Menü

Mit sportoljak? – III. A futás

A futás, mint sport az évtizedek során elkíséri a fogyni vágyó tinédzsereket és a fittségre vágyó nyugdíjasokat is. Akinek még mindig van kétsége, miért éri meg ezt választani, most választhat a listából egy indokot, amiért elkezdi.

1. Mert nincs időhöz kötve

Akármilyen munkát is végezz, biztosan lesz fél órád este arra, hogy kicsit kimozdulj, ez a fél óra pedig pont elég arra, hogy egy kis futással karban tartsd az izmaidat és ízületeidet.

2. Mert közben kikapcsolhatod az agyad

Ha stresszes napjaid vannak, a futás remek lehetőség arra, hogy kizárd a külvilágot. Vár még rád három üzleti megbeszélés? Esetleg egy témazáró vagy egy vizsga? Amikor futsz, tegyél be zenét, vagy csak hallgasd a külvilág hangjait, és felejts el minden mást! Hidd el, hosszú távon jót tesz ez a fél óra belső csend.

3. A tüdőkapacitásodat növeli

Futás közben a helyes légzés az egyik kulcspont, hiszen ha a tüdőd nem bírja, te sem fogod bírni. Ezért érdemes fokozatosan rászoktatnod a tüdődet a nagy igénybevételre, így idővel nagyobb távokon sem lesz gond a légzéssel, vagy hogy beszúr a tüdőd.

4. Jobban égeti a zsírt, mert fokozatosan felpörgeti a pulzust

Ahhoz, hogy a test ne a májban található tartalék tápanyagokat bontsa, legalább 20-30 percig emelkedett pulzusszámot kell fenntartani. A zsír bontása csak ekkor kezdődik meg. Erre a futás rendkívül alkalmas, feltéve, hogy folyamatosan mozgásban maradsz.

5. Nem kell hozzá komoly felszerelés

Elég, ha van egy régi szabadidőnadrágot egy kopottabb pólóval, és egy rendes sportcipőd, és már mehetsz is ki az utcára. Ha nincs a településeden futópálya, egy ritkábban járt utca is megfelel a célnak. A lényeg a mozgás, és hogy élvezd.

A nagy kávékörkép – 1. rész

Ha unod a gyors instant kávékat, és kipróbálnál valami újat, érdemes előtte tisztában lenni néhány alapfogalommal.

Hogyan ne legyél éhes

Nem kell éhezni. Nem kell koplalós fogyókúrákkal gyötörni magunkat. Nem kell éhesnek lenni, nem kell egyoldalúan étkezni. Aki koplal, az az egészségével játszik. Vajon mely trükkökkel kerülhető el a nassolás?

Így viselkedj edzőteremben!

Kaptál edzéstervet, vettél edzőruházatot, van időd, kialakítottál egyfajta napirendet, esetleg társaságod is lett, - pár barátod vagy barátnőd, aki elkísér-, minden adott egy kiadós edzéshez, figyelsz a megfelelő étrendre, minden megvan! Vagy mégsem?

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?

A foci a konyhában kezdődik?

A mai sztárfocisták étrendje szigorú elvekre épül. A sporttáplálkozás fejlődött, a klubok már nemcsak dietetikusokat, hanem “teljesítményséfeket” alkalmaznak, akiknek az a feladatuk, hogy győztes formát és magas teljesítményt segítő fogásokat készítsenek a csapatoknak, s egyre nagyobb figyelmet kapnak a mérkőzések utáni gyulladáscsökkentő ételek is.