Menü

Változni akarsz? Így érdemes elkezdeni a sportolást!

Ma már mindenféle információ elérhető az interneten keresztül, a helyes táplálkozásról, és a különféle mozgásformák, illetve gyakorlatok helyes kivitelezéséről is. Mégis sokféle buktatója lehet, amikor laikus módon elkezdünk például edzeni.

Mit érdemes alaposan átgondolnunk magunkban, mielőtt sportolni kezdenénk?

A cél meghatározása alapvető fontosságú, fogyni szeretnénk, izmosodni, vagy egészségünk érdekében szeretnénk rendszeresen sportolni. Lehet többféle motivációnk is az edzésre, a lényeg, hogy sohasem elvont, ideál fizikumokat kell alapul vennünk (hacsak nem ezzel szeretnénk foglalkozni, és mondjuk testépítők akarunk lenni). Önmagunkból kihozni a legjobbat egy reális cél, persze ehhez ismernünk kell adottságainkat, és fel kell mérnünk az aktuális lehetőségeinket. Csalni ezen a területen nem tudunk, csak annyit érhetünk el, amennyit beleteszünk. Vagyis érdemes már az elején tisztáznunk, mennyit tudunk rászánni saját fejlődésünkre. Ez alatt nemcsak az anyagi befektetést kell érteni, hanem az energiát, az időt is. Továbbá még fontos átgondolnunk a lehetséges korlátokat és az előzményeket, vagyis hogy milyen eddigi tapasztalataink vannak és milyen az aktuális erőlétünk.

Mindezeket azért fontos az elején tisztázni, hogy valóban reális, megvalósítható célokat tűzzünk ki, ezzel motivációnkat is tartósabbá tehetjük. Vannak olyan emberek, akik rendkívül fegyelmezettek és képesek önállóan is kitartóan, eredményesen edzeni. A szakemberek tapasztalata azonban az, hogy az emberek többségének szüksége van egy szakértő támogatására, két fő szempontból: az egyik a motiváció, a másik az intenzitás fenntartása érdekében.

Ha most a konditermes edzéseknél maradunk, fontos látni, hogy a legtöbben az izomépítésre koncentrálnak, az állóképesség fejlesztése háttérbe szorul, pedig az több szempontból is kívánatos lenne. Ezért is jó, ha van lehetőségünk szakember segítségével edzeni, hiszen akkor biztosan nem tolódnak el az arányok a kardió és az erősítés között.

A honnan indulunk kérdés nemcsak testsúlyunkat, vagy edzettségi állapotunkat jelenti, hanem azt is, hogy milyen adottságaink vannak, milyen alaktípusba tartozunk. Ennek felmérése, nagyon jó iránymutató tud lenni. Ebben is segítségünkre lehet egy szakember, vagy egyéb fórumokon is tájékozódhatunk róla.

Röviden arról van szó, hogy van 3 fő alaktípus: ektomorf, mezomorf, és az endomorf. A típusok persze kevert módon vannak jelen, ráadásul egyéni sajátosságokkal színezve. Vegyünk egy példát! Az ektomorf típusba a vékony, hosszú csontozatú emberek tartoznak. Róluk lehet tudni, hogy gyors az anyagcseréjük, éppen ezért bár az egészséges táplálkozás az ő esetükben is fontos, diétázniuk nagy valószínűséggel nem kell, és például kevésbé kell odafigyelniük a szénhidrátbevitelre. Az endomorf típusba tartozóknak pedig pont ellenkezőleg, kulcsfontosságú a diéta, megfelelő étrend nélkül nem tudnak eredményt elérni. Ezenkívül még beszélhetünk az úgynevezett fejlődési rátáról is, mely szerint vannak A-alakú és V-alakú emberek. Bár tisztán egyik típusról sem beszélhetünk, példának okáért elmondható, hogy a V-alkatú emberekre felsőtest dominancia jellemző. Ez azt jelenti, hogy a felsőtestükre könnyebben szednek fel izomtömeget, de az elhízás is ezt a területet érinti inkább.

Az említett példák csak szemléltető jellegűek. A lényeg, hogy nagyjából ismernünk kell a testünket, az adottságainkat, és persze személyiségünket is ahhoz, hogy reális célokat tűzzünk ki, amikor elkezdünk edzeni.

Hogyan ne legyél éhes

Nem kell éhezni. Nem kell koplalós fogyókúrákkal gyötörni magunkat. Nem kell éhesnek lenni, nem kell egyoldalúan étkezni. Aki koplal, az az egészségével játszik. Vajon mely trükkökkel kerülhető el a nassolás?

Így viselkedj edzőteremben!

Kaptál edzéstervet, vettél edzőruházatot, van időd, kialakítottál egyfajta napirendet, esetleg társaságod is lett, - pár barátod vagy barátnőd, aki elkísér-, minden adott egy kiadós edzéshez, figyelsz a megfelelő étrendre, minden megvan! Vagy mégsem?

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?

A foci a konyhában kezdődik?

A mai sztárfocisták étrendje szigorú elvekre épül. A sporttáplálkozás fejlődött, a klubok már nemcsak dietetikusokat, hanem “teljesítményséfeket” alkalmaznak, akiknek az a feladatuk, hogy győztes formát és magas teljesítményt segítő fogásokat készítsenek a csapatoknak, s egyre nagyobb figyelmet kapnak a mérkőzések utáni gyulladáscsökkentő ételek is.

Búcsúzz el a jojó-effektustól!

Manapság sokan kezdenek bele pár napos, hetes sanyargató diétába a siker reményében. Viszont mint mindennek, ennek is böjtje van. A gyors, rövid idő alatt elért testsúlycsökkenés nem egészséges a szervezet számára. A lényeg a hosszútávon fenntartható életmód, amiből a jojó-effektust ki kell iktatnunk!