Menü

Dehidratált gyerekek – avagy mennyit igyon egy kisiskolás?

Nem feltétlen évszakfüggő a címben feltett kérdés, viszont a gyerekek folyadékbevitele egy aktuális és aggasztó probléma. Ha meleg van, ha sportol a gyerek, akkor pláne fontos, hogy igyon, de a számítógép előtt ülve is szükséges. Mennyit kell innia egy gyereknek?

Állítólag egy 6-8 éves kisiskolásnak naponta másfél liter, a 8-12 éveseknek már közel 2 liter, a 12-14 éveseknek pedig két és fél liter folyadék bevitele a javasolt, s meg kell velük értetni, hogy nem kell megvárniuk, amíg szomjasak lesznek.

Természetesen egyáltalán nem mindegy, mit iszik a gyerek, szó nincs koffeines italról, energiaitalról, kávézásról vagy cukros kóláról, rostos italokról, sokkal inkább egészséges folyadéknak számít az ivóvíz, a sima csapvíz, az ásványvíz, az ízesített ásványvizek, esetleg főzött teák, olykor light szörpök, s nagyon szükségesek a levesek is.

Gyermekek esetében a legjobb, ha a folyadék legalább 60%-a víz, a többi lehet más ital, sporttevékenység esetén vitaminos víz, izotóniás sportital.

Akik a laptop, vagy tablet, számítógép előtt ülnek, vagy a mobiltelefonjukat nyomkodva fekszenek az ágyon, nekik fontos, hogy legyen odakészítve egy literes flakon víz, vagy egy kulacs tea. A gyerekek unják a vizet, nem isznak inkább, ezért jó a limonádé, egy főzött tea kis mézzel, vagy olykor egy kis szörp, magas gyümölcstartalmú gyümölcslé.

Nyilván nem az a megoldás, hogy a gép előtt gubbasztó kamasz gyerekünknek behurcoljuk az ételt, italt, hanem felszolgálás helyett és lehetőség szerint próbáljuk meg őket kimozdítani a gép és a net bűvöletéből. Kínáljuk más programokat!

Szomorúan tapasztalom tanárként, hogy nagyon sok gyerek van, aki egyáltalán nem iszik, vagy keveset és szinte mindig egészségtelen italokat cipelnek a táskáikban.

Gyümölcsöt elvétve látni náluk, vagy elvétve sem, az iskolatejet nem isszák meg, zöldségekről hallani sem akarnak, pedig normális étkezés és elegendő folyadékbevitel nélkül az iskolai koncentráció is gyengül, a teljesítményük csökken, a tanulás nehezen megy.

Remek dolog, ha iskola után sportolni jár a gyerekünk, ebben az esetben azonban mindig ellenőrizzük, hogy van-e a sporttáskában friss víz, némi rágcsálni valóval. Három fiam van, általában banánt és vizet készítek a focis felszereléshez, olykor hozzá sem nyúlnak, néha elfogyasztják, de mindig van náluk.

Már gyerekkorban meg kell szokniuk, meg kell tanulniuk, hogy a sport után a folyadékot és kalóriát milyen módon kell pótolni és miért szükséges erre odafigyelniük. Naponta 5-ször, 6-szor kell kiegyensúlyozottan, változatosan táplálkozni és koruknak megfelelő ajánlásuk szerint folyadékot fogyasztani.

A túl sok innivaló sem javasolt, a hirtelen nagymennyiségű folyadék bevitele sem tesz jót.

A gyermekek folyadékpótlásának megtervezésénél figyelembe kell venni az életkori sajátosságokat, a nemet és az életkort, a napi aktivitást, az évszakot.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.