Menü

Miért olyan nehéz elkezdeni sportolni?

A sport sok mindent magába foglal: csapatsportokat, egyéni sportokat, lovaglást, sakkot, táncot, tornát, és még folytathatnánk a felsorolást bármivel. Sokan azt gondolják, ha már gyalog mentek munkába, vagy futottak a buszra, eleget mozogtak. De ez is, ahogy minden kifogás, a halogatás egyik eszköze.

A halogatás legnagyobb oka : a restség. Nem csupán a sportra vagyunk restek, hanem sokféle cselekvésre. Az emberek fontossági sorrendet állítanak fel, és csakis azért küzdenek teljes erőbedobással, ami meghozza a sikerüket a fontosabb dolgokban. Ha valaki élsportoló szeretne lenni, keményen edz, de vajon miért nem teszi ezt meg az is, aki csak szeretne kikapcsolódni?

Az intenzív testmozgás dopamint szabadít fel, ami jó érzéssel tölti el az embert. Jól tudjuk, milyen pozitív hatása van annak, ha mozgunk, de mégis ódzkodunk, ha le kell futnunk 3-4 kilométert. Ennek oka az, hogy az azonnali „jutalmat” előnyben részesítjük a későbbivel szemben. Ezt a gyermekeken elvégzett ún. Marshmallow-teszt is bizonyítja. Habár maga a teszt nem erre irányul, a lényeg nagyon jól van vázolva benne: nehéz több időt várni és közben lemondani valami jóról, hogy később nagyobb élvezethez jussunk. Rávetítve erre a témára: ha valami olyat tehetünk meg sport helyett, ami azonnal örömökben részesít minket, például nézhetünk filmet, elmehetünk bulizni, pihenhetünk, vagy bármi egyéb tevékenység, akkor könnyebb azt választani, mint elmenni és akár órákig hajtani, hogy a végén elégedettek legyünk a teljesítményünkkel.

Ha, tehát ismerjük korlátainkat, tudjuk befolyásolni is azokat. Ha tudjuk, hogy restek vagyunk sportolni, akkor választanunk kell egy olyan sportot, ami azonnali jutalomban is részesít bennünket, például a barátainkkal is folytathatjuk, szép helyen tehetjük meg, esetleg van benne valami különösen szórakoztató, mint például a tánc, aerobik, vagy nyugtató hatású, mint a jóga. Ha pedig így is nehezen akaródzik elkezdeni, tudatosítsuk magunkban, hogy naponta vagy kétnaponta 1-1 óra is rengeteget számít abban, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben.

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.