Menü

Változni akarsz? Így érdemes elkezdeni a sportolást!

Ma már mindenféle információ elérhető az interneten keresztül, a helyes táplálkozásról, és a különféle mozgásformák, illetve gyakorlatok helyes kivitelezéséről is. Mégis sokféle buktatója lehet, amikor laikus módon elkezdünk például edzeni.

Mit érdemes alaposan átgondolnunk magunkban, mielőtt sportolni kezdenénk?

A cél meghatározása alapvető fontosságú, fogyni szeretnénk, izmosodni, vagy egészségünk érdekében szeretnénk rendszeresen sportolni. Lehet többféle motivációnk is az edzésre, a lényeg, hogy sohasem elvont, ideál fizikumokat kell alapul vennünk (hacsak nem ezzel szeretnénk foglalkozni, és mondjuk testépítők akarunk lenni). Önmagunkból kihozni a legjobbat egy reális cél, persze ehhez ismernünk kell adottságainkat, és fel kell mérnünk az aktuális lehetőségeinket. Csalni ezen a területen nem tudunk, csak annyit érhetünk el, amennyit beleteszünk. Vagyis érdemes már az elején tisztáznunk, mennyit tudunk rászánni saját fejlődésünkre. Ez alatt nemcsak az anyagi befektetést kell érteni, hanem az energiát, az időt is. Továbbá még fontos átgondolnunk a lehetséges korlátokat és az előzményeket, vagyis hogy milyen eddigi tapasztalataink vannak és milyen az aktuális erőlétünk.

Mindezeket azért fontos az elején tisztázni, hogy valóban reális, megvalósítható célokat tűzzünk ki, ezzel motivációnkat is tartósabbá tehetjük. Vannak olyan emberek, akik rendkívül fegyelmezettek és képesek önállóan is kitartóan, eredményesen edzeni. A szakemberek tapasztalata azonban az, hogy az emberek többségének szüksége van egy szakértő támogatására, két fő szempontból: az egyik a motiváció, a másik az intenzitás fenntartása érdekében.

Ha most a konditermes edzéseknél maradunk, fontos látni, hogy a legtöbben az izomépítésre koncentrálnak, az állóképesség fejlesztése háttérbe szorul, pedig az több szempontból is kívánatos lenne. Ezért is jó, ha van lehetőségünk szakember segítségével edzeni, hiszen akkor biztosan nem tolódnak el az arányok a kardió és az erősítés között.

A honnan indulunk kérdés nemcsak testsúlyunkat, vagy edzettségi állapotunkat jelenti, hanem azt is, hogy milyen adottságaink vannak, milyen alaktípusba tartozunk. Ennek felmérése, nagyon jó iránymutató tud lenni. Ebben is segítségünkre lehet egy szakember, vagy egyéb fórumokon is tájékozódhatunk róla.

Röviden arról van szó, hogy van 3 fő alaktípus: ektomorf, mezomorf, és az endomorf. A típusok persze kevert módon vannak jelen, ráadásul egyéni sajátosságokkal színezve. Vegyünk egy példát! Az ektomorf típusba a vékony, hosszú csontozatú emberek tartoznak. Róluk lehet tudni, hogy gyors az anyagcseréjük, éppen ezért bár az egészséges táplálkozás az ő esetükben is fontos, diétázniuk nagy valószínűséggel nem kell, és például kevésbé kell odafigyelniük a szénhidrátbevitelre. Az endomorf típusba tartozóknak pedig pont ellenkezőleg, kulcsfontosságú a diéta, megfelelő étrend nélkül nem tudnak eredményt elérni. Ezenkívül még beszélhetünk az úgynevezett fejlődési rátáról is, mely szerint vannak A-alakú és V-alakú emberek. Bár tisztán egyik típusról sem beszélhetünk, példának okáért elmondható, hogy a V-alkatú emberekre felsőtest dominancia jellemző. Ez azt jelenti, hogy a felsőtestükre könnyebben szednek fel izomtömeget, de az elhízás is ezt a területet érinti inkább.

Az említett példák csak szemléltető jellegűek. A lényeg, hogy nagyjából ismernünk kell a testünket, az adottságainkat, és persze személyiségünket is ahhoz, hogy reális célokat tűzzünk ki, amikor elkezdünk edzeni.

5 tipp, hogy mit kezdj a szabadidőddel

Az élet folyamatos tanulás. Tanulás akkor, ha egy képzést szeretnénk elvégezni, és tanulás akkor is, ha önmagunkkal kapcsolatos feladataink vannak. Ugyanígy néhányunknak tanácsra lehet szüksége, ha arról van szó, mit kezdjen a temérdek szabadidejével. Nem mindenkinek a rohanó életmód a legnagyobb ellensége.

Tudnivalók az edzés előtti étkezésről

A kívánt álomalak eléréséhez tudatos tervezésre, tájékozottságra van szükség. Ha fejben már eldöntöttük, hogy mit szeretnénk nem mindegy, hogyan vágunk bele. Egy jól átgondolt program segítségével az eredmény magáért fog beszélni.

Ugrókötelezés télen-nyáron

Hajlamosak vagyunk télen néhány plusz kilót felszedni, hiszen a vastag öltözék alatt úgysem látszik. A tavasz érkeztekor azonban fogjuk a fejünket, hogy a sztreccs trikók nem úgy állnak rajtunk, ahogy azt elképzeltük. Szerencsére télen is tehetünk valamit az ellen, hogy a tavasz beköszöntése ne csak aggódnivalót hozzon az életünkbe.

A bemelegítés elengedhetetlen fontossága

Miért kell bemelegíteni edzés előtt? Hogyan kell ezt végezni? Mit veszítesz, ha kihagyod? Remélem ez a cikk segítséget fog nyújtani abban, hogy ne ész nélkül kezdj neki az edzésnek.

Motivációs tippek téli futáshoz

Mint sok minden másnak az életben, a futásnak is egyik legfőbb alapját képezi a motiváció. Sport nélkül nehezen létezik kiegyensúlyozott étrend is, mivel ez a kettő kéz a kézben jár. Télen még nehezebb elindulni, mert hideg van és sötét, ráadásul esik a hó. Hogyan lépjünk mégis ki az ajtón?