Menü

Változni akarsz? Így érdemes elkezdeni a sportolást!

Ma már mindenféle információ elérhető az interneten keresztül, a helyes táplálkozásról, és a különféle mozgásformák, illetve gyakorlatok helyes kivitelezéséről is. Mégis sokféle buktatója lehet, amikor laikus módon elkezdünk például edzeni.

Mit érdemes alaposan átgondolnunk magunkban, mielőtt sportolni kezdenénk?

A cél meghatározása alapvető fontosságú, fogyni szeretnénk, izmosodni, vagy egészségünk érdekében szeretnénk rendszeresen sportolni. Lehet többféle motivációnk is az edzésre, a lényeg, hogy sohasem elvont, ideál fizikumokat kell alapul vennünk (hacsak nem ezzel szeretnénk foglalkozni, és mondjuk testépítők akarunk lenni). Önmagunkból kihozni a legjobbat egy reális cél, persze ehhez ismernünk kell adottságainkat, és fel kell mérnünk az aktuális lehetőségeinket. Csalni ezen a területen nem tudunk, csak annyit érhetünk el, amennyit beleteszünk. Vagyis érdemes már az elején tisztáznunk, mennyit tudunk rászánni saját fejlődésünkre. Ez alatt nemcsak az anyagi befektetést kell érteni, hanem az energiát, az időt is. Továbbá még fontos átgondolnunk a lehetséges korlátokat és az előzményeket, vagyis hogy milyen eddigi tapasztalataink vannak és milyen az aktuális erőlétünk.

Mindezeket azért fontos az elején tisztázni, hogy valóban reális, megvalósítható célokat tűzzünk ki, ezzel motivációnkat is tartósabbá tehetjük. Vannak olyan emberek, akik rendkívül fegyelmezettek és képesek önállóan is kitartóan, eredményesen edzeni. A szakemberek tapasztalata azonban az, hogy az emberek többségének szüksége van egy szakértő támogatására, két fő szempontból: az egyik a motiváció, a másik az intenzitás fenntartása érdekében.

Ha most a konditermes edzéseknél maradunk, fontos látni, hogy a legtöbben az izomépítésre koncentrálnak, az állóképesség fejlesztése háttérbe szorul, pedig az több szempontból is kívánatos lenne. Ezért is jó, ha van lehetőségünk szakember segítségével edzeni, hiszen akkor biztosan nem tolódnak el az arányok a kardió és az erősítés között.

A honnan indulunk kérdés nemcsak testsúlyunkat, vagy edzettségi állapotunkat jelenti, hanem azt is, hogy milyen adottságaink vannak, milyen alaktípusba tartozunk. Ennek felmérése, nagyon jó iránymutató tud lenni. Ebben is segítségünkre lehet egy szakember, vagy egyéb fórumokon is tájékozódhatunk róla.

Röviden arról van szó, hogy van 3 fő alaktípus: ektomorf, mezomorf, és az endomorf. A típusok persze kevert módon vannak jelen, ráadásul egyéni sajátosságokkal színezve. Vegyünk egy példát! Az ektomorf típusba a vékony, hosszú csontozatú emberek tartoznak. Róluk lehet tudni, hogy gyors az anyagcseréjük, éppen ezért bár az egészséges táplálkozás az ő esetükben is fontos, diétázniuk nagy valószínűséggel nem kell, és például kevésbé kell odafigyelniük a szénhidrátbevitelre. Az endomorf típusba tartozóknak pedig pont ellenkezőleg, kulcsfontosságú a diéta, megfelelő étrend nélkül nem tudnak eredményt elérni. Ezenkívül még beszélhetünk az úgynevezett fejlődési rátáról is, mely szerint vannak A-alakú és V-alakú emberek. Bár tisztán egyik típusról sem beszélhetünk, példának okáért elmondható, hogy a V-alkatú emberekre felsőtest dominancia jellemző. Ez azt jelenti, hogy a felsőtestükre könnyebben szednek fel izomtömeget, de az elhízás is ezt a területet érinti inkább.

Az említett példák csak szemléltető jellegűek. A lényeg, hogy nagyjából ismernünk kell a testünket, az adottságainkat, és persze személyiségünket is ahhoz, hogy reális célokat tűzzünk ki, amikor elkezdünk edzeni.

Újévi fogadalmam: futni fogok!

Az újév beköszöntével számtalan ember dönt úgy, hogy az újesztendőben egészségesebben fog élni és elkezd sportolni. A legnépszerűbb jelzőt e terén a futás vívta ki magának. Igen gyakori választás! Nézzünk meg pár praktikát, hogy mire kell odafigyelni a kezdetekben.

10. 000 lépés naponta az egészség kulcsa?

Azt gondolhatjuk, hogy 10.000 lépést mi is mindennap megteszünk. De vajon ez valójában így van? Honnan ered ez a szám? Ha megteszünk 10.000 lépést garantáltan egészségesek leszünk, vagy fogyni fogunk? Talán mégis van olyan módszer, ami nagy anyagi- , és energiaráfordítás nélkül is egészségesebb életet eredményez? Most kiderül...

Téli sportok veszélyei

A tartósan hideg időben a téli sportok szerelmesei mindennél jobban vágynak arra, hogy kedvenc téli sportjaikat űzhessék. Ahogy a nyári sportszezonnak is megvannak a maga feltételei, úgy a téli edzésnek is számtalan betartandó szabálya figyelmeztet arra, hogy kellő óvatossággal járjunk el.

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Januári mérlegelés és a következő lépések

Odafigyeltél, mégis 2-3 kg plusszal zártad az ünnepi időszakot? Ezt egyrészt tök igazságtalannak érzed, másrészt kérdéses, hogy lesz ebből 5 hónap múlva strandforma? Kétségbeesés, kapkodás helyett nézd meg, meg mi törtélnhetett, és hogy tudod kompenzálni ezt az időszakot!