Menü

Ötletek téli depresszió ellen

Szürke januári üresség, ködös reggelek. Hideg. Az ünnepek elmúlta. Mókuskerék. Fogadalmak, fogyókúrák, iskola-óvoda, dolgos hétköznapok, rohanás. Ismerős?

Januárban nem nehéz depresszióssá válni. A napok rövidek és sötétek, alig süt a nap, az ünnepek elmúltak, a karácsonyfát lebontottuk, a szilveszteri buli véget ért. Az év végi stressz és a fényhiány okozhat levertséget, rossz hangulatot, depressziót. Télen lemerül a szervezet energiaszintje, jellemző a fáradékonyság, a nyomott hangulat, a kedvetlenség. Azonban nem kell feltétlenül ebben a melankóliában elkezdeni a 2018-as esztendőt, az új évet, a januárt, a téli hétfőket. Lássunk néhány ötletet, amivel fel tudjuk dobni téli hétköznapjainkat!

Legyen könnyebb visszatérni a munkánkhoz! Kezdjük rendrakással, takarítással a munkát, takarítsuk ki az ünnepek felhalmozódott e-maileket, reklámleveleket, majd írjunk egy listát, az elvégezendő dolgainkról, s osszuk be az időnket. Jó érzés látni a kipipált feladatokat a teendők listáján, s kevésbé érezzük azt, hogy összecsapnak a hullámok a fejünk felett.

Gondoljunk a következő vakációra, szünetre, szabadságra! Nézzünk szálláshelyeket, programokat a neten a tavaszra, foglaljunk le nyaralást, tervezzünk és élvezzük, hogy válogathatunk a lehetőségek között.

Szánjunk magunkra időt! Telefon, közösségi oldalak kizárva, legyünk lusták, olvassunk órákon át, hagyjuk a takarítást, tegyünk fel egy arcpakolást, nézzünk egy jó filmet, igyuk a kedvenc teánkat, vásároljunk valamit, amire vágyunk, legyünk kicsit önzőek, s foglalkozzunk csak magunkkal.

Gondoljuk végig az újévi fogadalmainkat, s tegyünk érte! Tervezzük meg a diétát, írjunk célokat, keressünk a neten edzéstervet, fogjunk bele az áhított vállalkozásba, írjunk könyvet, gyakorlatilag bármiről is álmodunk, a megvalósulás első lépését senki nem teheti meg helyettünk. Itt az idő! Szenteljünk időt a terveinknek!

Elő a boldogsághormonokkal! A fizikai tevékenység kiváló módja annak, hogy boldogabbak legyünk, kezdjünk hát sportolni! Lehet könnyű mozgás, kellemes esti séta, vagy reggeli kocogás, vezessük le a stresszt és hagyjuk, hogy boldogsághormonok által jobban érezzük magunkat!

Szedjünk vitaminokat! A nagy dózisú D-vitamin bevitele a téli depresszió tüneteit is csillapítja, fogyasszunk több omega 3-at, együnk sok halat, zöldséget, kevés gyümölcsöt. Keressünk fel a lakóhelyünkhöz legközelebbi fürdőt, töltsünk el egy kis időt a szaunában, alkalmazzuk a fényterápiát, próbáljuk ki a gőzfürdőt, mértékkel használva nyugodtan vegyük igénybe a szoláriumot, otthon párologtassunk illóolajat, használjunk fürdősókat, gyújtsunk mellé illatos teamécsest.

Reggelizzünk! Kezdhettem volna ezzel is a cikket, annyira fontos! Egy vitamin- és tápanyag dús reggeli rengeteget segíthet az immunrendszerünk szinten tartásában, illetve a kedvünk javításában, emellett a megfelelően összeállított tápláló és egészséges reggeli egész napra rendben tartja a vércukorszintünket.

Szeretek korábban kelni, s ezért is merem javasolni, hogy ha legalább fél órával előbb felkelünk, sokkal nyugodtabb a reggeli készülődés, elkerülhetjük a kapkodást, s akár egy kis könnyű edzés is belefér az időnkbe.

Törekedjünk arra, hogy értékeljük az élet apró örömeit: érdemes minden este végiggondolni, hogy aznap milyen jó dolgok történtek velünk. Ha a fent említett tippek nem segítenek, s nem javul a helyzet, a probléma súlyosbodik, ne szégyelljünk szakembertől segítséget kérni.

Alul motivált vagyok – mi a baj velem?

A motivációnk elvesztése könnyen depresszióba sodorhat minket. Hogy ezt a veszélyt elkerüljük, muszáj megtalálni az okainkat, és megváltoztatni azokat, vagy legalábbis tenni a változásért.

Rémálmok

Vajon van olyan ember, aki még sosem ébredt remegő lábakkal, erősen dobogó szívvel és izzadó homlokkal amiatt, hogy álmában valami iszonyú dolog történt vele? Valószínűleg nincs. A rémálmok nem válogatnak. De akkor nem is tudjuk elkerülni őket?

Dolgok, amelyek gátolnak a fejlődésben

Sokszor azt gondoljuk, mindent jól csinálunk: megfelelően táplálkozunk, az edzéstervünk is stimmel, sőt, még eleget is pihenünk, de valami még sincs rendben. Ez egy jel lehet arra, hogy igenis valamit gyökeresen meg kellene változtatnunk a siker érdekében.

Újévi fogadalom – hogyan tartsuk be?

Szinte törvényszerűnek mondható, hogy ha az újév szóba kerül, hallhatunk negatív példákat a fogadalommal kapcsolatban. Ha esetleg szóba hozod, hogy te szeretnél valamit megfogadni ez alkalomból, mindig csoportosan jönnek azok a válaszok, amelyek le akarnak beszélni róla, mondván, hogy úgysem tartod be. De hogyan tegyél fogadalmat úgy, hogy ne vallj vele kudarcot?

Ünnepek utáni depresszió

Talán hónapokkal, hetekkel előtte lázban égünk, készülődünk rá. Amilyen csillogóak az ünnepek, sokaknál olyan szürkék az utánuk következő hétköznapok. De mi az oka ennek az érzésnek, miért érezzük magunkat rosszabbul karácsony és szilveszter után?