Menü

A boldogság egyik kulcsa: a futás

A futás az a sport, amihez nem kellenek eszközök, bármelyik évszakban és napszakban végezhető. Nincsen szakmához vagy életkorhoz kötve, bárki bármikor elkezdheti. Egy jó futócipőn kívül semmilyen speciális öltözet nem szükséges, viszont az akaraterő igen, az ami elengedhetetlen. Az előző cikkemben , pár praktikus tanácsot mutattam be, hogy mire kell odafigyelnie annak, aki szeretne elkezdeni futni. Most pedig pár példát hozok arra, hogy milyen jótékony hatása lehet a szervezetünkre.

Mire gondolunk futás közben?

A kérdésre a válasz nagyon szubjektív. Hiszen minden ember fejében más játszódik le futás közben. Valaki egyáltalán nem gondolkodik, csak „kikapcsol”, nem törődve a napi gondokkal, „tiszta” fejjel vág neki az adott távnak. Hiszen a futás az köztudottan stresszoldó hatással bír. Így amikor gondok sokasága nyomja a vállunkat és ahelyett, hogy másokon vezetnénk le a sok feszültséget, inkább menjünk ki a természetbe, a friss levegőre és fussunk. Mire visszaérünk, addigra garantáltan máshogy fogjuk látni a problémáinkat és nyugodtabban tudjuk folytatni a napunkat. De a befelé fordulás hatására eszünkbe juthatnak olyan emlékképek, amiket már elfelejtettünk, vagy átsiklottunk fölötte, tervek, elhatározások fogalmazódhatnak meg bennünk. Futás alatt elmélyedhetünk a gondolatainkban és úgy láthatjuk a világot, mint még soha.

Fejleszti a személyiségünket?

Nagyban hozzájárul az önbecsülésünk fejlesztéséhez. Hiszen a futással legyőzzük lustaságunkat, célokat tűzünk ki magunk elé, amiket megvalósítunk. Sok ember nem tudja rávenni magát a sportra, hiszen úgy gondolja, hogy az fájdalommal jár. De aki elkezdi, az büszke lehet önmagára, hiszen már többet tett magáért és egészségéért, mint a legtöbb ember.

Kevesen gondolnánk, de a futástól boldogabbak leszünk. Az agyunk endorfin hormont szabadít fel, ami a boldogságérzetért felelős. A futás kezdetétől számított 35-45. percében szabadul fel és a futás befejeztével, még órákig is eltarthat. A futás figyelemre, rendszerességre és pontosságra oktat.

Izmaink feszesedhetnek, és nem utolsó sorban a felesleges zsírtömegtől is megszabadulhatunk a futás által, így javulhat az önképünk, illetve a világhoz fűződő viszonyunk. Ha nem tudunk rendesen aludni, akkor szenvedünk. Jó gyógyír lehet, ha sportolni kezdünk, hiszen ilyenkor egyensúlyba kerül a szellemi,- illetve testi fáradság, emiatt könnyebben álomba merülhetünk. Ezen felül a futás növeli a testhőmérsékletet, az edzés utáni hőmérséklet csökkenés pedig elősegíti a mély alvást.

További jótékony hatások:

Ne csak a felnőttekről beszéljünk, nézzük, meg hogy az iskolásoknak, egyetemistáknak, hogyan segíthet a tanulásban egy kis kocogás. A szellemi fáradságra, a legjobb módszer, ha fizikailag terheljük magunkat. Több órás tanulás után, egy kis futás, szinte kicseréli az agyat, és amellett, hogy pihenünk már újult erővel tudjuk folytatni, és jobban, könnyebben tudunk majd koncentrálni. A mozgás ugyanis fokozza az anyagcserét, élénkíti a vérkeringést, aktiválja az idegrendszert.

A nők igen érzékenyek, ha az öregedés kerül a téma középpontjába. Nem szeretnek a korukkal dicsekedni, illetve a ráncaik számát pontosan tudják, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy kevesebb legyen. Pedig a csodakenőcsök és csodaszerek helyett, egy kis futással is javíthatunk ezen, ugyanis ez a mozgásforma lassítja az öregedést.

A fizikai előnyei közé tartozik, hogy állóképességünk nő. Erősíti az immunrendszert, megelőzhetőek a szív,- és érrendszeri betegségek. Segít a helyes testtartás előidézésében, egyensúlyba hozza az anyagcserét. Megerősíti az ízületeket, csontokat, és a csontritkulás kialakulása is megelőzhető. Csökkenti a rossz koleszterin szint értékeket, ezáltal megelőzhetőek az ebből következő betegségek is.

Hátrányok, veszélyek

Mint mindennek, ennek a sportnak is vannak hátrányai és veszélyei. Nyáron ne akkor induljunk el futni, amikor a legmelegebb van, mert könnyen napszúrást kaphatunk, növelhetjük a bőrrák kialakulásának az esélyeit. A tűző napon könnyen rosszul lehetünk! Mindezek mellet, ne felejtsünk el letusolni futás után, hiszen így tisztíthatjuk meg a bőrünket a kosztól.

Nem mindenkinek megfelelő testmozgás a futás. Akik cukorbetegek, vagy hosszantartó betegségben, esetleg magas vérnyomásban, szív-, vagy veseproblémákban szenvednek, illetve az izom- és ízületi sérülésekkel rendelkezők konzultáljanak az orvossal! Majd ezután az utasításoknak megfelelően válasszanak számukra megfelelő sportot!

Vigyázzunk arra is, hogy ne vigyük túlzásba a futást. Ritkán kialakulhat függőség, főleg azoknál, akik valamilyen más függőségüktől próbálnak megszabadulni.

/Szerző: Kohajda Wentholin Loretta/

Diéták útvesztőjében

Aki mostanában készül étrendje megreformálására, - ugyan sokkal több diétás termék, készétel, liszt és élelmiszer áll rendelkezésre, mint évekkel ezelőtt - bizony ember legyen a talpán, ha kiigazodik a számtalan diéta és javasolt irányzat, mindenmentes étrend között. Írásunkban ezúttal ezeket foglaltuk össze.

5 mm-be zárt életerő- A csírák csodálatos világa

Nem csak a lelked, a tested is várja már a tavaszt, a vitaminraktárakat feltöltő friss zöldségeket. A primőrök megjelenéséig az életesszenciát hordozó csírákkal pótoljuk a megcsappant vitaminkészleteinket!

Egészségesen, szabadon- A flexible dieting

Lehetséges, hogy az egészség és a forma fenntartható akkor is ha néha lecsúszik egy finomlisztes péksütemény, vagy nyáron egy fagyi? Bizony, így van! A flexible dieting, vagyis a rugalmas diétázás módszere pontosan erről szól.

Filléres trükkök a tartós fogyáshoz!

Köztudott, hogy a nyári alak télen készül. Ezért bizonyára már többen dolgoznak alakjuk formálásán, vagy legalábbis gondolkoznak, hogyan kezdjenek bele. Az étrend és a mozgás mellett azonban vannak apróbb trükkök, melyeket bevethetünk a vágyott forma eléréséhez vezető - és egyáltalán nem egyszerű - úton.

A böjt régen és ma, avagy a tisztítókúrák eredete

Nagyböjt, kisböjt, léböjt, böjtök mindenütt. De vajon mit is takarnak ezek a kifejezések? Mit jelentett a böjt régen, és mennyiben változott ez manapság?