Menü

Készségfejlesztő játékok fontossága

Szülőként az egyik legfontosabb dolog az életünkben a gyermekeink egészséges testi és szellemi fejlődése. A legjobb, ha a kicsik játszva tanulnak, ehhez pedig törekedni kell arra, hogy mindig az életkoruknak megfelelő játékokkal játsszanak, melyek nem csak szórakoztathatnak, hanem fejleszthetnek is. Hogyan fejlesztenek a készségfejlesztő játékok és miért fontosak?

A fejlesztő játékok általában 5 fő képesség területet fejlesztenek: motoros képességeket, értelmi képességeket, érzelmi-akarati, szocializációs és anyanyelvi képességet.

A nagymozgás és a finommotorika fejlesztése szinte alap, hiszen gyermekeink mindig mozgásban vannak, ezek a játékok pedig hozzásegítik őket a megfelelő fejlődéshez.

Az egészen kicsiktől a nagyokig léteznek már olyan mozgásfejlesztő játékok, amelyek az egyensúlyozás képességét fejlesztik. Az egyik legrégebbi és legismertebb fejlesztő játékunk a hinta, nem véletlen népszerű töretlenül a gyerekek körében, de említhetném a mászókát, játszótéri létrás mászókás játékokat.

Mozgás közben könnyen tanulhatók az irányok is, mely a térbeli tájékozódás miatt fontos. Játékos feladatok és mondókák közben megtanulhatják merre van a jobbra, balra, fent, lent. A motoros képességek közé tartozik a finommotorika is, ez segíti a későbbi helyes ceruzafogást, ezzel tudnak vágni, helyesen tartani az ollót, színezni, festeni, gyurmázni, később varrni.

Ezekre a készségfejlesztő játékokra az iskolaérettség miatt van szükség.

Az értelmi képességek fejlesztésére szolgálnak a képzeletet, emlékezetet megmozgató játékok, remek alternatíva rá – és minden gyerek szereti – a memória játékokat. A színek és formák megismerésében, felismerésében a különféle formajátékok segítenek, melyek megfelelő beillesztésével megtanulhatják a gyerekek a különböző színeket és formákat már egészen kicsi kortól.

A nagyobbak szellemi fejlődését a logikai játékok segítik és fejlesztik, számtalan társasjáték van ma már piacon.

Rengeteg olyan készségfejlesztő játék is van, ami az érzelmi-akarati élet fejlődését segíti.

Tapasztalatom az, hogy a bölcsőde és az óvoda is nagyon sok fejlesztő foglalkozást biztosít a gyerekek számára, ahol a szocializációs készségeik is fejlődnek, hiszen kisebb csoportokban sajátítják el a szabályrendszert, a napirend betartását és menetét. Itt építenek ki először barátságokat. Tény, hogy nagyon sok segítséget ad a bölcsőde és az óvoda, de ez nem mindig elegendő, így szülőként nekünk is be kell kapcsolódni ebbe a fejlesztő folyamatba és játszani kell gyermekeinkkel.

A játék fontos szerepet tölt be gyermekeink életében, hiszen ők a játékok során érnek és fejlődnek. Ezért fontos, hogy szülőként gondosan válogassuk meg gyermekünk játék tárát. A készségfejlesztő játékoknak nagy szerepük van a személyiség fejlődésében.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.