársakat turbózhatod a gyümölcsrétegek közé kent édesítős tortakrémmel (túró, mascarpone, főzött krém, bármi, amit szoktál), csokoládékrémmel, öntettel is. Egy-egy dióval is megbolondíthatjuk pluszban. A gyümölcsöknek szintén jó kínálási módja a gyümölcssaláta. Pont falatnyi arabokra vágott gyümölcsök tömkelege, amihez csak kis tálkákat kell kitenni. Készíthetünk a téli szezonnak megfelelően narancs alapút is, aminek a felét forralt borral/rumpunccsal felöntve rögtön egy kis házi bóléhoz is jutunk. Mindenképp gondoljunk a sofőrökre is, ne az alkoholos gyümölcs legyen az egyetlen gyümölcsünk!

A gyümölcsök mellett vendégváróként kínálhatunk süteményszeleteket, gyümölcskenyeret is, amiket esetleg egyébként is sütünk.

Egyszerű, és a hagyományosra hajazó édességek a különböző golyók. A jól ismert kókuszgolyót készíthetjük kekszmorzsa helyet zabpehelyből, vagy használhatunk lassú felszívódású kekszből készült kekszmorzsát is. A kókuszgolyón kívül mindenféle ízesítésben gondolkodhatunk, pl. darált dió és lekvár összedolgozásával készülhet zserbó golyó is, vagy natúr gesztenyemasszához adott édesítő, rumaroma, pici tejszín összedolgozásával gesztenyegolyó. Csak a képzeletünk szab határt, hogy a kókuszgolyó alapján milyen golyóbisokat gyártunk. Gyorsan, egyszerűen, nagy választékkal kínálhatunk így „hagyományos” édességet vendégeinknek.

Ugye, hogy nem is olyan nehéz az egészséges étkezés alapelveit betartani még vendégvárás esetén sem?

Jó étvágyat, jó szórakozást mindenkinek a vendégvárás mindegyikén!

Tízórais doboz: van élet a szendvicsen túl!

Sokszor okoz fejtörést, hogy mit csomagoljunk iskolás gyermekünk tízórais dobozába. Nézzünk körül, mi mindent tehetünk egy picike uzsonnás dobozba, ami egészséges, finom és garantáltan megeszi a gyerekünk!

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.