Menü

10 ok, hogy miért sportoljunk

Miért érdemes mozogni? Persze, fontos az egészségünknek, meg formásabbak is leszünk tőle... Na de itt van tíz valóban fontos érv, amely kimozdíthat Téged is - szó szerint, és motiválhat a sportolásra.

Hisz számtalanszor hallottuk már: „Az edzés pozitív hatással van a szervezetre.” Mit jelent ez valójában? Azt, hogy a fizikai fejlődés nem csak a testedre hat, hanem a mentális állapotodra is. A rendszeres mozgás hozzásegít, hogy az élet minden területén a maximumot hozhasd ki magadból, legyen szó munkáról, családról vagy akár az általános közérzetedről.

Ha edzeni hívnak, hányszor használod kifogásként, hogy fáradt vagy? A listánk bebizonyítja, ha rávennéd magad egy kis mozgásra utána sokkal éberebbnek és energikusabbnak éreznéd magad. Visszaszámlálás indul!


Fordítottan arányos: lehet, hogy elfáradsz a testmozgástól, mégis energikusabb leszel tőle

#10 Állóképesség magas fokon
Azok, akik rendszeresen sportolnak, bizonyítottan energikusabban vágnak neki a napi teendőknek. Hogy miért? Pár heti rendszeres testmozgás után erősebbé válik a szívizom. A szív lassabban és erősebben ver, így több vért tud kipréselni egy-egy összehúzódás során, vagyis ahhoz, hogy például a végtagokba ugyanannyi vért juttasson, nem kell olyan gyorsan vernie, mint korábban.

#9 Pihentető alvás
A mozgás és alvás viszonyát tanulmányozó kutatások még frissek, de máris fontos összefüggéseket tártak fel. A vizsgálatok kimutatták, hogy heti 2-3 alkalommal végzett 20 perces, közepes intenzitású edzés nemcsak, hogy segít könnyebben álomba merülni, de az alvás minőségét is javítja. Csak arra ügyelj, hogy ne közvetlenül lefekvés előtt sportolj, mert azzal éppen ellenkező hatást érsz el.

#8 Felturbózott immunrendszer
Számos tanulmány kimutatta a rendszeres mozgás immunrendszer erősítő hatását. Sportolás közben emelkedik az ún. makrofág sejtek száma a keringésben. Ezek a sejtek baktérium- és vírusölő tulajdonságukról ismertek. Egy másik elmélet szerint a mozgás során végbemenő testhőmérséklet-változás és a terhelés gátolja a baktériumok szaporodását.

#7 Mentális energia
Az agy vér- és oxigénellátása szintén nő az edzésnek köszönhetően, így logikus, hogy a sport pozitív hatással van a memóriára, koncentrációra és reakcióidőre. Ezt támasztja alá annak a kutatásnak az eredménye is, ami a rendszeresen sportoló és a mozgásszegény életvitelt folytatók képességeit hasonlította össze[1].

#6 Viszlát, szorongás és depresszió!
Amellett, hogy a testedzés emeli a szervezet endorfinszintjét, az edzés valójában folyamatos pozitív „stressz” a szervezet számára. Ha mind a gyakoriság, mind az intenzitás megfelelő, akkor az agy alkalmazkodik ehhez a visszatérő stresszhez és megnöveli a stresszválaszban résztvevő noradrenalin és a szerotonin termelését. Mindkét anyag antidepresszáns hatású, vagyis ha valaki rendszeresen sportol, annak olyan hatása lesz, mintha mellékhatások nélküli gyógyszert szedne, vagy mintha be lenne oltva stressz és depresszió ellen.

#5 Örömszerzés az egekig
A rendszeres mozgás növeli a szexuális vágyat, aktivitást és az élvezetet. A sport pozitív hatással van a szimpatikus idegrendszerre, ami többek között a szervek vérellátásáért felel, így biztosítja a megfelelő dinamikát éles helyzetben.

#4 Az örök fiatalság
A mozgás nem csak a csontozatra gyakorol pozitív hatást, hanem a bőrre is. Sportolás közben a megnövekedett véráramnak köszönhetően több oxigén és tápanyag jut a szövetekbe. Az ott felgyülemlett káros anyagok kiürülnek, gyakorlatilag egy méregtelenítési folyamat megy végbe. Az oxigén segíti a természetes kollagénképződést is, amitől még feszesebb lesz a bőröd. Ugye milyen jó lenne búcsút inteni a narancsbőrnek?! Irány a terem!

#3 Jöhetnek a pozitív függőségek
Az agy az öröm minden megélt formáját egy dopamin nevű anyag kibocsájtásával jutalmazza. Sajnos hajlamosak vagyunk dopaminfüggővé válni, legyen szó ételről, alkoholról, drogokról vagy sportról. A jó hír az, hogy a káros szenvedélyek által kiváltott dopamintermelés kiváltható a sport által, így az egészségtelen örömforrásokat sikerrel válthatja fel a mozgás, tehát könnyen mozgásfüggővé válhatsz.

#2 Önbizalom-turbózás
Kevés olyan üdítő érzés van, mint nyugtázni, hogy egy újabb határaidat feszegető edzésen vagy túl. Gondolj bele, milyen büszkeség tölt el, ha pár hét távlatából visszatekintesz az első próbálkozásaidra és a jelenlegi önmagadra! Edzésről-edzésre közelebb kerülsz az áhított alakhoz, míg végül a külső éned hűen tükrözi a belső magabiztosságod. Ennél jobban semmi nem segít hozzá az egészséges testkép kialakulásához.

#1 Változatosságot visz a hétköznapokba
Ha nem tudod, hogy pontosan milyen mozgásfajta illik hozzád, akkor van számodra egy tippünk: ne kötelezd el magad egy sport mellett. Próbálj ki minél több dolgot, az újhullámos trendek (hot iron, aqua fitness, kangoo) és a hagyományos sportok (foci, falmászás, jóga, lovaglás, salsa) közül is. A Sportkártyával könnyű dolgod lesz, mert országszerte közel 400 különböző helyen sportolhatsz. Az edzés végét pedig koronázd meg egy kellemes szaunázással vagy egy pihentető masszázzsal.

Évek óta hallgatod, de most már tudod is, hogy melyek a rendszeres mozgás testedre és elmédre kifejtett hatásai. Ne keresd tovább a kifogásokat, ideje elkezdeni tenni az egészséges életért!

További információ: Sportkártya blog . Facebook.com/sportkartya

Újévi fogadalmam: futni fogok!

Az újév beköszöntével számtalan ember dönt úgy, hogy az újesztendőben egészségesebben fog élni és elkezd sportolni. A legnépszerűbb jelzőt e terén a futás vívta ki magának. Igen gyakori választás! Nézzünk meg pár praktikát, hogy mire kell odafigyelni a kezdetekben.

10. 000 lépés naponta az egészség kulcsa?

Azt gondolhatjuk, hogy 10.000 lépést mi is mindennap megteszünk. De vajon ez valójában így van? Honnan ered ez a szám? Ha megteszünk 10.000 lépést garantáltan egészségesek leszünk, vagy fogyni fogunk? Talán mégis van olyan módszer, ami nagy anyagi- , és energiaráfordítás nélkül is egészségesebb életet eredményez? Most kiderül...

Téli sportok veszélyei

A tartósan hideg időben a téli sportok szerelmesei mindennél jobban vágynak arra, hogy kedvenc téli sportjaikat űzhessék. Ahogy a nyári sportszezonnak is megvannak a maga feltételei, úgy a téli edzésnek is számtalan betartandó szabálya figyelmeztet arra, hogy kellő óvatossággal járjunk el.

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Januári mérlegelés és a következő lépések

Odafigyeltél, mégis 2-3 kg plusszal zártad az ünnepi időszakot? Ezt egyrészt tök igazságtalannak érzed, másrészt kérdéses, hogy lesz ebből 5 hónap múlva strandforma? Kétségbeesés, kapkodás helyett nézd meg, meg mi törtélnhetett, és hogy tudod kompenzálni ezt az időszakot!