Menü

Most mit is akartam csinálni? Avagy: agytápláló ételek

„Most hova is indultam? Mit keresek? Miért jöttem ide? Mit mondtál, melyik napot beszéltük? Hány órakor és hol találkozunk?” – Gyakori mondataim. Az okostelefonom pedig folyton emlékeztet valamire, amit nem kéne elfelejtenem. De, ha egyszer elfelejtem…mert én nem vagyok olyan okos, mint a pittyegő okoskütyü a táskámban. De akkor mit kéne tenni, hogy több mindent észben tartsak és fejlesszem a memóriámat? Enni. Agytápláló ételeket. Van ilyen, létezik? Igen.

Első körben, talán furcsán hangzik, hogy az étkezésünkkel tehetünk a feledékenységünk ellen, pedig valóban megállapítható, hogy egyes tápanyagok hatására javul az agyi vérkeringés, a memória, a koncentráló képességünk. A memória is befolyásolható az életmódunkkal, az elfogyasztott élelmiszereinkkel. Hallottam, láttam, olvastam, kipróbáltam.

Memóriazavart okozhat a rossz agyi vérkeringés, a stresszes életmód, a kimerültség, az alváshiány, a tápanyaghiány – ezek miatt is romolhat a memóriánk. Ha a probléma mögött nem betegség (Alzheimer-kór, időskori demencia, érelmeszesedés, pajzsmirigy alul vagy túlműködés) áll, az agytápláló ételek segíthetnek ezen-olvasom a világhálón.

Még főiskolás koromban szedtem vizsgaidőszakban a lecitint, pedig bevihető élelmiszerekkel is, például ha sok tojást, olajos magvakat vagy búzacsírát eszünk. Az omega-3 zsírsavak szintén áldásosak a feledékenység ellen, az olajos magvak mellett a tengeri halak bővelkednek még nagyon omega-3 zsírsavakban, ám aki kevés halat fogyaszt, szedheti halolaj kapszula formájában is.

Antioxidánsok bevitelével is sokat tehetünk a feledékenység ellen. A B-vitamin komplex bevitelére érdemes alaposan figyelni, hiányuk számos problémát, például idegrendszeri gondokat okozhat, erre a fehér és vörös húsok, tojás, halak, hüvelyesek, olajos magvak és a banán fogyasztása jelenthet megoldást, de szükséges a B-vitamin mellett az E-vitamin a C-vitamin és a folsav bevitele is. C-vitamint rengeteg zöldségből és gyümölcsből nyerhetünk, gondoljunk csak a citromra, narancsra, paprikára. Folsavra a spenót, a brokkoli és a sóska gyakori fogyasztása ajánlott, várandós korszakaimban (is) rengeteg spenótot meg tudtam enni, egyrészt nagyon szeretem, másrészt a folsavszükséglet fedezésére (is) kiváló élelmiszerforrás.

(A sóskát viszont valamiért nem szeretem.)

A flavonoid szót is gyakran hallottuk már életmóddal kapcsolatban. A flavonoidok fokozzák a vérkeringést, amitől pedig az agy oxigénellátottsága is javul, ezért is érdemes leveles zöldségeket, céklát, bogyós gyümölcsöket is beiktatni a napi menübe.

Fűszerekkel is tehetünk a memóriánkért, pedig kevesen használnak ilyen célból fűszernövényeket, azonban a zsálya, a curry, a gyömbér, a rozmaring fogyasztásával is javíthatjuk agyműködésünket.

Ha esetleg előfordul Veled, hogy elfelejtesz dolgokat, vagy ma sem találod a lakáskulcsot, nem tudod hova tetted telefont, a napszemüveged, megfeledkezel a párod születésnapjáról, akkor érdemes megpróbálni a fent említett módszereket. (De biztos, ami biztos írd fel egy cetlire, vagy állíts be telefonemlékeztetőt. Utóbbi jobb, mert a cetlit sem fogod megtalálni.)

Magyarországi nemzetiségek konyhája – Horvátok

A Magyarországon élő nemzetiségek közül a következő, amelynek konyhájával megismerkedhetünk, a horvátoké. A népszerű ételeket a legtöbben ismerik, de nem árt, ha ezeket otthon is el tudjuk készíteni.

Ha nyár, akkor leves

A kánikulában mi sem esik jobban, mint egy hűsítő, jéghideg ital, viszont enni is kell valamit. Miért is ne lehetne mindkettőt egyszerre?

Anya, ne dobd ki!

Egy kisebb lakás berendezése mindig nagy kihívást jelent, de néha csak egy kis tértisztítás, szelektálás és ötletesség kell ahhoz, hogy otthonunkban mindig rend legyen.

Magyarországi nemzetiségek konyhája – Görögök

A görögök nem nagy számban élnek itt, ők is nagyjából egyetlen településen és környékén. Noha ma már legtöbben magyarul is ugyanúgy, vagy jobban beszélnek, mint görögül, a konyhaművészetükben megőrizték az anyaország ízeit. Ebből következik egy kis válogatás.

Egészséges édesség

Ki ne álmodna egy olyan nassolnivalóról, amely egészséges, gyógyító hatása van, finom is és még édességnek is nevezheti? Az édességek igen csábítóak tudnak lenni, az emberek pedig olykor-olykor el is csábulnak, és a kosarukba teszik vásárlás közben a nyalánkságokat.