Menü

Miért hízunk télen és mit tehetünk ellene?

A tél nem egy napsütéses és vidám időszak. Persze vannak, akik kedvelik a telet, napfényes téli délutánokat és napsugaras januári reggeleket, de valójában kevés, aki nagyon szereti a telet. Sajnos a többségnek hiányzik a napsütés, hideg és sötét van. Nem sok mindenhez van kedvünk és lelkesedésünk. Gyakran vagyunk náthásak, rosszabb a hangulatunk. Pláne, ha észrevesszük, hogy kicsit vágja a farmer a derekunkat.

A téli hónapokban hajlamosabbak vagyunk a hízásra. Ez sajnos tény. Oka valahol abban keresendő, hogy az ősi időkben ez a télen növesztett plusz zsírréteg a túlélés része volt, védelmet adott a hideggel szemben. Sajnos manapság nem nyugtat meg bennünket ez a megközelítés. A téli súlygyarapodásnak több oka is lehet, például, hogy kevesebbet vagyunk szabad levegőn. Hideg van, sötét van, nem csoda, ha nem motivál a kinti lét, a téli sport, kényelmesebb bekuckózni és puha takaró alatt tévét nézni, közben esetleg nasolnivalót majszolni, mint futni menni, tehát egyszerű a képlet: kevesebb mozgás, több evés, és máris felszalad pár kiló. Megoldás nélkül ezek a sorok csak okoskodásnak tűnnek, a javaslatom ezekre egy kis kinti mozgás, például egy nagyobb, hosszú séta, vagy egy kis kocogás. Tudom, hogy nagyon nehezen indulunk el, de utána szinte újjászületik az ember, arról nem is beszélve, hogy futás közben egyáltalán nem fázunk ellenben kalóriát égethetünk. Ha valaki nem szeretne a hidegben tartózkodni, annak javaslatom a konditerem. Vegyünk bérletet és álljunk neki. A netről számtalan edzésvideót megtalálunk hozzá, vagy kérjük szakember, személyi edző segítségét.

Ha még a teremig sincs kedvünk elvánszorogni, akkor pattanjunk szobabicajra, vagy keressünk egy kis tornavideót a neten.

A nassolás a másik veszélyforrásunk. Tele a december ünnepekkel, a február a báli szezonnal, jó társaságban kevesen mondunk nemet a szendvicsekre, pogácsákra, sós rágcsikra, mogyoróra, édes süteményekre, s mindezek mellé a rettentően hizlaló alkoholra. Társaságban hajlamosak vagyunk többet enni. Az én módszerem erre egy tálca egészsége szendvics, szénhidrátcsökkentett magvas kenyérrel, csirkemell sonkával, light sajtszeletekkel és cukormentes mustárral, majonézzel, ketchuppal. Ha bálba megyünk, ilyesmit viszek, e mindig van a táskámban fehérjeszelet, vagy cukormentes müzli, nem ritkán még egy shaker is a turmixommal. De volt már lagziban a retikülömben saját magam sütötte diétás keksz vagy cukormentes csoki is. Lehet, hogy első olvasatra ez kellemetlen vagy nem illendő szokásnak tűnik, de az is kellemetlen, mikor a tavaszi kabátunkat nem tudjuk összegombolni a hasunkon.

Alvásproblémák is okoznak nagyobb étvágyat, ezáltal hízást. Nem jó későn ágyba kerülni, sokáig fent maradni, hajnalig netezni meg chatelni, az éjszakai alvás alatt nagyon sok fontos hormon működik, ha nem hagyjuk őket tenni a dolgukat, felborul a ciklus, rosszkedvűek, levertek és éhesek leszünk. Aludjunk el jóval éjfél előtt.

Téli depresszió. Biztosan van, aki átélte már, nyilván nem kellemes és nem egyszerű kilábalni belőle. Én általában a januárt szenvedem meg, ebben a szürke és unalmas, ünnepek utáni depresszív téli hónaphoz nem csoda, ha nincs túl nagy kedvem. Ekkor szoktam többet magammal foglalkozni, többet olvasni, sokat sportolni, szem előtt tartva a nyári formát, vagy főzőcskézni. A családdal is ilyenkor még több programot találunk ki, megpróbálunk nem otthon unatkozni hétvégén a gyerekekkel, hanem elmenni valahova. Ekkor lehet moziba, játszóházba menni, vagy ha gyönyörű havas az idő, hógolyózni, szánkózni. Jobb kedvre derít a tervezés is, ki lehet találni akár egy tavaszi programot, akár a nyári nyaralást, helyeket böngészni a világhálón, tervezni, szervezni, ettől a lelkesedésünk is megjön.

A téli hónapokat is át lehet vészelni hízás és depresszió nélkül, csak ezekben a hónapokban (is) egy picit több aktivitást, kevesebb nassolást és egészségesebb étkezést kell folytatni.

Több, mint futás

Fuss, hogy segíts! Mit is jelent az, hogy jótékonysági futás?

Hogyan gyógyítanak és tanítanak minket az állatok?

Egy 2004-ben készült híres tanulmány kimutatta, hogy a szociális kapcsolataink dramatikus mértékkel estek vissza. Valójában a magány az első ok, amiért az emberek terápiára kezdenek járni. A New York Times „a magány járványának” hívja a jelenséget. A magánynak viszont számos utóhatása van, többek között az élethosszt is csökkentheti.

Többet mozgunk, egészségesebben eszünk, tudatosabban fogyasztunk alkoholt

Az egészségtudatosság lassan, de nő, és a cégek egy része is határozottan igyekszik a fogyasztói kultúra tudatos alakítására. A statisztikai adatok szerint egyre többet mozgunk, egészségesebben táplálkozunk, és egyre tudatosabban fogyasztunk alkoholt. Míg Nyugat Európától még kicsit elmaradunk jó pár életmóddal összefüggő tényezőben, addig az alkoholfogyasztás terén már hasonló trendeket láthatunk. Jó hír: a fiatalkorúak esetében még még látványosabb a pozitív elmozdulás.

Spórolás kicsi ráfordítással

Az embert a betegségeken és a kötöttségeken túl a legjobban az anyagi helyzete aggasztja. Az elsődleges szempont minden munkavállalásnál, hogy megfelel-e az anyagi stabilitásra való törekvésünk céljára. És ez sokszor nem egy egyszeri kérdés, hanem minden nap feltesszük. Ezért is fontos, hogy az általunk nehéz munkával megszerzett pénzt tudatosan adjuk ki a kezünkből. Ennek a kiadásnak a számontartására és megfékezésére pedig számos módszer van.

Bohócdoktorok

Egy betegség, kórházban tartózkodás vagy egy fájdalmas beavatkozás gyakran próbára teszi a gyerekek, és a felnőttek lelki erejét. A humor és a nevetés éppen ezekben a helyzetekben tud segíteni. De kik azok a bohócdoktorok?