Menü

Életmódváltás buktatókkal - semmi baj, megyünk tovább

Akinek nem ismeretlen fogalom a diéta, az életmódváltás, akinek voltak már kitűzött célok az életében, aki elindult már valaha is az önmegvalósítás útján, az pontosan tudja, hogy ez a göröngyös út, tele van buktatókkal és bizony meg is botlunk időnként. Azt gondolod, ezért lelkiismeret furdalást kell érezned? Elmondom neked, hogy egyáltalán nem!

Egy életmódváltás idővel rutinná válik, ám még akkor is hibázunk, de aki most ismerkedik ezzel az iránnyal, annak bizony valóságos aknamező ez az út. Lássuk, hol hibázunk általában?

Gyakran ott, hogy türelmetlenek vagyunk, azonnal akarunk eredményt, pedig a pluszkilók sem egy nap alatt jöttek fel. Persze, hogy egy hét után mindenki azt szeretné látni, hogy izmos, feszes, formás, zsírmentes alakja van, de ahogy a felesleges kilók sem 1 hét alatt jöttek fel, nem is 1 hét alatt mennek le.

Az egészségtelen élelmiszerek lecserélésével elkezdheted a főzést és próbálgathatod a szárnyaid, elkészítheted a megszokott ételeidet is, de kísérletezhetsz új receptekkel is. Ismerkedj meg velük, s tanuld meg finoman elkészíteni őket.

A másik akna, amire ráléphetünk, az az, ha azt gondoljuk, hétvégén lazíthatunk a gyeplőn. Hétvégén nem kell diétázni, elég ha hétfőtől péntekig betartom. Valóban?

Egy idézet tökéletesen megfogalmazza, amit válaszolnék erre: "A házasság olyan, mint a diéta, ha csalsz, ne várd, hogy működjön". Ez így is van. Megehetem a dédim sütijét vasárnap délután, csak akkor hétfőn ne várjak csodát a mérlegen vagy a tükör előtt...

"Én úgysem tudok lefogyni". Ez a legnagyobb gödör a diétádban, mert, sajnos, ha te nem hiszed el, hogy neked is sikerülhet, s ha a gondolataidban, a lelki szemeid előtt nincs meg a célhoz vezető út, akkor már az út elején elbuktál? Ha te nem bízol magadban, akkor vajon ki fogja helyetted megtenni?

Koplalás...Ezt a részt rövidre is fognám, mert ez nem buktató a diétában, hanem egy eleve el sem kezdett életmódváltás. Ha éhezteted magad, akkor te nem értetted meg a lényeget, s nem életmódot váltasz, hanem egy önpusztító módszert választasz helyette, ami nemcsak szenvedés lesz számodra, hanem kampányszerű, logikátlan, egészségtelen és soha nem tartós.

Rámegy az egészséged, az idegrendszered, majd utána a családi kapcsolataid, kihullik a hajad, a fogad, elmarad a menstruációd, megfakul a bőröd, nőként nem a szépség szimbóluma leszel már, hanem egy aszott, idegbeteg csontváz, aki a koplalással taccsra vágja a pajzsmirigyét (visszafordíthatatlanul) és az összes életfolyamatait. Rövidre akartam fogni, bocs, hosszú lett.

Mások gúnyolódása. Bizony ez is egy buktató, én már megszoktam, majd te is hozzáedződsz. A szűk család idővel elfogadja, (talán még ők is erre az útra lépnek - tapasztalat) de a távolabbi rokonaid, ismerőseid, néhány kolléga lehet, hogy beléd rúg egyet a családi ünnepek mértéktelen habzsolása közepette, vagy a munkahelyi partikon, ahol mindenki falni fogja a kókuszgolyót, csak te nem. Hát ez ilyen. Valamit valamiért. Te is megeheted a kókuszgolyót, ki vagyok én, hogy megtiltsam? De ha döntöttél, akkor magadhoz legyél hű.

Nem tudsz a pároddal nagyokat vacsorázni. De tudsz. Nem nagyokat és nem feltétlen azt, amit ő eszik, de nem kell lemondanod a közös étkezésekről. Hiába rendel az esti filmhez pizzát, ha célod van, akkor választasz egy cukormentes üdítőt a cukormentes csokidhoz vagy fehérjeszeletedhez, vagy ropogtatnivalódhoz, vagy összedobsz egy házi finomságot, ami annyira egyszerű, hogy tovább tart leírni, mint elkészíteni. Legyen a kókuszgolyó, ha már emlegettem: aprószemű zab, édesítő, kevés diétás lekvár vagy növényi tej, vagy tej, vagy gyümölcslé, vagy víz, igazából valami folyadék, amivel a massza összeáll, rumaroma, kakaópor, kókuszreszelék. Különben egyáltalán ne legyél benne biztos, hogy a párod nem a tiédből fog enni.

Nem szeretem a zöldségeket, a gyümölcsök is már unalmasak. Biztos, hogy az összes zöldséget kóstoltad? A ropogós zeller chipset, a töltött padlizsánt, a cukkiniből készült tésztát, az édesburgonyát? A sárgarépás-narancsos muffint? A gesztenyével vagy dióval töltött sült almát? A selymes, kókusztejszínes gyümölcsfagyit? A tejszínes sütőtöklevest pirított tökmaggal? Készítettél már avokádóból csokikrémet? (Érett avokádó, kakaópor, tej vagy tejszín vagy növényi tej, édesítő=>turmix) Szerintem ezt gondold újra.

Életmódváltás során az egyik legfontosabb feladat, hogy elkezdjük és tartósan fenntartsuk mindennapjainkban a rendszeres testmozgást. Sokan itt buknak el, mert azt gondolják kíméletlen edzéstervekkel kell kezdeniük a sportot, vagy megszámlálhatatlan köröket kell lefutniuk a futópályán nyári hőségben, pedig ez nem így van! Eleinte, pláne, aki nagyobb súlyfelesleggel küzd, bőven megelégedhet egy kiadósabb sétával, tornával az otthonában, szobabiciklivel, vagy szabadtéri tekeréssel, később beiktathat kocogást, futást, erőnléti edzéseket, saját testsúlyos edzéstípusokat, konditermi edzéseket, de nyugi, ráérsz, ne szaladjunk előre. Csak fokozatosan! Elég először a séta, a kerékpár és én már itt, ebben a fázisban nagyon büszke vagyok rád!

Az biztos, hogy az életmódváltás jár lemondásokkal, s bele kell tenned az energiát. Kifogást ezret lehet találni, ám ha van célod, akkor megérted, hogy csak akkor várhatsz változást, ha ezentúl másképp csinálsz dolgokat. Nem várhatsz eredményt, ha nem teszel érte semmit. Nem várhatsz változást, ha nem változtatsz. Viszont havonta fúrhatsz új gombot a derékövedbe.

Hagyd abba a kényszerevést!

A kényszer okozta étkezést egyfajta pótcselekvésnek nevezhetjük, hiszen ez a tevékenység mindig kompenzálni próbál valamit, általában lelki problémát. A kényszerevés gátat szab a diétának, fogyókúrának, nem is kérdés: mielőbb le kell szokni róla. De hogyan?

Nyújtás tökéletesítésének módszerei

Mint tudjuk a sport elengedhetetlen része a bemelegítés és a nyújtás. Sokan az idő hiányára való tekintettel elhanyagolják ezeket és egyből a futópadra ugranak. Viszont, hogyha jól végiggondoljuk, például a munkából hazaérve is általában leülünk egy percre és megállunk egy picit, ami segít abban, hogy ráhangolódjunk az elkövetkezendő feladatra. Testünk hálás lesz nekünk, hogyha időt szánunk rá. Ezért a továbbiakban bővebb információkat kaphatsz arról, hogyan tudhatod az edzésed végén az i-re a pontot tenni.

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Mesterséges édesítőszerek – inkább ne!

A legújabb kutatások szerint a sokak által előnyben részesített mesterséges édesítőszerek mégsem annyira kedvezőek. Az emésztő szervrendszerünk mikroorganizmusai ugyanis nem tolerálják ezeket az anyagokat. Új kutatási eredmények következnek.

A sikeres életmódváltás három fő szabálya

Amikor diétáról írunk, nem két hónapos fogyókúráról beszélünk. Életmódváltásról van szó, ami élethosszig tart. Hogy mindez sikeres legyen és hosszú távú, ehhez fejben is rendet kell tenni, s megfogadni három fő szabályt!