Menü

Rászokunk az egészségtelen élelmiszerekre

Miért nehéz áttérni és megtartani az egészséges életmódot? Mert az egészségtelen ételek gyakorlatilag "etetik magukat", nagyon könnyű rászokni ezekre. Például azért, mert könnyebben elérhetőek a mindennapok során - és mert olyan ingadozó vércukorszintet eredményeznek, amivel még jobban kívánjuk ezeket az ételeket.

Jártunkban-keltünkben nehéz tartani az egészséges táplálkozást. Ha valamilyen gyorsan falatozható ennivalót szeretnénk, akkor szinte csak az egészségtelen ételpalettáról válogathatunk. Legalábbis nagyon kevés jobb alternatíva létezik. Az egészséges életmódot követőek is tudják ezt, így igyekeznek felkészülni: szendvicset és dobozban ebédet csomagolnak maguknak, bármerre is járnak, valamint megkeresik a jobb nasi-alternatívákat. De kevesen vitatják, hogy az almachips finomabb a legtöbbek számára, mint a burgonyachips. És ez nem véletlen...

Az egészségtelen élelmiszerek sok esetben tele vannak ízfokozókkal, színezőanyagokkal és más olyan élelmiszeripari adalékanyagokkal, amik stimulálják az ízlelőbimbóinkat, és felelősek az ételek jobb állagáért és ízéért. Olyan ez, mint a fényképek esetén a Photoshop: az eredeti sosem annyira csillogó, mint a valóság, mégsem az a jó irány.

Nem csak az élelmiszeripar a probléma oka: a cukros, finomlisztes élelmiszerek "játszanak" a vércukorszintünkkel: az ilyen ételek fogyasztása esetén megemelik a vércukorszintet, majd annál inkább leesik rövid időn belül. Ilyenkor újra azt érezzük, hogy farkaséhesek vagyunk, és nagyon ennénk még. Az egészséges, rostdús ételek ezzel szemben sokkal kisebb kilengéseket okoznak, így hamarabb jól lakunk, és a teltségérzet is tartósabb.

Ez áll annak a hátterében, hogy nehezebb keveset enni a cukros-lisztes finomságokból, mint az egészséges ételekből. A természetes ízekhez, egészséges ételekhez hozzá kell szokni, és mindeközben "le kell jönni" a könnyű boldogságot adó, gyakorlatilag az egészségünkre káros ételekről. Azaz helyre kell tenni a szervezetünket és átszoktatni egy másfajta étkezési metódusra.

Nemrégiben érdekes témát vetettek fel az életmódszakértők: képzeld el, hogy mit vennél le a polcról, ha azonnal hatással lenne a súlyodra, amit megeszel? Például a tönkölykenyér normál adagja nem hízlalna, a fehér kenyér miatt viszont híznál rögtön nyolc kilót. Ugye, mennyivel másabb lenne? Pedig a hatás hasonló, csak éppen nem azonnal jelentkezik.

Tízórais doboz: van élet a szendvicsen túl!

Sokszor okoz fejtörést, hogy mit csomagoljunk iskolás gyermekünk tízórais dobozába. Nézzünk körül, mi mindent tehetünk egy picike uzsonnás dobozba, ami egészséges, finom és garantáltan megeszi a gyerekünk!

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.