Menü

Mit eszik a vega? Mit eszik a vegán?

Aki vegetáriánus, az nem eszik húst, igen, ez eddig igaz. Ez, ami külső megfigyelőként szembetűnik. A vegetáriánusok viszont különböző meggyőződésből nem esznek húsfélét és ennek csak kis százaléka egészségügyi indok. Jóval gyakoribb, hogy az állatokra, mint a Föld bolygón rajtunk kívül élő érző lényekként tekintenek és mint ilyet, a saját érdekükben való leölésüket (még, ha direkt tenyésztett is) bűnnek tartják, és ebben nem kívánnak részt venni.

Ennek a gondolkodásnak legszélsőségesebb változata az etikai vegán, aki semmilyen állati eredetű terméket nem fogyaszt (mézet se!), mert azt az állatok kizsákmányolásának tartja. Ezért ezen elvek mentén gyakran nevezik undorítónak, gyilkosnak a húsevőket, ami többet árt a vegán mozgalomnak, mint használ. Ők a vegák szélsőségesei, ezért, ha ilyennel találkozunk, ne vonjunk le messzemenő következtetéseket!

De haladjunk szépen sorban, a legmegengedőbbtől a legszigorúbb szabályokat betartó változatokig.

*ovo- lakto- vegetáriánus: csak a húst mellőzi, tojást és tejterméket fogyaszt
*lakto- vegetáriánus: sem húst, sem tojást nem fogyaszt, tejterméket viszont igen
*vegán vagy szigorú vegetáriánus: csak növényi eredetű ételeket fogyaszt, kerül minden állati eredetű összetevőt (húst, tojást, tejterméket, sőt a mézet is!)
*nyers vegán: csak növényi eredetű táplálékot fogyaszt és azt is csak mindenféle hőkezelés nélkül (kizárólag zöldséget, gyümölcsöt, magvakat tartalmaznak az ételei), nevezik élő -ételfogyasztásnak is. 45 fok fölött denaturálódnak (mennek tönkre) az enzimek, ezért leveseket télen minimálisan fel lehet melegíteni fogyasztás előtt (mondjuk fűtőtestre téve)
*frutariánus diéta követői kizárólag gyümölcsökkel táplálkoznak (tehát uborkával, paradicsommal és avokádóval is), mely tisztító és méregtelenítő hatású étrend, így rövidtávon tökéletes méregtelenítő kúrához, hosszú távon azonban nem nyújt elegendő tápanyagot.

Láthatjuk tehát, hogy a vegetáriánus, azon kívül, hogy nem eszik húst, még sok egyéb étrendi korlátozást is sokszor bevezet, ezért, ha vegetáriánust látunk vendégül, előtte tájékozódjunk, hogy mi az pontosan, ami az étrendjébe belefér.

Ami egy igazi vegetáriánusnak viszont sosem fér bele, az a húslevesben főtt zöldség, vagy más hússal kapcsolatba lépett zöldséges raguból kiválogatott zöldség/gabonaféle. Nem fogyaszt továbbá halat sem. Ha viszont valaki azt mondja vegán, akkor tudhatjuk, hogy tisztán növényi étrendet folytat, és ételébe még tejtermék sem kerülhet. Remélem, most már mindenki tudja, hogy a vega rövidítésnek nem szinonimája a vegán, és a speciális étrendet követő ismerőseit is tökéletesen tudja majd megvendégelni.

Elsősorban a tisztán növényi étrenden lévőknek kell odafigyelni, de a mennyiségi szükségletek miatt a lakto-vegetáriánusoknak is ajánlott. Tudatosan odafigyelve viszont az állati fehérjékben megtalálható esszenciális aminosavak is bevihetőek. Ez növényi táplálékok helyes párosításával érhető el. Ezt nevezik fehérje komplettálásnak. Ami az egyikből hiányzik, az megvan a másikban. Erről a témáról korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen.

Magas fehérjetartalmú növényekről olvashatsz ebben a korábbi cikkben.

Ha pedig a fehérjedús táplálkozás alternatív módjai érdekelnek, akkor ez a cikk neked való!

A nagy teakörkép

A teafogyasztás hagyománya évezredes múltra tekint vissza.

Az a bűvös nasidoboz…

Egy zöld műanyagdoboz. Vagy kék. Szögletes, vagy kör alakú. Nem túl kicsi. Tele nasikkal. Finom és üres kalóriák. Érzelmi evés. Stressz evés. Talán többen is szenvedünk néha ettől.. Mit lehet tenni ez ellen?

Zabkása, arcradír, hajpakolás

A zab nagyon népszerű, olcsó és egészséges élelmiszerünk. Magas rost és gazdag E- illetve B-vitamintartalma mellett számos gyulladáscsökkentő anyagot is tartalmaz, a bőrnek is valóságos csodaszer, ne csak együk, külsőleg is szépüljünk tőle!

…és nem lesz unalmas a cukkini!

A cukkini rendkívül népszerű zöldségünk, kalóriatartalma elenyésző, szénhidrát benne alig, zsír szinte nulla, diétázóknak valóságos főnyeremény. Miért ne használnánk, akár édes, akár sós ételekhez?

Vitaminok hatása szervezetünkre

Vitaminokat naponta viszünk be a szervezetünkbe, akár az étrendünkön keresztül, akár vitamin-készítmények formájában. Ám így is előfordulhat, hogy némelyikből hiányt szenvedünk. Hogy melyiknek milyen hatása van, és hogyan pótolhatjuk, az ebből a cikkből kiderül.