Menü

„Tente baba, tente, itt van már az este…”

Az altatás, illetve a baba alvási szokásainak kialakítása a legtöbb szülő számára a baba érkezése után hirtelen kardinális kérdéssé válik. A gyerekvállalást megelőzően nem is gondolnánk, hogy mennyi-mennyi kérdés merül fel az babák alvásával kapcsolatban.

Először is fontos leszögeznünk, hogy a babák alvási szokása különbözik a felnőttekétől. Nemcsak az alvásigényük nagyobb, hanem minőségileg is eltér. A kisbabák ugyanis az alvás közel felét töltik REM-fázisban, vagyis nagyobb arányban alszanak felületesen, mint mélyalvásban. A felületes alvással töltött hosszabb idő, a babák túlélését szolgálja, könnyebben megébrednek, ha valamilyen problémájuk van, például éhesek.

Bár a babák alvásmintázata kezdetben nagyon eltérő a felnőttekétől, és csak fokozatosan „tanulják” meg átaludni az éjszakát is, ettől függetlenül már az elejétől kezdve érdemes napirendet, illetve fektetési szokásokat kialakítani. Bár a napirend látszólag rugalmatlanná teszi a mindennapokat, és alkalmazkodást igényel a szülők részéről, mégis számos előnye lehet. Az események következetes sorrendje a babák válaszreakcióit is kiszámíthatóvá teszi, a napirend egy biztonságos keretet ad a szülőknek és a babának is. És bár korlátozza a spontaneitást, a szülők be tudják osztani az idejüket, mely a családi életet is kiegyensúlyozottabbá teszi.

A fektetési szokások kialakítása, és rutinszerű ismétlése egy idő után megtanítja a babát arra, hogy ezekre elálmosodjon, és utána pedig elaludjon. A szakemberek általában azt tanácsolják, hogy kerüljük a ringatást, és az etetésre történő altatást, inkább ébren tegyük be kisbabánkat a kiságyába, mihelyt az álmosság jeleit érzékeljük rajta. Ennek ellenére fontos tudni, hogy ez is egy folyamat, ahogyan fejődik és érik a baba, úgy kezdi megtanulni megnyugtatni magát. Éppen ezért a kezdeti időszakban dajkálással is próbálkozhatunk, a testi kontaktus segít megnyugtatni a babát, és jó hatással van a testi-lelki fejlődésére is.

Az éjszaka és a nappal közötti különbségtétel kialakulását, a következő egyszerű praktikákkal segíthetjük elő kisbabánknál. Alakítsunk ki nyugtató esti szokásokat, este felé már csökkentsük a környezeti ingereket (például ne szóljon a tévé, ne csörögjön a telefon), az éjszakai etetések alkalmával kerüljük a túlzott világítást, ne beszéljünk kisbabánkhoz, ezenkívül érdemes csak akkor pelenkázni éjszaka, ha nagyon szükséges.

Idővel a babák határozottan különbséget fognak tudni tenni az éjszaka és a nappal között, és ahogyan pedig fejlődnek egyre kevesebbszer kelnek fel éjszaka. Féléves kor után az éjszakai etetéseket is ajánlatos fokozatosan elhagyni, próbálkozzunk felforralt majd lehűtött vízzel kínálni babánkat az éjszakai felkelések alkalmával.

Fontos leszögezni, hogy a babák alvási szokása és igénye is nagyon eltérő lehet, ráadásul a fejlődési ugrások illetve számos más tényező, mint például a fogzás megzavarhatja, illetve megváltoztathatja az alvási szokásokat.

Fotó:
pixabay.com

Játékok, amiktől falra mászunk

Már nem tudom hányadik éjjel kutatom félálomban, hogy honnan jön a furcsa búgás, zizegés. Idegtépő keresgélés... Vagy csak álmodtam? Nem. Már kezdtem aggódni, hogy normális vagyok-e, mikor rábukkantam a gyerekek apró vízi játékának zúgására. Nem először.

A szülők rémálma: gyermekkori cukorbetegség

A gyerekeket érintő leggyakoribb anyagcsere-betegség a diabétesz. Az esetek többségében 1-es típusú, inzulinhiányos, mai tudásunk szerint autoimmun eredetű betegségről van szó, amely megfelelő terápiával jól kontrollálható. Szemben a felnőtt – 2-es típusú formával, itt a kezdeti tünetek viharosak, gyorsan romló állapotot hoznak létre. Gyorsan kell lépni!

Anya, melegem van!

Beköszöntött az igazi kánikula. Nehéz sokszor elviselni a hőséget és a magas páratartalmat, de néhány tipp segítségével talán könnyebben átvészelhető ez az időszak!

Így növeld a biztonságod a cybertérben!

Online aktivitásunk növekedésével és a digitalizáció térhódításával egyre inkább nyitott könyv az életünk. Tíz másodpercenként éri hekker támadás számítógépeinket, nő a bankkártyás visszaélések és az adatlopások száma, a zsarolóvírusos támadások pedig még korántsem értek a csúcsra. Különösen a gyermekek vannak veszélyben, minden harmadik magyar fiatalnak volt már része internetes zaklatásban.

Vigyázzunk rájuk!

Kitört a vakáció, a fáradhatatlan és energikus gyermekeink végre kiszabadultak az iskolából. Bicikliznek, gördeszkáznak, pancsolnak, ugrálnak, szaladgálnak, játszótereznek, hintáznak reggeltől estig. Rengeteg a veszélyforrás. Vigyázzunk rájuk!