Menü

Miért fontos a gyerekeknek az ebéd utáni alvás?

A délutáni alvás különösen gyermekkorban nagyon fontos. Helytelen az a szülői hozzáállás, hogy „ha nem alszik délután, majd jobban alszik éjjel”, ellenkezőleg, a rendszeres, kiegyensúlyozott délutáni alvás hozzájárul a minőségi éjszakai alváshoz.

A nappali alvás egyáltalán nem elhanyagolható, ugyanolyan fontos, mint az éjszakai, mert a gyerekek nem bírnak egész nap fent lenni, 10-12 órát ébren maradni, ha nem alszanak nappal, fáradtak és nyűgösek lesznek délután. Az idegrendszerük még nem elég érett és a túl sok ingerre elfáradnak, szükségük van a délutáni szunyókálásra, a megfelelő fejlődésük érdekében.

Az a kisgyerek, aki nem alszik délután, nyűgössé, nyugtalanná válik, és hiába lesz fáradt estére, annyira kimerülhet, hogy mégsem fog tudni könnyedén elaludni.

Egy éves korig a kicsik még kétszer is alszanak egy nap, délelőtt és délután is, majd egy - másfél éves kor körül a gyerekeknek már elegendő lesz az egyszeri délutáni alvás is, de természetesen az igények eltérhetnek, minden gyerek más és más. Van akinek délután egy órányi alvás is elég, mások akár 3 órát is pihennek, mindegyik teljesen normális.

Sok kisgyerek 4-5 éves kora után már nem igényli a délutáni alvást, de a legtöbben egészen iskolás korig pihennek egyet ebéd után. Azok a gyerekek, akik bölcsődébe vagy oviba járnak, általában alszanak napközben, ugyanis a közösségben hozzászoknak az alvási rutinhoz, mert ott ez is a napirend része.

A délutáni alvást érdemes ebéd utánra időzíteni, kevés játékkal ebéd után átvezetni a délutáni alváshoz a gyermeket. Mivel az emésztés hatására mindenki kicsit elálmosodik, így talán könnyebb dolgunk van.

Közvetlenül ebéd után én még nem tettem le a gyerekeimet aludni, mert a túl korai lefektetés esetén még nem voltak elég álmosak, ha pedig túl későn mentek ágyba, akkor túlpörögtek, szintén nem jó, arról nem is beszélve, hogy ha későn alszik el a kicsi, akkor az esti elalvással lesznek gondok, ezért lehetőleg úgy alakítsuk ki a szokásokat, hogy az alvás ne nyúljon bele 16 óra utáni, délutáni időszakba.

Amikor a fiaim aludtak, én nem tettem „zajmentessé” az életünket, a nappali zajok, hangok, halkabb beszélgetések mellett is tudtak pihenni a gyerekeim, hozzászoktak ehhez, így el tudták különíteni a nappali alvást az éjszakaitól.

Sok gyerek megpróbálja kikerülni a délutáni alvást, gyakran előfordul, hogy ellenkezik, ám 4 éves kor alatt mindenképp fontos az idegrendszer optimális fejlődéséhez, legyünk ebben következetesek.

Ahogy nő csemeténk, úgy változik alvásigénye, 4-5 éves kor felett már kezeljük kicsit rugalmasabban a napközbeni alvást, hiszen lehet, hogy kevesebb pihenés is elég a gyermekünk számára, iskoláskor közeledtével pedig már el is hagyhatjuk a délutáni szunyókálást.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.