Menü

A mérleg a barátunk? (Nem)

Egy ideje már nem vagyunk jóban. Nem szeretek vele konfrontálódni. Csak elszomorít, ha meglátom. Jobb, ha nem is találkozunk. Férjem szerint nem volt rám jó hatással. Furcsán viselkedtem közelében. Sokat aggódtam és idegeskedtem miatta. Hisztis is voltam. A mérleg már nem a barátom. Na és neked?

Emlékszem, volt idő, mikor folyton a mérlegen ugráltam. Reggel, este, evés előtt, evés után, futás után, zokniban, zokni nélkül... Három mérlegem is volt akkoriban, biztos, ami biztos alapon. A rabja voltam. Mindháromnak. Nyaralásra is elvittem, mikor a férjem lebeszélt, betettem a tudta nélkül a bőröndbe. El se tudtam képzelni az életemet a folyamatos és idegtépő súlykontroll nélkül. Pedig akkor megjegyzem, ráadásul 5-6 kilóval kevesebb is voltam, mint most. (De örülnék most annak a súlyomnak, ami akkor zavart) Volt, hogy a férjem eldugta előlem, ekkor hisztis voltam és agresszív.

Aztán egy fél éve - éve észrevettem, hogy szépen lassan leszoktam erről az állandó mérlegelésről. Talán, mert nem is volt kedvem előhúzni az ágy alól. Tudtam, hogy nem tetszene, amit látok. Éreztem, hogy mindig csak bűntudatot okoz, ha ráállok, pedig amit mutat, az csak egy szám. Egy szám, ami valójában nem jelent az égvilágon semmit. Az égvilágon semmit!

A mért súlyod számos tényezőn múlik, nem mindegy, hogy a víz, a zsír vagy az izom milyen arányban teszik ki a mért kilogrammot. Nem mindegy, hogy egy nőnek a ciklusa mely részében történik a súlymérés, hogy melyik napszakban nézzük, hiszen a nap különböző szakaiban mást és mást mutat. Függ attól, hogy mennyit iszunk, voltunk-e aznap vécén, izzadtunk esetleg, fáradtak vagyunk és keveset aludtunk, vagy kipihentek. Ezek mind befolyásolják azt a nyamvadt számot, amit látsz.

Ha sokat sportolsz, erősítesz, akkor valószínű - jó esetben - izmosodsz is. Mivel az izomszövet sűrűbb, vagyis nehezebb, mint a zsír, ezért a mérlegen nem látszik súlycsökkenés, sőt előfordul, hogy inkább súlynövekedést tapasztalhatsz. Aki vékony vagy normális testalkattal áll neki az edzésnek, akár 5-10 kilóval is többet mutathat alatta a mérleg, miközben az alakja ezerszer jobban fog kinézni. Érted már miért utálom azt a számot, amit mutat a mérleg?

Ismerek olyan fitneszedzőt, aki 55 kilóról közel 70 kilósra gyúrta ki magát és elképesztően jó formában van! Komolyan! Persze az egésznek a fordítottja is igaz! Ha koplalunk, izmot veszítünk, miközben a zsír megmarad, szóval ilyenkor se örülj a mérlegnek! Ha úgy mutat kevesebbet, hogy egy egészségtelen és szélsőséges diéta miatt koplaltunk, akkor izomtömeget vesztettünk. Ennek csak hiánybetegségek, pajzsmirigy alulműködés, vitaminhiány, fáradékonyság, ingerlékenység, rossz közérzet és egy sor más egyéb nyavalya lesz az eredménye, következménye. Ne akard ilyen áron azt a számot látni, amit valamiért kitaláltál és célul tűztél ki magadnak. Attól mert kevesebbet mutat a mérleg, nem biztos, hogy egészségesebb is vagy.

Voltam szülés és szoptatás után csontsovány 47 kg, hurrá lefogytam, csak aztán hamar jöttek a bajok, hiánybetegségek, hajhullás, menstruáció elmaradása, s sok minden más, amit annak köszönhettem, hogy vitaminhiányosan étkeztem, egyoldalú diétákat követtem és mindezek mellett rengeteget sportoltattam a tápanyaghiányos szervezetemet. Nem szabad! Most tíz kilóval több vagyok, mint akkoriban, de valójában nem is tudom mennyi a pontos súlyom, mert nem mérem. Sokáig a férjem nem hitt nekem, mikor azt mondtam, nem állok mérlegre hónapok óta. (pedig megnézheti az ágy alatt, momentán tök poros). Véleményem szerint a sportos az új trendi. Ne vékony akarj lenni, hanem formás. Törekedj arra, hogy fitt legyél, hogy megszeresd a sportot, s ezáltal több önbizalomra, önfegyelemre, magabiztosságra is szert tehess. Erről meg egy mérleg semmit sem tud.

Nem azt mondom, hogy ne törődj a súlyoddal, hiszen ha túlsúlyos vagy, muszáj életmódot váltanod, de nem az a 2-3 kiló számít, amin hisztizel, amitől mi nők folyton meg akarunk szabadulni. Sportolj, egyél mértékletesen, aludj eleget, igyál sokat, ügyelj az alacsony zsír-, és szénhidráttartalmú étrendre, a magas fehérjebevitelre, s így az izmaid megkapják azokat az építő tápanyagokat, amikre a testednek szüksége van. Légy vidám és felejtsd el a mérleget. Tudod miért? Azért, mert te több vagy, mint egy szám!

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

A bemelegítés elengedhetetlen fontossága

Miért kell bemelegíteni edzés előtt? Hogyan kell ezt végezni? Mit veszítesz, ha kihagyod? Remélem ez a cikk segítséget fog nyújtani abban, hogy ne ész nélkül kezdj neki az edzésnek.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Motivációs tippek téli futáshoz

Mint sok minden másnak az életben, a futásnak is egyik legfőbb alapját képezi a motiváció. Sport nélkül nehezen létezik kiegyensúlyozott étrend is, mivel ez a kettő kéz a kézben jár. Télen még nehezebb elindulni, mert hideg van és sötét, ráadásul esik a hó. Hogyan lépjünk mégis ki az ajtón?

Nátha kezelése gyorsan

Tél van, és a változékony időjárás ellenére többnyire hideget tapasztalhatunk a napi sétáink során. Amivel semmi gond nincs, egészen addig, míg meg nem jelenik az ismerős vörös folt az arcunkon, amit az orr folyás okoz, és el nem kezd rázni a hideg a fűtött szobában is. A téli náthán mindenki szeretne minél hamarabb túlesni. Mutatunk pár örök érvényű tippet.