Menü

Újabb titokra derült fény a krónikus fáradtság szindrómával kapcsolatban

A legújabb kutatási eredmények szerint a krónikus fáradtság szindróma (angol rövidítése alapján csak CFS) kapcsolatban állhat azzal, ha az immunrendszer túl aktívan dolgozik. A kutatások alapján ez úgy nézhet ki, hogy az immunrendszer túlzott aktivitása idézi elő a hosszantartó, legyőzhetetlennek tűnő fáradtságot.

A vizsgálatok során 55 embert követtek, akik interferon-alfa terápiában részesültek, amelyet a hepatitis C kezelésre alkalmaznak. A páciensek közül néhányan CFS-hez hasonló tüneteket mutattak, amelyek akár hat hónapig is eltartottak. Ez azonban remek lehetőség volt a tudósok számára, hogy megpróbálják meghatározni azokat a tényezőket, amelyek kialakíthatták az állapotot.

A CFS mint diagnózis sajnos gyakran rendkívül későn születik meg, mivel a kiváltó ok pontos meghatározása bonyolult. A legtöbb esetben azonban leírják, hogy maga az állapot valamilyen más, nagyobb fertőzést követően jelentkezik. Ebből kiindulva a kutatók az immunrendszeri markert, valamint a fáradtság szintjét is vizsgálták a kezelések előtt, alatt és után is.

Az 55, kutatásba bevont páciens közül 18 mutatott CFS-szerű tüneteket. A vizsgálatok során fény derült arra, hogy ezen páciensek immunválasza jóval erősebbnek bizonyult a többiekéhez képest, már a kezelés megkezdése előtt. A CFS-re jellemző tünetek megjelenése után azonban az immunrendszeri markerek szintje visszatért a normális szintre. Ez alapján a kutatók joggal feltételezik, hogy az erősebb immunrendszerrel bíró páciensek hajlamosabbak lehetnek a krónikus fáradtság szindrómára.

A CFS-sel élő emberek azonban semmilyen mértékű immunrendszeri változást nem mutatnak, ami alátámasztja a hipotézist, miszerint a kapcsolatot valahol a folyamat elején kell keresni. Ebből a célból a kutatócsoport összehasonlította 54, diagnosztizáltan CFS-sel élő, valamint 57 egészséges ember immunrendszerének aktivációját.

„Szükséges jobban megértenünk a CFS kialakulása mögött rejlő biológiát, hogy segíthessünk a betegeken, akik ettől a legyengítő állapottól szenvednek. Persze a tesztek még hosszú időt igényelnek, az eredményeink mégis az első lépés afelé, hogy meg tudjuk mondani, kiket érinthet a betegség, és azt a meghatározó kezdeti stádiumban el tudjuk csípni.” – nyilatkozta Carmine Pariante professzor.

A kutatás jelenleg a legrészletesebb vizsgálat, amely a CFS-szerű tünetek és az immunrendszer között fennálló kapcsolatot vizsgálja. További vizsgálatok szükségesek, hogy megértsük, ezek a felfedezések egy az egyben összefüggésbe hozhatóak-e a CFS-sel, valamint mely faktorok azok, amelyek az immunrendszer túlzott aktivitását okozzák.

Forrás: www.iflscience.com

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

A bemelegítés elengedhetetlen fontossága

Miért kell bemelegíteni edzés előtt? Hogyan kell ezt végezni? Mit veszítesz, ha kihagyod? Remélem ez a cikk segítséget fog nyújtani abban, hogy ne ész nélkül kezdj neki az edzésnek.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Nátha kezelése gyorsan

Tél van, és a változékony időjárás ellenére többnyire hideget tapasztalhatunk a napi sétáink során. Amivel semmi gond nincs, egészen addig, míg meg nem jelenik az ismerős vörös folt az arcunkon, amit az orr folyás okoz, és el nem kezd rázni a hideg a fűtött szobában is. A téli náthán mindenki szeretne minél hamarabb túlesni. Mutatunk pár örök érvényű tippet.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.